Cum ne va transforma viețile Inteligența Artificială. Ne vom pierde locurile de muncă?

DE David H. Freedman | Actualizat: 31.07.2023 - 08:00
Casa de bătrâni „Maisons de Famille“ din Paris.
FARMBOTS Mașinile cu AI se ocupă deja de culturi. Stânga: Un robot smulge buruienile în timpul unei demonstrații a noilor tehnologii din Franța
O jucărie robotizată într-o cafenea din Kawasaki, Japonia, în timpul pandemiei
AI este o problemă pentru scriitorii care fac grevă la Hollywood

Este imposibil să știm exact ce schimbări va aduce tehnologia. Am întrebat totuși experții. Progresele din domeniul inteligenței artificiale din ultimele luni i-au surprins chiar și pe oamenii de știință și inginerii specializați în aplicarea AI la sarcinile din lumea reală.

SHARE

„În urmă cu câțiva ani, nu mi-aș fi imaginat niciodată că vom avansa atât de mult și atât de repede“, spune Zhe Jiang, cercetător la Universitatea din Florida, care studiază aplicațiile industriale ale AI.  Entuziasmul recent - și îngrijorările - cu privire la această tehnologie s-au aprins atunci când mai multe companii importante au lansat în succesiune rapidă noi programe uimitor de capabile, printre care ChatGPT de la OpenAI, Bing de la Microsoft și Bard de la Google.

Aceste „modele lingvistice mari“ sunt programate să cerceteze trilioane de cuvinte de pe internet pentru a învăța cum să producă singure texte și imagini foarte asemănătoare cu cele umane ca răspuns la întrebări și solicitări în limba engleză.

Se așteaptă ca aceste și alte instrumente de inteligență artificială să aibă consecințe importante asupra economiei și să se extindă în aproape toate sferele vieții, de la educație, divertisment și sănătate. De asemenea, unii oameni își vor pierde locurile de muncă, în timp ce alții vor deveni mai productivi.

„Ceea ce poate face inteligența artificială poate părea magic acum, dar în curând va părea ceva obișnuit“, spune Rowan Curran, analist la firma de cercetare Forrester, care se concentrează pe inteligența artificială. „La fel cum nu ne puteam imagina impactul pe care aplicațiile de ridesharing precum Uber îl vor avea asupra orașelor și a transportului, nu ne imaginăm toate modurile în care AI va schimba lucrurile“.

Nimeni nu poate spune cu exactitate ce schimbări va aduce inteligența artificială, dar experții sunt de acord că acestea vor fi mari și de anvergură. În anii următori, se așteaptă ca instrumentele de AI să schimbe modul în care majoritatea oamenilor trăiesc și lucrează.

O mai bună îngrijire medicală

În luna aprilie, un studiu publicat în revista Nature a arătat că un program de inteligență artificială a fost la fel de bun sau chiar mai bun decât experții umani în procesul de depistare a problemelor cardiace care foloseau imaginile cu ultrasunete ale pacienților.

Programul este cel mai recent dintr-o serie de cercetări în curs de desfășurare care sugerează că inteligența artificială este deja suficient de pricepută pentru a egala sau chiar depăși medicii umani la depistarea cancerelor și a altor afecțiuni prin scanarea imaginilor și a mostrelor de țesut și prin parcurgerea dosarelor medicale. 

De asemenea, AI se pricepe să transcrie și să rezume întâlnirile cu pacienții și să cerceteze literatura tehnică vastă pentru a descoperi interacțiuni medicamentoase și alte fapte care ar putea fi esențiale pentru tratamentul pacienților.

Un nou sistem de la start-up-ul Hippocratic AI, conceput pentru a interacționa cu pacienții, se mândrește chiar și cu o manieră empatică de interacțiune la patul bolnavului.

Sistemul a depășit alte programe de inteligență artificială - și mulți medici umani - la peste 100 de examene de certificare, inclusiv la asistență medicală, dietetică și urologie. Aceste programe vor deveni din ce în ce mai bune, iar în combinație cu costurile lor mai mici și cu o lipsă continuă de medici, viitorul medicinei arată foarte bine pentru AI. 

