IAA, cel mai mare salon auto european, s-a mutat, începând din acest an, de la Frankfurt la München și s-a metamorfozat într-un salon al mobilității.
Pe lângă constructorii de automobile, zeci de expozanți din întreaga lume s-au înghesuit să prezinte fel de fel de alternative de transport, deși Eurobike 2021, cel mai importat salon dedicat bicicletelor, a avut loc aproape în paralel, tot în Germania, la Friedrichshafen.
De departe, pedelec-urile, adică bicicletele care, în afară de pedale, dispun și de un sistem electric de propulsie, au fost atracția principală, inclusiv BMW întrevăzându-le pe străzile viitorului.
Iar specialiștii în mobilitate au și o explicație pentru fenomenul „e-bike“.
Tinerii, în special, sunt multimodali în ceea ce privește transportul, neavând vreo problemă să utilizeze un mix, diferite tipuri de transport public, bicicleta și mașina.
Iar pedelec-urile rezolvă și problema urcării pantelor fără a transpira prea mult dând la pedale și chiar pot fi baza unor „vehicule“ familiale sau comerciale.
De la primul pedelec de viteză, la e-MTB și e-bike-uri cargo
Cannondale, Riese & Müller, Kettler Alurad, Bergamont, Conway, Canyon, Scott, Simplon... 90 de mărci și 70 de producători reputați de biciclete au ales IAA 2021, desfășurat sub motto-ul „What will move us next!“, pentru a-și etala ultimele creații.
Dar, neașteptat, BMW le-a luat fața, atrăgând toate privirile cu BMW i Vision AMBY, primul pedelec de mare viteză, o soluţie vizionară cu două roţi pentru mobilitatea urbană de mâine.
La prima vedere, BMW i Vision AMBY arată similar cu o bicicletă electrică, dar este mult mai mult decât atât.
Concept Dynamic Cargo
Vehiculul umple spațiul dintre o bicicletă şi o motocicletă uşoară şi permite clienţilor să decidă pe ce drumuri sau rute doresc să parcurgă o zonă urbană și chiar extraurbană.
Primul pedelec de mare viteză cântărește aproximativ 30 de kilograme, are suspensii cu o cursă de 120 de milimetri și dispune de o baterie cu o capacitate de 2.000 Wh, poziționată în centrul cadrului, care se poate încărca în circa trei ore.
Unitatea de propulsie se află în zona pedalelor și oferă asistenţă doar atunci când pedalele sunt acţionate, pentru ca utilizatorul să facă și mișcare.
BMW i Vision AMBY oferă trei moduri de rulare: viteză de până la 25 km/h pe pistele de biciclete, până la 45 km/h pe drumurile din centrul oraşului şi până la 60 km/h pe drumurile cu mai multe benzi şi în afara zonelor urbane.
Polestar Re:Move
Cele trei moduri pot fi selectate prin intermediul unei aplicații de smartphone sau manual, iar pedelec-ul poate recunoaște automat locaţia şi tipul de drum prin tehnologia de geo-restricţionare şi reglarea automată a vitezei maxime.
În funcție de modul de rulare ales, i Vision AMBY oferă o autonomie între 75 de kilometri și peste 300 de kilometri.
Interesant, BMW i Vision AMBY are și un sistem de frânare cu ABS optimizat pentru biciclete, un asistent automat pentru faza lungă şi un asistent pentru lumina de frână şi o lumină de zi, precum și șa reglabilă electric, optimizată biometric pentru a se potrivi cu profilul stocat în aplicaţie, cum ar fi înălţimea şi lungimea interioară a piciorului utilizatorului.
Simplon a prezentat la IAA 2021 e-MTB-ul Simplon Steamer PMAX, cu două configurații de suspensii: cursă de 150 sau 170 de milimetri.
Conway Xyron
Bicicleta este echipată cu un sistem electric de propulsie Bosch Performance CX și o baterie cu o capacitate de 625 Wh. Opțional, se poate instala o baterie suplimentară de 500 Wh, în locul bidonului pentru apă.
Noul model Conway Xyron este disponibil în două versiuni: cu cadru din fibră de carbon sau din aluminiu. e-MTB-ul rulează pe roți de 29 de inch și beneficiază de o baterie Bosch PowerTube 750 și motor Shimano EP8.
R Raymon AirRay este un e-MTB ușor, cu motor Air Drive dezvoltat de Yamaha, care oferă un cuplu de 50 Nm și suspensii cu o cursă de 150 de milimetri.
Cadrul bicicletei cântărește doar 2,8 kilograme, dar, cu tot cu motor, accesorii și bateria de 500 Wh, greutatea ajunge la 20,2 kilograme.
Reputatul producător de biciclete de oraș Riese & Müller a făcut și el pasul la e-MTB cu două versiuni. Ambele dispun de sistem de propulsie Bosch Deline.
Riese & Müler
Iar în timp ce „entry-level“-ul are o baterie de 625 Wh ascunsă în cadru, Riese & Müller Superdelite are o baterie de 1.125 Wh.
Trendul e-bike-uri cargo sesizat la Eurobike 2021 a continuat și la IAA 2021, producătorii văzând în aceste vehicule o alternativă de mobilitate urbană pentru familiile cu copii și clienții comerciali.
CUBE, de pildă, a prezentat Concept Dynamic Cargo. Partea din față este un cadru normal de e-bike și dispune de un sistem care lasă utilizatorul să se încline la viraje, pentru un plus de siguranță și confort în trafic.
„Sistemul electric de asistență permite o utilizare versatilă și dincolo de granițele urbane, în timp ce designul permite manevrarea ușoară și sigură.
Poate transporta aproape orice“, au afirmat oficialii mărcii. Concept Dynamic Cargo dispune de un sistem de propulsie Bosch Performance Line CX și poate transporta în „benă“ până la 60 de kilograme.
Polestar, brandul premium 100% electric al Volvo, a venit la IAA 2021 cu Re:Move.
Prototipul de e-bike cargo a fost dezvoltat de Polestar în colaborare cu designerul Konstantin Grcic, producătorul de aluminiu Hydro și pionierul în domeniul motocicletelor electrice CAKE, și ar vrea să revoluționeze transportul de bunuri în marile aglomerări urbane.
Re:Move poate căra până la 180 de kilograme și, datorită lățimii de doar 750 de milimetri, poate rula fără probleme pe pistele pentru biciclete. Sistemul electric de propulsie este animat de o baterie de 2,2 kWh.