Am coborât peste 50 de metri printr-o galerie săpată în stâncă, pe care poate să încapă, de exemplu, și o camionetă, pentru a ajunge în el.
Evident, locația face parte din rețeaua de apărare civilă a orașului Rovaniemi din Finlanda, care este supranumit „capitala Țării lui Moș Crăciun“, și nu scrie nicăieri că este un buncăr, ci este promovată drept „Santa Park“, un parc de distracții tematic.
Dar, după ce vezi poarta masivă specială de la intrare și galeria de acces, n-are cum să nu te ducă gândul la un buncăr. Iar, căutând informații despre locație, descoperi, de exemplu, că poarta cântărește 14 tone și că „Santa Park“ este unul dintre miile de buncăre construite de finlandezi de frica Uniunii Sovietice și, apoi, a Rusiei.
În buncărul Moșului ajungi după ce cobori circa 50 de metri spre centrul Pământului.
Poate adăposti circa 3.600 de persoane, inclusiv pe Moș Crăciun, Doamna Crăciun și elfi. S-ar putea să fie loc chiar și pentru renii Moșului, având în vedere că în „Santa Park“ este expusă o adevărate colecție de sănii folosite de-a lungul anilor pentru livrarea cadourilor.
Santa Park, peștera secretă a lui Moș Crăciun, cum mai este cunoscută locația, se află la limita Cercului Polar Arctic, în apropierea Satului lui Moș Crăciun și a capitalei „Țării lui Moș Crăciun“, Rovaniemi. Din stradă, nimic nu îți spune că acolo s-ar afla un buncăr antiatomic uriaș.
Glazura pentru turtă dulce e pregătită cu atenție de elfi.
L-am vizitat din întâmplare în cadrul expediției „La vânătoare de «vulpi de foc», 2.166 de kilometri la volan la Cercul Polar Arctic“, cu un BMW X3 xDrive30e plug-in hybrid, pe care am făcut-o în Laponia, în martie 2022, și despre care v-am povestit în paginile revistei Newsweek România.
Mergând pe șoseaua ce leagă Rovaniemi de Satul Moșului, mi-au atras atenția câteva reclame cu „Santa Park“, le-am urmat și am ajuns la un deal ascuns în spatele unei liziere de brazi semeți, încovoiați sub greutatea omătului și iluminați ca în povești.
Galeria de acces în buncăr e săpată în piatră.
Apoi, am urmat o potecă și am ajuns la un perete abrupt, în care se află o intrare de formă triunghiulară, cu colțurile rotunjite, pe care scrie „Santa Park“.
Am intrat pe o ușă normală, cea specială, de 14 tone, am văzut mai târziu că este frumos mascată, iar în față s-a deschis o galerie săpată în stâncă, lungă de peste 50 de metri și suficient de lată și înaltă încât să permită, de exemplu, accesul unei autovehicul utilitar ușor, care cobora accentuat spre mijlocul Pământului.
La temperaturi de până la -23, SUV-ul plug-in hybrid BMW X3 xDrive30e are o autonomie electrică reală în trafic urban de 27-30 km.
Mi s-a aprins imediat un beculeț că ar putea fi vorba despre un buncăr sau altfel de facilitate militară. Dar, cinstit, n-am dat prea mare atenție. Abia recent, după escaladarea războiului declanșat de Rusia în Ucraina și accentuarea discuțiilor privind aderarea Finlandei la NATO am descoperit că, de frica unei noi invazii rusești, după „operațiunea specială“ a Uniunii Sovietice de la sfârșitul anului 1939 și începutul lui 1940, în urma căreia Moscova i-a luat Finlandei circa 10% din suprafață, finlandezii și-au construit mii de buncăre și adăposturi de-a lungul anilor, iar „Santa Park“ face parte din această rețea.
Buncărul lui Moș Crăciun din apropiere de Rovaniemi este ascuns la marginea unei păduri.
După ce cobori pe galeria de peste 50 de metri lungime, săpată în stâncă spre centrul Pământului, se deschide o incintă principală imensă, cu plafon curbat, neuniform. În anumite locuri, înălțimea maximă este, aproximativ, cât a unui bloc cu două etaje.
Apoi, există o mulțime de tuneluri și încăperi. Este suficient loc ca întreaga magie a Crăciunului și 3.600 de oameni să fie protejați în cazul unui atac nuclear.
