Obligativitatea prezentării certificatului verde (care constă în: test negativ PCR / antigen rapid COVID, dovada vaccinării, trecerea prin boală) este justificată de Guvern prin creșterea alarmantă a numărului de cazuri de infectare cu coronavirus și prin respectarea articolului 34 din Constituția României – dreptul la ocrotirea sănătății.
De ce statul poate impune certificatul verde
Din dezbaterea publică nu au lipsit nici critici ale experților din domeniul justiției și al drepturilor omului privind introducerea certificatului verde, însă acestea s-au referit la modul în care Executivul a găsit de cuviință să introducă restricțiile: prin HG sau OUG, în locul unei legi care să treacă testul Parlamentului, întrucât, potrivit Constituției, exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege (art. 53). Astfel, legea fundamentală precizează că apărarea sănătății este unul dintre motivele pentru care drepturile pot fi restrânse.
Citește și: Eșecul vaccinării: teoria conspirației sau durerea la bască | Newsweek Romania
Laura Ștefan, expertă în stat de drept și anticorupție la Expert Forum (EFOR), a arătat, pentru Newsweek România, că măsurile restrictive trebuie să fie justificate și proporționale și trebuie impuse prin lege, nu prin Hotărâre de Guvern (așa cum a fost introdus certificatul verde) sau prin Ordonanță de Urgență (așa cum promovase inițial Ministerul Muncii proiectul legat de vaccinarea/testarea angajaților din centrele rezidențiale), pentru că, în caz contrar, HG-urile și OUG-urile pot fi atacate și anulate, iar societatea pierde: „Până acum, puteam avea o lege solidă pentru starea de urgență, o altă lege solidă pentru starea de alertă, trecute prin Parlament, o serie de măsuri luate dim timp, gândite, puse pe hârtie, asumate politic, pentru că a trecut deja ceva timp de când ne luptăm cu pandemia”.
Și Romanița Iordache, experta pentru România în cadrul rețelei Comisiei Europene „Equality Law Network of the European Commission“, a arătat că statul poate să oblige anumite categorii socio-profesionale și chiar întreaga populație să se vaccineze, interesul public fiind acela care primează: „nu mai sunt locuri la terapie intensivă, numărul de infectări crește; în aceste condiții, nevoia socială mă obligă să iau anumite măsuri, inclusiv măsuri de restrângere a unor drepturi. Dreptul meu la sănătate poate fi afectat, la fel și dreptul meu la muncă sau libertatea de a circula sau accesul la servicii publice. Atunci când condițiile o impun, dat fiind interesul public, accesul la bunuri și servicii poate fi limitat – de tipul accesului în mall, la cinematograf sau teatru. În acest fel, mi se restrâng drepturile.
O astfel de limitare a drepturilor e acceptabilă doar dacă măsurile de restrângere a drepturilor sunt construite în baza Constituției: în primul rând, ele trebuie adoptate prin lege. Nu prin ordonanță, nu prin hotărâre de guvern, nu prin scrisoare pierdută. A doua condiție este ca măsurile să corespundă interesului public, respectiv protejarea sănătății publice. În al treilea rând, măsurile luate trebuie să fie proporționale, adecvate și nediscriminatorii. Pandemia nu poate fi o scuză pentru a fenta statul de drept”.
AUR și PSD se opun certificatului verde
Introducerea certificatului verde a fost jucată și politic de PSD și AUR, cele două formațiuni din Parlament ai căror membri au întreținut teorii ale conspirației despre „dictatura sanitară” impusă de „oculta mondială”. Astfel, pentru AUR, certificatul verde reprezintă „o segregare pe criterii sanitare”, iar PSD a anunțat că „votează împotriva vaccinării obligatorii” (atenție, proiectele de lege nu vorbesc numai despre vaccinare, există și varianta testării cu test rapid sau RT-PCR sau pentru cei care au trecut prin boală – dovada îmbolnăvirii, n.r.).
Ministerul Sănătății: amenzi pentru instituții și suspendarea contractului până la desfacerea sa în cazul refuzului de a aduce un certificat verde
Ministerul Sănătății a pus în dezbatere publică, luni după-amiază, un proiect de lege prin care personalul medical, personalul Inspectoratului pentru Situații de Urgență și cel al Inspectoratului de Aviație al Ministerului de Interne, împreună cu personalul ambulanțelor și cel din cadrul unităților de primiri urgențe ar trebui să prezinte un certificat verde privind COVID, care să ateste:
a) vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete;
b) se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
c) rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2, efectuat în condițiile stabilite prin ordin al ministrului sănătății.
De asemenea, proiectul de lege menționează că personalul din unitățile publice trebuie să plătească din buzunarul propriu testarea RT-PCR sau testul antigen rapid, excepție făcând persoanele care pot face dovada unor afecțiuni care reprezintă contraindicație la vaccinare, situație în care costurile de testare vor fi suportate de angajator.
Pentru unitățile private, costurile privind activitatea de testare împotriva virusului SARS-CoV-2 vor fi suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora, fie de către angajați, fie de către angajator, menționează proiectul.