Unele companii farmaceutice se bazează deja foarte mult pe inteligența artificială pentru a ajuta la dezvoltarea de noi medicamente.

De exemplu, PsychoGenics, o companie de cercetare farmaceutică specializată în medicamente pentru tulburări psihiatrice, îmbunătățește procesul ineficient, inexact și costisitor de testare a noilor medicamente psihiatrice pe șoareci, care durează de obicei cinci ani.

Utilizând inteligența artificială în locul tehnicienilor de laborator pentru a observa efectele noilor medicamente pe șoareci, compania poate testa mai multe medicamente cu o mai mare precizie, la o zecime din costuri și cu doi ani mai repede. (Rezultatele sunt întotdeauna confirmate de experți umani, spune compania). 

Patru medicamente descoperite prin intermediul AI de la PsychoGenics se află în prezent în teste clinice, inclusiv unul promițător pentru schizofrenie, care va intra în acest an într-un studiu de fază III.

„Există limite la ceea ce poate observa un om“, spune Emer Leahy, directorul executiv al PsychoGenics. „AI este singura modalitate prin care am fi putut să observăm tiparele corecte de comportament“ la șoarecii de laborator. 

O mână de ajutor pentru persoanele în vârstă

Roboții de îngrijire a vârstnicilor au intervenit deja pentru a-i ajuta pe unii dintre cei 56 de milioane de americani de peste 65 de ani, care se confruntă cu multe provocări legate de sănătate și bunăstare.

Progresele în curs de realizare a programelor de inteligență artificială adaptate la conversație, cum ar fi ChatGPT, îi vor face în curând să devină și însoțitori mai buni. Ajutorul este foarte necesar.

În fiecare an, trei milioane de persoane în vârstă din SUA ajung în camerele de urgență după o căzătură, potrivit Centers for Disease Control and Prevention. Dintre cei care suferă fracturi, jumătate nu trăiesc mai mult de un an.

SENIORBOTS Roboții de îngrijire a vârstnicilor vor încorpora în curând AI-ul din spatele ChatGPT. Casa de bătrâni „Maisons de Famille“ din Paris

Statele Unite se confruntă, de asemenea, cu o „epidemie“ de izolare socială, a declarat în 2017 Surgeon General, alături de costurile ridicate și oferta redusă de lucrători în domeniul îngrijirii persoanelor în vârstă. Adesea, familiile nu pot oferi ajutorul de care este nevoie. 

Roboții de îngrijire a vârstnicilor au preluat deja o parte din această sarcină, chiar și fără a încorpora progresele recente ale inteligenței artificiale.

Roboții veghează deja asupra bătrânilor cu ajutorul ochilor electronici, transmit alerte video către familie, aduc obiecte mici, răspund la întrebări și stabilesc memento-uri. Unii dintre ei pot deja să înceapă conversații cu vârstnicii, solicitându-le povești din copilărie și alte amintiri personale, iar apoi raportează rezultatele membrilor familiei. 

În curând, însă, puterea acestor dispozitive de a interacționa cu oamenii se va îmbunătăți enorm. Roboții de îngrijire și de însoțire dotați cu cea mai recentă inteligență artificială pot oferi „empatie contextuală“, spune Curran de la Forrester.

„Aceștia pot face diferența între o persoană în vârstă care scotocește prin sertar și una care se chinuie să deschidă un sertar“, explică el.

Cu ce vorbesc? 

Robocall-urile sunt de mult timp o neplăcere, dar data viitoare când vă sună telefonul s-ar putea să nu vă puteți da seama dacă vorbiți cu un om sau cu o mașină. Telemarketing-ul este un domeniu la care AI se va pricepe în mod special, notează Robert Seamans, profesor asociat la școala de afaceri a Universității din New York, care studiază impactul inteligenței artificiale.

Când Seamans și colegii săi au analizat la ce tipuri de sarcini vor excela programele de AI în următorii ani, telemarketing-ul a ieșit pe primul loc.

„Este o slujbă care implică o singură sarcină foarte specifică, aceea de a face vânzări, de obicei citind dintr-un scenariu“, explică el, ceea ce o transformă într-o sarcină ușoară pentru AI. 

