+50 de grade Celsius: troleibuzele și tramvaiele din București, adevărate cuptoare pe roți

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 03.08.2021 - 13:58

Ca în orice metropolă europeană, în București se militează pentru folosirea transportului în comun în detrimentul mașinilor personale. Dar, ca în fiecare vară, vehiculele de transport public fără aer condiționat sau cu AC defect, se transformă în adevărate cuptoare pe roți.

SHARE

Câteva troleibuze și tramvaie cu AC, majoritatea cu instalațiile defecte. Temperaturile din cabine sar și de 50 de grade Celsius

Parcul STB (fostul RATB) include 486 de tramvaie și 297 de troleibuze, care deservesc 24 de linii și, respectiv, 15 linii. Datele sunt la nivelul anului 2016, aceasta fiind ultima actualizare efectuată pe site-ul STB, dar nu s-au schimbat prea multe lucruri de atunci. Eventual, unele vehicule electrice de transpot s-au mai stricat, majoritatea fiind foarte vechi.

Citește și: Transportul public de suprafață, integrat cu metroul, de la 1 august, la București

Dintre cele 297 de troleibuze doar câteva Irisbus Citelis au sistem de aer condiționat funcțional. Iar la tramvaie e și mai grav. Din cele 486 de tramvaie aflate în evidență, doar 21 de tramvaie de tip CH-PPC dispun, teoretic, de aer condiționat, fiindu-le montate instalații în urmă cu doi ani, în mandatul fostului primar general Gabriela Firea.

De ce dispun „teoretic” tramvaiele CH-PPC de aer condiționat? Asociația Metrou Ușor afirmă, într-o postare pe Facebook, că „din cele 21 de tramvaie CH-PPC dotate cu AC în urmă cu 2 ani, aproape toate au instalațiile defecte din lipsa mentenanței și a calității slabe a componentelor”.

Citește și: București: Călătorii vor putea valida atât bilete de 1,30 lei, cât şi de 90 de minute

„În cazul vehiculelor electrice (troleibuze și tramvaie), situația este critică, atât pentru călători, cât și pentru angajații STB, care sunt nevoiți să călătorească, respectiv să muncească și la temperaturi ce depășesc 50 de grade Celsius (foto)! Recent, au existat cazuri izolate în care vatmanii s-au simțit rău în traseu, fiind nevoiți să se retragă la depou pentru a se putea răcori și a reveni ulterior în cursă. De precizat că din cele 21 de tramvaie CH-PPC dotate cu AC în urmă cu 2 ani, aproape toate au instalațiile defecte din lipsa mentenanței și a calității slabe a componentelor, iar perspectivele revigorării, dacă nu a continuării acestui proiect (cu impact pozitiv asupra condițiilor de călătorie) sunt incerte în acest moment. Troleibuzele Irisbus Citelis se află într-o situație similară și, din păcate, cele cărora încă le mai funcționează AC nu apucă să circule prea mult cu călători, ele defectându-se frecvent din cauza temperaturilor ambientale ridicate”, a scris Asociația Metrou Ușor pe Facebook.

Situație, teoretic, mai bună la autobuze. Practic, multe nu au freon

„La autobuze, situația este teoretic mai bună, în circulație fiind zilnic 700-800 de autobuze dotate cu aer condiționat, însă nu la toate funcționează în parametrii optimi sau nu funcționează deloc”, notează Asociația Metrou Ușor.

„Am atras atenția că este nevoie de o revizie mai timpurie a acestor instalații, precum și de achiziții de componente sau freon pentru acestea. Situația, din păcate, nu s-a îmbunătățit nici în acest an, la foarte puține vehicule fiindu-le reparate instalațiile de răcire, deși o licitație pentru freon, principala problemă a acestora, a început la sfârșitul lunii martie”, mai scrie Asociația pe Facebook.

STB a postat în SEAP un anunț de licitație pentru freon, în valoare de 658.567 lei, pe 5 martie 2021. Atribuirea a fost efectuată, însă, abia pe 27 iulie, adică acum câteva zile.

De la 1 august, călătorii pot reclama vehiculele cu AC defect. STB poate fi sancționat

Primăria Municipiului Bucureşti a delegat, de la 1 august 2021, gestiunea transportului public local de călători către Asociaţia Transport Public Bucureşti – Ilfov (TPBI). 

Pe lângă faptul că PMB se laudă că va economisi peste 332 de milioane de euro, iar calitatea serviciului oferit bucureştenilor se va îmbunătăţi prin noul contract de delegare a gestiunii transportului public local de călători, vestea bună este că odată cu intrarea în vigoare a noilor contracte de delegare a serviciului de transport public, operatorii ale căror vehicule ies în serviciu cu AC defect vor fi sancționați, călătorii putând sprijini aceste demersuri prin reclamații trimise către TPBI, autoritate responsabilă de monitorizarea bunului mers a transportului public în regiunea București-Ilfov.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.