Şcolile şi liceele corespunzătoare scad numeric şi necesarul de educatori, învățători şi profesori plonjează. Sunt scăderi de 20%, ale numărului de copii de școală, în Olt, Gorj, Hunedoara și Teleorman, adică exact printre cele mai sărace din ţară.
În doar 10 județe numărul elevilor a crescut, în celelalte declinul demografic se vede și prin lentila Educației.
În Caraș Severin, nu doar că avem cel mai mare recul al copiilor de vîrstă preșcolară și gimnazială, dar aproape 500 de elevi au fost identificați cu risc de absenteism și abandon școlar.
Motivele țin de condițiile de viață - părinți plecați la muncă în străinătate sau care deși sunt acasă nu încurajează frecventarea școlii. Mulți copii fac parte din familii numeroase care nu-și permit să-și trimită copiii la școală sau îi folosesc pentru munci domestice.
„483 de preșcolari și elevi au fost identificați cu risc de absenteism și abandon școlar în perioada 2021-2022. Aceștia au fost consiliați individual, inclusiv 91 de părinți, în cabinetele de asistență psihopedagogică, iar 26 de elevi și preșcolari, și 5 părinți, în sistem online.
Cei mai mulți dintre elevi provin din mediul rural. Pentru prevenirea absenteismului și, implicit, a abandonului, consilierii școlari au acordat asistență psihopedagogică, oferind ajutor de specialitate, discutând cu părinții și elevii pentru a identifica cauzele și a căuta împreună soluții.
La ora actuală, în Caraș-Severin, sunt 35.558 de elevi și preșcolari”, a declarat pentru expressdebanat.ro, purtătorul cuvânt al ISJ Caraș-Severin, Ion Chiosa.
În Dolj, autoritățile cunosc problema numărului tot mai mic de copii, dar au pregătite strategii. Soluția propusă de Inspectorul școlar general Daniel Ion implică “regruparea elevilor dintr-o școală în care mai mulți copii învață simultan, respectând distanțe și vârsta elevilor”, scrie edupedu.ro.
Învățământul simultan înseamnă că învățătorul sau profesorul predă într-o clasă în care sunt elevi de diferite vârste, din ani de studiu diferiți. Declinul demografic, care afectează în special mediul rural și orașele mici, este una dintre cauzele învățământului simultan.
Mai puțini copii înseamnă școli închise. Dar ca să nu fie închise școlile, legislația permite desfășurarea simultană a învățării, notează edupedu.ro.