Cei care au nevoie de ajutor juridic ar putea, de asemenea, să depindă în curând de capacitatea inteligenței artificiale de a gestiona anumite sarcini.

Inteligența artificială
„poate face diferența între un
vârstnic care scotocește prin
sertar și unul care se chinuie
să deschidă un sertar“

Potrivit unui raport din martie al băncii de investiții Goldman Sachs, AI va fi capabilă să preia aproape 45 % din munca juridică în următorii ani. Acest lucru se datorează faptului că o mare parte din ceea ce fac avocații și asistenții judiciari în prezent implică parcurgerea unor oceane de documente pentru a căuta informații specifice și a rezuma rezultatele, precum și redactarea de contracte standard. 

„Inteligența artificială poate face aceste sarcini de rutină mai repede decât avocații“, spune Brandie Nonnecke, care co-dirijează Centrul pentru Drept și Tehnologie, precum și Hub-ul pentru Politici de Inteligență Artificială de la Universitatea Berkeley din California.

Dar, adaugă Nonnecke, AI „nu este pregătită să se ocupe de activități juridice avansate, cum ar fi identificarea a ceea ce este relevant pentru un caz și ce nu este, precum și supravegherea strategiilor juridice. Nu poate înțelege problemele care se pun în discuție în cazuri complexe“. 

Unele firme de avocatură folosesc AI pentru a oferi îndrumare clienților. Firma californiană de servicii juridice online DoNotPay oferă asistență AI pe care inculpații o pot folosi pentru a lupta împotriva amenzilor de parcare și a altor încălcări legale minore, fără a fi nevoiți să angajeze un avocat.

Compania plănuia chiar ca AI-ul său să preia conducerea într-un caz de judecată în direct, furnizând rezultatele programului în timp real unui avocat uman care le va citi cu voce tare. Însă, în ianuarie, compania a fost nevoită să își retragă planurile, în urma amenințărilor din partea asociațiilor barourilor de stat de a exclude din barou orice avocat care ar fi participat. 

În curând, milioane de funcționari vor lucra alături de programe de inteligență artificială. Departamentele de resurse umane folosesc inteligența artificială pentru a parcurge mii de CV-uri online în câteva secunde, în căutarea candidaților cu aptitudini și experiență care corespund posturilor vacante.

Un sondaj efectuat în rândul a 250 de manageri de resurse umane a arătat că 92% dintre aceștia intenționează să introducă mai multă inteligență artificială. Forrester a constatat că AI duce la o reducere medie de 11 ore de muncă în resurse umane pe săptămână. 

Majoritatea angajaților din administrație se vor trezi în curând împărțind cabine, cel puțin metaforic, cu programe de AI destinate, printre altele, aplicațiilor de marketing, financiare, de servicii pentru clienți și de producție.

Companiile folosesc acum inteligența artificială pentru a lua decizii din mers cu privire la plasarea de reclame, pentru a prezice schimbări în ceea ce privește costurile și vânzările și pentru a depista probleme în controlul calității producției. Sistemele de AI din cadrul unor companii rezolvă problemele legate de serviciul clienți fără implicarea oamenilor, iar site-ul online de mașini  second-hand CarMax folosește inteligența artificială pentru a analiza și rezuma recenziile clienților, notează Seamans.

„Programul oferă o perspectivă mult mai bună asupra a ceea ce gândesc oamenii atunci când cumpără o mașină“, spune el. Pe măsură ce programele de inteligență artificială devin mai bune la comunicare, acestea vor deveni, în esență, colegi de muncă care își vor împărți sarcinile de lucru și vor face sugestii. 

Muncitori roboți 

Roboții fac echipă cu așa numiții muncitori cu guler albastru, dar și cu alți muncitori calificați. Multe dintre cele două milioane de persoane din SUA care lucrează la volanul unei mașini, al unui camion sau al unui vehicul cu echipament greu își împart deja muncile cu programe de inteligență artificială, fie că este vorba de mașini cu conducere autonomă sau de vehicule de construcții autonome.

John Deere promite să lanseze în curând tractoare care se conduc singure. În viitorul nu foarte îndepărtat, pachetele vă vor fi aduse la ușă de drone sau roboți de livrare cu inteligență artificială, două tehnologii pe care Amazon le studiază de câțiva ani. 

