Adio, „Dottore”, „Rossifumi”, „46”! Valentino Rossi lasă ghidonul și iese la pensie pe patru roți

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 06.08.2021 - 19:20

În vârstă de 42 de ani și cu nouă titluri de campion mondial la motociclism viteză în buzunar, din care șapte la „Clasa Regină”, Vallentino Rossi, „Il Dottore”, și-a anunțat retragerea la sfârșitul sezonului 2021. La „pensie”, vrea să alerge pe patru roți: „Sunt pilot de viață”.

SHARE

"Am hotărât să mă opresc la finalul sezonului. Din păcate, pentru mine începe ultima jumătate de sezon ca pilot MotoGP (...) În timpul sezonului, rezultatele nu au fost cele pe care le aşteptam, aşa că am început să-mi pun întrebări (...) Este un moment dificil, destul de trist (...) Anul viitor, viaţa mea se va schimba. A fost un drum foarte lung, dar cu adevărat foarte, foarte amuzant", a anunțat Valentino Rossi, după MP al Stiriei 2021.

Citește și: Goodwood - Festivalul Vitezei: Cursa extremelor

Vallentino Rossi este o legendă vie a motociclismului viteză și, probabil, cel mai mare și mai complet rider din toate timpurile. Are nouă titluri de campion mondial la motociclism viteză, la Clasa 125 cm3 în 1997, la Clasa 250 cm3 în 1999, la Clasa 500 cm3 în 2001 și șase în MotoGP (2002, 2003, 2004, 2005, 2008 şi 2009) și este singurul pilot care a participat în peste 400 de Grand Prix-uri.

Citește și: Borcea, în „tabără” la Olimp, cu șase din cei nouă copii ai săi. Valentina: Toţi copiii au părul lui

„Prima dragoste” a lui Rossi a fost karting-ul. Tatăl său, Graziano Rossi, și el pilot de motocicletă, i-a modificat fiului său un kart când acesta avea cinci ani, ca să-i distragă atenția de la motociletele mult mai periculoase. Nu a reușit.

Valentino Rossi a câștigat primul campionat regional de karting în 1990, la doar 11 ani. Și, apoi, s-a urcat în șa. Iar până la sfârșitul lui 1991, când încă nu împlinise 12 ani, „Il Dottore” a obținut mai multe victorii la clasa mini-moto. A mai alergat și cu kartul, reușind chiar un loc cinci în campionatul Italiei, dar, în 1993, a avut ocazia să se urce la ghidonul motocicletei de 125 cm3 a fostului campion mondial Paolo Pileri și, în același an, a intrat în Campionatul italian de motociclete de serie la clasa 125 cm3, cu Cagiva. Și a început spectacolul!

Citește și: Bianca Drăgușanu, „mașinărie” de făcut bani. Ce sume încasează doar din imagine pentru un videochat

În 1995, Rossi a trecut la Aprilia, a câștigat Campionatul italian de motociclism viteză la 125 cm3 și a terminat pe trei în Campionatul european. Iar primul titlu mondial l-a cucerit în 1997, la 125 cm3, pentru echipa oficială Nastro Azzurro Aprilia Team.

În 1998, Rossi a făcut pasul la 250 cm3. Un an mai târziu a devenit campion mondial. Iar din 2000 a ajuns în „Clasa Regină” de la acea vreme (500 cm3), la Honda, mentorul său fiind cvintuplul campion Mick Doohan.

N-a avut nevoie decât de nouă curse pentru a se acomoda și a câștiga prima dată pentru Honda! I-a bătut pe Kenny Roberts Jr. (Suzuki) și Jeremy McWilliams (Aprilia) într-o cursă pe vreme schimbătoare. Apoi, în 2001, Valentino Rossi a obținut primul titlu mondial la „Clasa Regină”, din 2002 MotoGP, duelurile sale spectaculoase cu Max Biaggi rămânând pentru totdeauna în istorie, la fel ca cele cu Gibernau, Capirossi, Stoner, Lorenzo sau Marquez.

„Dottore”, „Rossifumi” și „46”

De-a lungul carierei sale, Valentino Rossi a avut mai multe porecle. La început, a fost botezat „Rossifumi”, acest fiind mare fan al piloților japonezi și, mai ales, al lui Norifumi Abe. Când concura la clasa 205 cm3, Rossi a fost poreclit „Valentinik”, după benzile desenate cu Donald Duck denumite Peperino în italiană, în care eroul se transforma într-un Super Donald tradus „Paperinik” în italiană.

”Il Dottore” este cea mai cunoscută poreclă a lui Valentino Rossi. A primit-o când a început să domine cursele la „Clasa Regină” și o are și astăzi scrisă pe motocicletă.

Un alt apelativ al lui Rossi este „46”, acesta fiind numărul cu care a alergat toată cariera. De ce „46”? O explicație ar fi faptul că este numărul cu care tatăl lui Valentino Rossi a câștigat primele sale trei curse de motociclism viteză în 1979, chiar în anul în care Rossi s-a născut.

„Rossi - Schumi” și pensionarea pe patru roți

"Cred că sunt pilot pe viaţă. Doar voi schimba motocicletele cu maşini, cu siguranţă nu la acelaşi nivel, dar cred că voi continua să alerg", a declarat Valentino Rossi, după ce și-a anunțat retragerea din lumea moto. Și este! Este chiar un „Rossi - Schumi”. Da, despre Michael Schumacher este vorba.

Pe lângă geniu, talent, faptul că ambii au pornit de la karting și șapte titluri mondiale la „Clasele Regină” (pe două și, respectiv, patru roți, bineînțeles), Valentino Rossi și Michael Schumacher împart mai multe lucruri și pasiuni. Probabil, într-o lume paralelă și-ar fi putut lua locul unul altuia.

În 2006, „Il Dottore” a testat un monopost de Formula 1 Ferrari. În prima zi, s-a învârtit, a măturat pietrișul din decor. Dar în cea de-a doua, Rossi a fost al 9-lea cel mai rapid pilot din 15 participanți. A fost cu aproximativ o secundă mai lent decât Schumacher și mai rapid decât Mark Webber, David Coulthard sau Jarno Trulli. Iar în a 3-a zi de teste, „Il Dottore” s-a apropiat la mai puțin de jumătate de secundă de timpul de referință al lui Schumi pe circuitul de la Valencia.

Iar de cealaltă parte, Michael Schumacher s-a urcat în șa și a testat în 2009 o motocicletă pentru Campionatul german de Superbike, de exemplu, iar în 2012 a concurat în Campionatul IDM Superbike cu un Ducati.

Prin urmare, „pensionarea” pe patru roți a lui Rossi s-ar putea să nu fie doar o hiperbolă. Mai mult, „Il Dottore” a învâțat tainele pilotajului în raliuri de la leganda WRC-ului Colin McRae. În 2005, cei doi au concurat unul împotriva altuia, la Monza Rally Show, iar Rossi l-a bătut pe McRae (Skoda Fabia WRC) la volanul unui Subaru Impreza WRC.

În 2002, Rossi a participat la primul său raliu – WRC Raliul Marii Britanii. Apoi, de-a lungul timpului, „Il Dottore” a cochetat de mai multe ori cu „covrigul” mașinilor de raliu. Cel mai recent, în ianuarie 2021, Rossi a luat startul în cursa de anduranță de 12h din Bahrain, cu un Ferrari 488 GT3.

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.