Black Friday și alte campanii de reduceri generează reacții biologice în creier care stimulează cumpărăturile impulsive, potrivit experților. Reducerile activează nucleus accumbens, zona responsabilă de plăcere, eliberând dopamină, un neurotransmițător asociat cu fericirea și satisfacția.
Dopamina nu doar că intensifică sentimentul de recompensă, ci crește și impulsivitatea deciziilor de cumpărare, arată studiile. Promoțiile limitate în timp, cum ar fi ofertele „doar azi” sau cronometrele afișate pe site-uri, amplifică adrenalina și senzația de urgență, ducându-i pe consumatori în postura în care să acționeze rapid, conform Observator.
Specialiștii au explicat ce se întâmplă în creierul oamenilor de Black Friday. Cumpărături impulsive
Totuși, există metode prin care cumpărătorii pot rezista tentației. Experții recomandă luarea unei pauze înainte de achiziție. În magazine, produsul dorit poate fi ținut o perioadă fără a merge direct la casă, iar online se sugerează închiderea ecranului și implicarea într-o altă activitate.
Citește și: Povestea unui băiat care a început să se drogheze la 11 ani. „Nu voiam să fiu respins de gaşcă”
„Când impulsul inițial dispare, oamenii realizează adesea că produsul nu este esențial”, explică specialiștii.
Conștientizarea acestor mecanisme poate ajuta consumatorii să facă alegeri mai informate și să evite cheltuielile inutile, în special în perioadele cu reduceri masive, cum ar fi Black Friday.