FARMBOTS Mașinile cu AI se ocupă deja de culturi. Stânga: Un robot smulge buruienile în timpul unei demonstrații a noilor tehnologii din Franța

Roboții sunt de mult timp o priveliște de rutină în fabrici, dar viitorii roboți umanoizi, cum ar fi Optimus de la Tesla și Phoenix de la Sanctuary AI, vor lucra cot la cot cu oamenii ca robo-bucătari, robo-magazioneri și robo-grădinari.

La Sam’s Club, roboții curăță acum podelele și caută articole lipsă sau rătăcite pe rafturi. Spitalele folosesc roboți pentru a dezinfecta camerele. Următoarea dumneavoastră casă ar putea fi construită cu ajutorul inteligenței artificiale, datorită imprimantelor 3D masive care pot construi părți ale unei case sau ale unei clădiri mici, strat cu strat, din beton. 

Uneltele și mașinile cu inteligență artificială au lucrat pe câmp alături de lucrătorii agricoli, notează Jiang de la Universitatea din Florida, contribuind la accelerarea fiecărei etape a ciclului de creștere și la reducerea deficitului de forță de muncă calificată de termen lung, prin intermediul unor echipamente mai inteligente, care pot fi controlate de către lucrătorii mai puțin calificați. S-ar putea să nu mai dureze mult până când chirurgul care vă operează inima sau genunchiul va fi un robot autonom.

În luna mai, Monogram Orthopaedics a prezentat un robot care a efectuat o operație la genunchi pe un cadavru, în întregime sub control de la distanță. 

Scrierea și codificarea 

Greva scenariștilor de la Hollywood, care a început la 2 mai, se referă în principal la salarii, dar o problemă secundară este cât de multă muncă de scenaristică ar trebui să i se permită inteligenței artificiale să preia. Programe precum Bard de la Google și GPT-4 de la OpenAI pot produce cu ușurință scenarii care par a fi foarte asemănătoare cu munca unui om și pot face acest lucru pentru a se potrivi aproape oricărui stil, decor sau temă, cu costuri mici sau deloc, aproape instantaneu.

„Avem de-a face cu o problemă reală“, spune Marc Guggenheim, un scenarist și producător care s-a aflat în spatele unor seriale de succes precum Carnival Row și Arrow. „Nu este neapărat una pe termen foarte scurt, dar poate că peste un an va fi“.

Inteligența artificială nu poate egala calitatea scriitorilor umani, spune Guggenheim. „Scenariile AI au tendința de a fi fade și neinteresante“, spune el.

„Programele se îmbunătățesc rapid, dar va exista întotdeauna un element uman, un factor X, pe care nici măcar cea mai bună inteligență artificială nu va putea să-l imite“.

Cea mai mare îngrijorare, spune el, este că AI va prelua unele dintre slujbele de scriere mai puțin solicitante, pentru care standardele sunt mai scăzute, dar de care mulți scenariști depind pentru o parte din venitul lor.

Aceste lucrări includ rescrieri, schițe, scenarii pentru jocuri și reality-show-uri și romane derivate din emisiuni TV. „Regizorii care doresc o rescriere rapidă, peste noapte, pentru emisiunea de mâine, pot să o încredințeze pur și simplu la ChatGPT“, spune el.

„Acest lucru va face din AI o amenințare directă la adresa modului în care scenariștii sunt respectați la Hollywood“. 

Totuși, s-ar putea să nu fie totul rău pentru scriitori. În viitorul apropiat, aceștia ar putea fi capabili să scrie un scenariu, să alimenteze cu el un program de inteligență artificială și să producă o emisiune TV sau chiar un film finit - fără a fi nevoie de producător, regizor sau actori.

„AI poate deja să producă videoclipuri destul de bune pe baza unor descrieri scrise“, spune Guggenheim, referindu-se la generatoarele de videoclipuri AI, precum cele oferite de Synthesia și de alte companii. 

Există o linie de muncă pe care AI ar putea fi pregătită să o preia de la oameni: scrierea codului care stă la baza aplicațiilor, site-urilor web și a altor programe. „Locurile de muncă de codare de nivel începător, cel puțin, pot fi înlocuite de ChatGPT“, spune Jiang.