Suspendarea contractului de muncă pe 30 de zile în lipsa certificatului verde încetează dacă angajatul aduce dovada că e negativ la COVID
Dacă angajații refuză să prezinte un certificat verde, instituția le va suspenda contractele pe o perioadă de 30 de zile, suspendarea încetând în momentul în care angajații vin cu dovada că sunt negativi COVID. În cazul instituțiilor publice, dacă angajații cumulează 30 de zile de suspendare, contractul în baza căruia își desfășoară activitatea încetează de drept, iar pentru personalul din unitățile private care cumulează 30 de zile de suspendare, angajatorul poate dispune fie prelungirea suspendării, fie încetarea contractului în baza căruia își desfășoară activitatea.
Proiectul MS menționează că „în unitățile publice măsura încetării contractului în baza cărora își desfășoară activitatea personalul este necesară pentru a crea posibilitatea încadrării pe acele posturi a altor persoane, în vederea asigurării continuității activității, ținând cont de faptul că în unitățile respective numărul total al posturilor este limitat prin acte normative.”
De asemenea, dacă instituțiile, fie ele publice sau private, nu verifică certificatele verzi și nu interzic accesul la locul de muncă al angajaților care nu fac dovada că sunt negativi, vor fi sancționate de către direcțiile de sănătate publică și Inspecția Sanitară de Stat, cu amenzi cuprinse între 50.000 și 100.000 de lei.
Ministerul Sănătății menționează că „aceste măsuri sunt necesare având în vedere că dreptul la protecția sănătății publice, mai ales în perioada de pandemie, are o importanță majoră pentru stat, constituie o problemă de siguranță națională și trebuie abordat cu rigurozitate. De asemenea, dreptul pacienților de a nu se infecta de la un cadru medical trebuie prioritizat, în baza eticii și deontologiei medicale, precum și a siguranței pacientului.
Având în vedere art. 34 alin.(2) -Dreptul la ocrotirea sănătăţii - din Constituția României care prevede obligația statului de a lua măsuri pentru asigurarea sănătăţii publice, precum și faptul că responsabilitatea pentru asigurarea sănătăţii publice revine în principal Ministerului Sănătăţii, ținând cont de toate aspectele prezentate în prezenta expunere de motive, propunem adoptarea prezentului proiect de lege în procedură de urgenţă”.
Puteți citi proiectul pus în dezbaterea publică de MS și expunerea de motive AICI.
Sindicatele din Sănătate se opun certificatului verde în condițiile MS
Federația „Solidaritatea Sanitară” a anunțat încă din 9 septembrie, când la Ministerul Muncii s-a discutat pentru prima dată despre testarea pe banii lor a angajaților din asistența socială, că membrii sindicatului nu sunt de acord ca angajații să se testeze pe banii lor: „Solidaritatea Sanitară” se opune intențiilor de testare a profesioniștilor nevaccinați pe cheltuiala lor!”.
Federația Sanitas a acuzat Guvernul Cîțu că „în plin război, își înjumătățește cu bună știință armata”, spunând că, peste o lună de la publicarea în Monitorul Oficial, jumătate dintre angajații din sănătate vor avea contractul de muncă desfăcut.
Vaccinare sau test negativ și pentru angajații din centrele rezidențiale – proiect al Ministerului Muncii
În 21 septembrie, Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică, pe site, un proiect de lege care adaugă la Legea 55/2020 privind unele măsuri pentru combaterea pandemiei obligativitatea certificatului verde pentru lucrătorii din centrele rezidențiale, unde sunt îngrijiți oameni cu dizabilități, copii și vârstnici.
Proiectul de lege inițiat de Ministerul Muncii prevede ca personalul din centrele rezidențiale care are contact cu beneficiarii să prezinte: a) dovada vaccinării împotriva virusului SARS-CoV-2 sau vaccinării cu prima doză, după caz; b) adeverința emisă de medicul de familie sau medicul curant prin care se certifică existența unor afecțiuni care reprezintă contraindicație la vaccinare; c) rezultatul negativ săptămânal pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 în urma efectuării unui test antigen rapid; d) dovada că se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
În cazul în care angajații refuză să prezinte această dovadă, li se interzice accesul în centrele de servicii sociale sau desfășurarea activităților care presupun contactul cu beneficiarii. Un angajat care lucrează într-un centru rezidențial nu-și poate face munca în lipsa contactului cu persoanele vulnerabile pe care ar trebui să le îngrijească, ceea ce înseamnă, de fapt, că acești angajați rămân fără muncă. Proiectul mai menționează și „posibilitatea ca furnizorul de servicii sociale să poată dispune, cu acordul angajatului, modificarea temporară a atribuțiilor din fișa postului”.
Proiectul mai prevede că angajații din centre trebuie să suporte costurile testării, la fel ca și în cazul proiectului elaborat de MS, iar lucrătorii care nu s-au vaccinat anti-COVID din motive medicale sau care au primit doar prima doză de vaccin vor primi gratuit din partea direcțiilor de sănătate publică teste rapide.
