Articolul din La Tribune, cu titlul „Comment la Roumanie veut faire perdre à tout prix Naval Group au profit de Damen/ Cum vrea România să facă, cu orice preț, ca Naval Group să piardă în favoarea Damen”, vine după ce Newsweek România a arătat, în mai multe articole, că există suspiciuni majore cu privire la modul cum este amânată anunțarea rezultatului acestei licitații, deși plicurile cu oferte au fost deschise încă din decembrie.
Newsweek România a arătat, în noiembrie, că Ministerul Apărării a deschis, în sfârșit, plicurile care conțineau ofertele financiare ale celor trei concurenți pentru potul uriaș de 1,6 miliarde de euro (construcție de corvete și modernizare de fregate). Rezultatul, însă, nu îi convine celui mai influent politician al țării, evident Liviu Dragnea.
Gabriel Leș, apropiatul lui Liviu Dragnea și foarte favorabil companiei navale olandeze Damen, se gândește să anuleze licitația de 1,6 miliarde de euro pentru corvete, scria revista noastră pe 4 decembrie. Conform Newsweek România, Damen a ieșit pe locul al doilea din punct de vedere al ofertei financiare, fapt confirmat și de publicația franceză.
Citește și: Noul ministru al Apărării, prieten al Damen, ia în calcul anularea licitației pierdute de olandezi
Citește articolul integral din La Tribune:
Cum vrea România să facă, cu orice preț, ca Naval Group să piardă în favoarea Damen
Din motive neclare, România încearcă cu disperare să desemneze câștigători pe olandezii de la Damen în detrimentul Naval Group... care a câștigat licitația. Parisul este gata să intre în arenă pentru a apăra oferta grupului naval francez.
Naval Group este în situația aproape certă de a pierde o licitație pentru vânzarea a patru corvete Gowind, pe care a câștigat-o în România, potrivit unor surse concurente. Cum este posibil acest lucru? Guvernul român, care ar fi trebuit să anunțe selectarea unui furnizor pe 12 ianuarie anul viitor, acționează, de mult timp, pentru cei de la Damen, companie asociată cu șantierul naval românesc Galați, unde 49% dintre acțiuni sunt deținute de grupul naval olandez, alături de statul român (51%). Acesta este, în special, cazul unuia dintre cei mai puternici oameni din România, președintele social-democrat al Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, care face și desface guverne.
Dar un bob foarte, foarte mare de nisip a oprit procesul imaginat la București: Naval Group, în colaborare cu șantierul românesc SNC, a prezentat, spre surpriz neplăcută a autorităților române, la începutul lui decembrie, când a avut loc deschiderea plicurilor, oferta cea mai bună din punct de vedere al prețului pentru patru corvette Gowind fabricate în România: 1,2 miliarde de euro, față de 1,25 miliarde cerute de Damen și 1,34 miliarde propuși de Fincantieri. Un adevărat duș de gheață pentru București, care deja a trebuit să anuleze în 2016 un proces de achiziționare a patru corvete pentru neregularități procedurale comise în favoarea lui Damen.
Găsește un motiv pentru a înlătura grupul naval
Pentru români, rezultatul de la începutul lui decembrie a creat tulburare. Mai ales că dezvăluirile presei române despre presupusa corupție a lui Damen au apărut în multe articole în ultimele săptămâni (inclusiv în Newsweek România – n.r.). Pentru guvern, marea întrebare este acum cum să găsească o modalitate de fațadă pentru a ceda legal contractul către Damen și să justifice această decizie printr-un artificiu. Prin anumite manevre, de exemplu, (de audit, examinarea extinsă a cazului ...) astfel încât Naval Group să fie descalificat sau, dacă asta nu se poate, să fie blocat dosarul pentru a evita, astfel, o victorie pentru grupul naval francez.
La Paris, această situație și aceste comportamente care au trecut linia albă a creat enervare la cel mai înalt nivel. Mai mult decât atât, este de așteptat, potrivit informațiilor noastre, ca Florence Parly (ministrul francez al Apărării) să îl contacteze pe omologul său Gabriel Leș, numit la 20 noiembrie în locul lui Mihai Fifor, considerat un adversar al lui Liviu Dragnea. O discuție care vine la momentul potrivit, deoarece noul ministru al Apărării a anunțat la 3 decembrie, în timpul unei emisiuni politice de la B1TV, că decizia guvernului va fi dezvăluită pe 12 ianuarie. Ministrul Armatei ar trebui să reamintească Bucureștiului că Franța este foarte atașată de regulile dreptului internațional. În România, fostul președinte Traian Băsescu (2004-2014), a acuzat pe 20 noiembrie, prin contul său Facebook, că Liviu Dragnea vrea să influențeze oferta.
Franța este partener pentru România?
În 2008, Franța și România au încheiat un parteneriat strategic. Parteneriat care a fost reafirmat de mai multe ori și din nou recent. În timpul vizitei președintelui român Klaus Iohannis la Paris, pe 27 noiembrie, într-un context din ce în ce instabil pentru mediului nostru strategic, a explicat: faptul că o „consolidare a cooperării în domeniul apărării va continua să reprezinte o prioritate, bazată pe angajamentele asumate de ambele țări în cadrul UE și NATO și în sprijinul obiectivelor Parteneriatului strategic UE-NATO ". În plus, președintele Republicii, Emmanuel Macron, a vizitat în România pe 24 și 25 august 2017.
Afacerea corvetelor aduce aminte, de asemenea, de un alt caz complicat, care a devenit mai clar în ultimele săptămâni: Airbus Helicopters. București a dus cu vorba timp de doi ani producătorul Marignane, în timp ce curta, în mod deschis, pe americanii de la Bell, și, în timp ce România reînnoia o colaborare de aproape 50 de ani cu Eurocopter, românii s-au implicat de asemenea într-o relație cu Statele Unite, care are două baze militare în România. Mai exact, românii au mers la sediul Bell din Fort Worth, Texas, și la fabrica producătorului american din Amarillo, și în cele din urmă la Camp Pendleton pentru a discuta cu Marines Viper. Dar, conform informațiilor noastre, românii s-au retras.
Practic, datele din dosar sunt clare: fie Bucureștiul cumpără elicoptere de la producătorul franco-german pentru a porni linia de asamblare a apartului de transport H215 din Ghrimbav, inaugurată în august 2016 în prezența lui Francois Hollande, sau aceasta din urmă este închisă și transferată în altă țară. Cu această linie de asamblare, România ar putea intra în cercul mic al țărilor care contribuie la fabricarea unui elicopter (Franța, Statele Unite, Rusia, China, Italia, India, Marea Britanie) ...