AI este o problemă pentru scriitorii care fac grevă la Hollywood

Dar asta nu înseamnă că programatorii trebuie să se îngrijoreze că vor fi concediați, adaugă el. Deoarece există o lipsă permanentă de programatori, spune el, este mult mai probabil ca întreprinderile să continue să îi angajeze pentru a supraveghea instrumentele de inteligență artificială, precizând sarcinile și verificând munca rezultată.

Într-un studiu, un instrument de inteligență artificială care a lucrat alături de un programator uman a reușit să accelereze procesul de codificare cu 55 % față de un om care lucra singur. 

Pe măsură ce instrumentele de inteligență artificială devin mai bune la înțelegerea indicațiilor non-tehnice, chiar și persoanele cu experiență redusă sau fără experiență de codificare vor putea obține un instrument pentru a produce o nouă aplicație mobilă sau un program de calculator care să ajute la sarcini profesionale sau de afaceri.

„AI coboară ștacheta pentru ca mai mulți dintre noi să devină dezvoltatori de software“, spune Curran. Dezvoltatorii profesioniști își vor păstra locurile de muncă, preconizează el, dar vor ajunge să se concentreze pe proiecte software mai sofisticate pe care inteligența artificială nu le poate gestiona singură. 

O posibilă parte pozitivă

Este prea devreme pentru a intra în panică cu privire la potențialul AI de a fura locuri de muncă, spune Nonnecke de la Berkeley.

„Am trecut prin diverse revoluții tehnologice de când homo sapiens a început să se ridice în picioare“, spune ea. „Ne vom adapta și vom evolua și la aceasta. Oamenii vor găsi noi modalități de a-și face munca în mod creativ, profitând de AI în loc să fie înlocuiți de aceasta“. 

Apariția unei forțe de muncă alimentate de AI ar putea produce, de fapt, dividende mai mari. Deoarece AI poate face atât de multe lucruri atât de rapid și de ieftin, încât companiile ar putea înregistra creșteri enorme ale eficienței, care le-ar permite să ofere produse mai bune, la costuri mult mai mici, în beneficiul consumatorilor.

„Regizorii care doresc o rescriere
rapidă, 
peste noapte, pentru
spectacolul de mâine pot,
pur și simplu, să predea
scenariul ChatGPT. Acest lucru
vaface ca AI să fie o amenințare
directă la adresa modului în care
suntrespectați scenariștii la
Hollywood“

La rândul lor, companiile vor înregistra probabil o creștere a veniturilor - deși rămâne o întrebare deschisă dacă această recompensă se va răsfrânge asupra întregii economii sau doar îi va îmbogăți pe directori și investitori, în timp ce milioane de lucrători își vor pierde locurile de muncă. 

Serviciile s-ar putea îmbunătăți, de asemenea. De exemplu, reprezentanții serviciului de relații cu clienții prin inteligență artificială ar putea fi într-adevăr capabili să rezolve problemele clienților. Aplicațiile telefonice ar putea fi adaptate la nevoile fiecărei persoane.

Asistenții casnici ar putea descoperi muzică nouă care să se potrivească cu gusturile fiecărei persoane, ar putea avea grijă de rudele în vârstă și ar putea căuta produse alimentare la preț redus și bilete la concerte și evenimente sportive greu de obținut.

O jucărie robotizată într-o cafenea din Kawasaki, Japonia, în timpul pandemiei

„Inteligența artificială ar putea îmbunătăți multe dintre interacțiunile noastre“, spune Curran. Pentru că va avea empatie contextuală, va recunoaște ceea ce faceți și ce se întâmplă în jurul dumneavoastră și va anticipa ceea ce doriți sau aveți nevoie, pe baza acestei înțelegeri. 

Se așteaptă ca aceste schimbări să fie transformatoare, ceea ce le face greu de prevăzut. „Aici ne aflam în primele zile ale internetului“, spune Seamans.

„A sfârșit prin a schimba dramatic modul în care lucrăm, ne jucăm și interacționăm. La fel va fi și cu inteligența artificială“. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te