Harababura proiectului de lege de la Ministerul Muncii, care a ajuns la CES ca OUG
Înainte să fie publicat pe site-ul Ministerului Muncii, proiectul a ajuns pentru avizare la Consiliul Economic și Social (CES), unde a primit aviz negativ în Comisia pentru drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, egalitatea de şanse şi de tratament (C2) în 20 septembrie, cât și în plen (în 21 septembrie), fiind returnat inițiatorului, pentru că lipsea avizul Ministerului Justiției.
Din sursele Newsweek România, reprezentanții Ministerului Muncii ar fi fost sfătuiți de Ministerul Justiției să depună un proiect de lege pentru reglementarea situației lucrătorilor din centrele rezidențiale. Contactat de Newsweek România, Ministerul Muncii nu a comentat această situație.
Sindicaliștii din asistența socială se opun certificatului verde. Unii au dat vina pe copiii care merg la școală pentru infectări
Două zile mai târziu, în 23 septembrie, Ministerul Muncii a organizat o dezbatere în Comisia de dialog social, în care a prezentat proiectul de lege confederațiilor sindicale și patronale. Aproape în unanimitate, acestea au fost împotriva proiectului de lege, conform minutei Comisiei, consultată de Newsweek România.
Astfel, reprezentantul Cartel Alfa a transmis că personalul care lucrează în instituțiile rezidențiale este obligat oricum să poarte echipament de protecție și, în opinia sa, nu reprezintă un pericol de răspândire a coronavirusului. Sindicalistul a mai transmis că nu poate exista doar obligația vaccinării unei singure categorii profesionale (între timp, Ministerul Sănătății a pus în dezbatere un proiect similar pentru lucrătorii din Sănătate, n.r.), dar și că, în opinia sa, vaccinarea ar trebui să fie opțională.
De altfel, întrebat la vremea respectivă de Newsweek România dacă nu consideră o formă de discriminare obligativitatea certifcatului verde pentru o singură categorie de angajați, Ministerul Muncii a transmis că „proiectul de act normativ nu privește toate centrele de servicii sociale sau întregul domeniu al asistenței sociale, ci numai centrele rezidențiale. Măsurile propuse ar urma să se aplice pe perioada stării de alertă, în funcție de incidența cazurilor din județ/localitate, comunicată de comitetul județean pentru situații de urgență și al municipiului București. Măsurile s-ar aplica numai personalului din aceste centre care, în desfășurarea activității, are contact cu persoanele beneficiare. Prin urmare, nu putem considera o eventuală discriminare”.
Nici CNSLR Frăția nu a avut o altă părere: dacă beneficiarii din centre sunt vaccinați în proporție de 90 la sută, „aceștia nu ar mai trebui să fie în pericol”, iar copiii din centrele de tip familial „frecventează cursurile și se deplasează la școală au acces în comunitate și din această cauză nu poate fi stopat fenomenul infectărilor”.
Federația Sanitas a propus ca testele să fie decontate din banii Ministerului Sănătății, iar CSN Meridian, că „nu se poate impune vaccinarea personalului din centre cât timp nu toți beneficiarii sunt vaccinați”.
Numai 57% din angajații din centre s-au vaccinat
Personalul din centrele rezidențiale s-a vaccinat în procent de 57,36% (25.151 din 43.847 de persoane), iar persoanele beneficiare s-au vaccinat în procent de 65,26% (37.954 din 58.156 de persoane), arată cele mai recente date comunicate de Ministerul Muncii, la solicitarea Newsweek România.
În timpul valurilor trecute, numeroase centre rezidențiale au fost focare de coronavirus din cauza îmbolnăvirii angajaților, care au transmis virusul și beneficiarilor.
Studiu de caz: cum ajunge COVID-19 într-un centru pentru copii cu dizabilități | Newsweek Romania
Certificatul verde ajunge, în cele din urmă, și în Parlament
În urmă opt zile, Guvernul a adoptat o hotărâre prin care impune obligativitatea certificatului verde pentru participarea la anumite evenimente, în localitățile unde incidența a trecut de 3 cazuri la mia de locuitori.
La vremea respectivă, președintele CNCD, Asztalos Csaba, a atras atenția că limitarea exefcițiului drepturilor sau libertăților trebuie să îndeplinească cerințele articolului 53 din Constituție, prima condiție fiind că această limitare să fie adoptată prin lege, conform Hotnews.
Și Renate Weber, Avocatul Poporului, a amintit că în 2020 CCR a statuat că restrângerea de drepturi se poate face doar prin lege. CCR a decis asta în 2020, la sesizarea AVP.
Citește și: Renate Weber: Avocatul Poporului sau Avocatul PSD
Ulterior, senatoarea PNL Iuliana Scântei, șefa Comisiei Juridice din Senat, a anunțat, în 22 septembrie, că Senatul a extins prin lege cadrul legal de folosire a certificatului digital UE, după ce utilizarea acestuia a fost promovată prin Hotărâre de Guvern. Inițiativa se află în dezbatere la Camera Deputaților. Puteți citi proiectul de lege AICI.