Tunelul feroviar Teliu – Întorsura Buzăului, considerat a fi cel mai lung tunel construit pe teritoriul României, va fi transformat în obiectiv turistic, potrivit www.weradio.ro.
Primăria Întorsura Buzăului are în plan amenajarea unui tunel al groazei și introducerea acestuia în circuitul turistic, ca parte a unui proiect mai amplu prin care autoritățile locale speră să atragă mai mulți vizitatori în zonă.
Primarul localității, Raul Urdă, a declarat într-un interviu la We Radio că ideea creării unui astfel de obiectiv turistic are la bază o legendă veche de câteva decenii, potrivit căreia tunelul ar fi bântuit chiar de spiritul inginerului care l-a proiectat, și care ar fi decedat în ziua inaugurării, după ce a fost electrocutat.
„Ne dorim să facem din Întorsura un oraș și industrial, dar și cu o componentă turistică, trebuie să le combinăm pe amândouă. Nu avem obiective turistice foarte mari în oraș, dar putem fi un centru de cazare pentru zonele din jur, pentru cei mai avantajați decât noi, cum ar fi Vama Buzăului care are Ciucașul, Urlătoarea și obiectivele turistice naturale, dar și obiective turistice noi. În acest sens, am în plan să creez un trenuleț turistic, e un vis de-al meu mai vechi. Noi la Întorsura avem un avantaj, avem cel mai lung tunel feroviar din România, între Întorsura și Teliu, iar în acest tunel vreau să creez un tren turistic, este singurul obiectiv care poate fi valorificat acum, și cred că va fi interesant. În turism se vinde bine orice poveste, și se spune că la inaugurarea tunelului nostru, inginerul care l-a proiectat și care a fost de față ca șef de șantier, s-a curentat la inaugurarea tunelului și a decedat. Sunt articole din ziarele vremii care spun că stafia lui încă bântuie tunelul și astăzi. Va fi un tunel al groazei, un tunel în care trenulețul poate să se oprească la jumătate, putem pune un filmuleț cu o stafie pe un videoproiector, imagini din timpul în care s-a construit acel tunel, se poate crea un obiectiv turistic și din această poveste”, a spus primarul.
Tunelul feroviar de la Teliu măsoară 4.379 de metri și a fost finalizat pe 30 septembrie 1928. Se spune că un an mai târziu, în cadrul unei ceremonii pentru conectarea tunelului la rețeaua electrică, inginerul român Colţână a murit electrocutat în timp ce încerca branșarea.
Citește și: Lista firmelor cu acționariat rusesc din România. Lukoil, profit 30 milioane €. ALRO - 61 milioane
Pe 25 iunie 1931, tunelul a fost deschis circulaţiei însă inaugurarea a avut loc abia trei ani mai târziu, pe 24 iunie 1934. Construcția a fost realizată de firma germană „Julius Berger Tiefbau Aktien Gesselschaft” din Berlin și a costat statul român peste 100 de milioane de lei la acea vreme. Linia de cale ferată care traversează tunelul Teliu este una simplă și neelectrificată, însă el a fost construit din start cu un gabarit care să permită fără probleme dublarea și electrificarea unei linii care se dorea o importantă legătură între două provincii românești.
Citește și: Interlopul Mircea Nebunu, live de la o nuntă la care a fost naș în Italia. E urmărit internațional
Circulația prin tunel și pe întreaga linie a fost întreruptă pe 30 iunie 2018, după ce podul feroviar de la Budila a fost distrus de viitura de pe râul Tărlung.