Ușa specială de acces în buncăr este ascunsă pe timp de pace și cântărește 14 tone.
Cum ajungi în spațiul central al buncărului, de exemplu, pe partea stângă, este amenajată o scenă, pe care elfii susțin fel de fel de spectacole. În centru, se află un restaurant cu „terasă“ de sute de locuri, iar pe margini, fel de fel de ateliere ale elfilor și magazinașe cu suveniruri.
Mai mult, într-unul dintre locurile de joacă pentru copii funcționează și un trenuleț al ajutoarelor Moșului.
Mașinăria automată de semnat scrisori a elfilor.
Apoi, urmând galeriile din „Santa Park“, ajungi la fabrica secretă de jucării a lui Moș Crăciun și la oficiul poștal secret al acestuia, în care poți vedea o mașinărie analogică de sortat scrisorile trimise de copiii din întreaga lume, precum și listele cu cei care au fost mai mult sau mai puțin cuminți.
Într-o altă cavernă, se află un bar realizat din gheață și o expoziție de sculpturi din gheață. Iar în galerii puteți vizita, de pildă, școala de caligrafie a elfilor (puteți învăța de la ei câteva trucuri de scriere), sau participa la un atelier de făcut turtă dulce.
Fabrica secretă de jucării a Moșului.
De asemenea, pe galerii sunt expuse mai multe modele de sănii pe care Moșul le-a folosit de-a lungul anilor pentru livrarea cadourilor, precum și prima mașină a Moșului, un Ford Model T.
2.166 km la Cercul Polar Arctic, din care 270 km 100% electrici
În general, turiștii aleg să zboare de la Helsinki până în Laponia, fie că vorbim despre Rovaniemi, capitala „Țării lui Moș Crăciun“, fie despre Levi, stațiunea de schi a Moșului.
Mașina, însă, îți dă un grad de libertate fără egal, cel puțin cât timp reușește să-și conserve această calitate dobândită în peste 100 de ani de istorie, în contextul electrificării totale forțate, așa că am parcurs 2.166 de kilometri de la Helsinki până la Cercul Polar Arctic și înapoi, din care 270 de kilometri 100% electrici, la volanul unui BMW xDrive30e.
La Școala de caligrafie, elfii îi învață pe copii să scrie cu pana și cerneală.
Plug-in hybrid-ul, adică automobilul hybrid care se încarcă și la priză, și poate merge măcar câteva zeci de kilometri 100% electric, fără emisii, este, deocamdată, singura alternativă viabilă la cele termice clasice pentru astfel de aventuri.
Nu știu cum este vara, primăvara sau toamna, dar în condiții arctice, la temperaturi de până la -23 de grade Celsius, autonomia electrică a X3-ului xDrive30e în ciclu urban este, pe testate, de 27-30 de kilometri, iar pe șosea, la viteze de 80-100 km/h, de 18-20 de kilometri.
În total, am parcurs cu BMW X3 xDrive30e 2.166 de kilometri până la Cercul Polar Arctic, de la Helsinki, din care 270 de kilometri 100% electrici.
Consumul mediu calculat la pompă a fost de 7,3 litri de benzină la 100 de kilometri, în timp ce computerul de bord a indicat 7,1 l/100 km.
În Helsinki există 5.500 de buncăre de toate dimensiunile
De frica unei noi „operațiuni speciale“ a Rusiei, după cea din anii 1939-1940, finlandezii au construit mii de buncăre de toate dimensiunile.
Doar în Helsinki, de exemplu, au fost construite, începând din anii 1980, 5.500 de astfel de facilități pentru a proteja populația în caz de bombardament, atac chimic sau atomic, potrivit CNBC.
Expoziție de sculpturi în gheață, în Santa Park.
În mod obișnuit, nici nu știi că te afli într-un buncăr, acestea fiind utilizate, de exemplu, drept parcări subterane, depozite sau săli pentru evenimente.
Unul dintre cele mai mari buncăre din Helsinki se află la o adâncime de circa 20 de metri sub pământ (în comparație, un etaj de bloc are cam 3 metri) și poate adăposti până la 6.000 de oameni.
Acum, în el se află un teren de sport, dar în maximum 72 de ore poate fi pregătit săși preia funcția de buncăr pentru care a fost construit.