Alianţa pentru Unirea Românilor (AUR) arată, într-un comunicat de presă transmis vineri, că decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene potrivit căreia judecătorii instanţelor naţionale pot să nu aplice deciziile Curţilor Constituţionale care contravin dreptului UE, iar caracterul Mecanismului de cooperare şi de verificare (MCV) este obligatoriu, reprezintă "un veritabil atac" la independenţa României, dar şi la independenţa fiecărui stat membru UE.
Citește și: După doi ani de pandemie, Marea Britanie are 100.000 infectări COVID pe zi. Johnson: Vacinați-vă!
Conform sursei citate, deşi decizia din 21 decembrie este pronunţată într-o cauză a României, principiile acesteia sunt aplicabile oricărui stat membru al Uniunii Europene.
"Dacă Germania, Ungaria şi Polonia au reacţionat până acum în sensul ignorării anumitor semnale primite de la Bruxelles, iată că România se vede pusă în situaţia de a ignora chiar o decizie a CJUE, pentru a fi în rândul statelor suverane membre ale UE. CCR s-a pronunţat clar: numai după revizuirea Constituţiei, poate fi aplicată o astfel de hotărâre. Art. 11 alin. 3 din Constituţia României prevede că, dacă în tratate există dispoziţii contrare Constituţiei României, acestea vor putea fi ratificate numai după revizuirea Constituţiei, iar art. 148 din Constituţia României plasează dreptul UE deasupra legislaţiei României, dar nu deasupra Constituţiei României. În acelaşi timp, chiar CCR analizează constituţionalitatea legilor şi ordonanţelor din punctul de vedere al respectării art. 148 din Constituţie, adică supremaţia dreptului UE. Judecătorul naţional de drept comun nu poate să nu aplice o decizie a CCR, deoarece aceasta este general obligatorie pentru toate autorităţile, instituţiile şi cetăţeni, iar dacă nu o aplică, înseamnă că greşeşte şi trebuie să fie sancţionat", a declarat senatorul Claudiu Târziu, co-preşedinte AUR, citat în comunicat.
Citește și: Postul public Radio Iaşi face propagandă antivaccinistă pe pagina sa de Facebook
"În privinţa MCV, acesta a fost impus ca o condiţie de preaderare la UE, dar, conform Actului de aderare, el trebuia să funcţioneze pe o perioadă de maxim 3 ani. Nici nu se poate admite ca, în scopul aderării, România să fi acceptat tutela UE în domeniul justiţiei pe o perioadă nedeterminată, aşa cum prevede hotărârea CJUE, organismele europene acţionând ca un factor de presiune şi la 11 ani de la expirarea MCV, inclusiv prin mecanismele jurisdicţionale. Deşi CJUE susţine că MCV a fost prelungit şi după termenul de 3 ani, după acest termen nu mai există sancţiunea specifică menţionată în art. 37-38 din Actul de aderare şi corelată cu MCV, respectiv măsurile de salvgardare. În lipsa posibilităţii aplicării acestei sancţiuni, MCV în integralitate devine doar o normă de recomandare. Cerem preşedintelui dispărut la golf, Klaus Iohannis, prim-ministrului Nicolae Ciucă şi ministrului de externe Bogdan Aurescu să notifice Comisia Europeană asupra expirării MCV şi luării în considerare a rapoartelor emise de către această instituţie europeană numai cu titlu de recomandare", a subliniat deputatul George Simion, co-preşedinte AUR.
În comunicat se arată că Alianţa pentru Unirea Românilor îndeamnă la iniţierea unui dialog inter-guvernamental, întrucât este nevoie de unanimitate între state atunci când se doreşte modificarea bazelor de funcţionare a Uniunii Europene. "În Uniunea Europeană, ori toate statele sunt egale, ori niciunul", susţin reprezentanţi AUR.
Curtea Constituţională a României (CCR) afirmă că decizia CJUE referitoare la faptul că judecătorii nu pot fi cercetaţi disciplinar pentru sentinţe care nu respectă decizii ale CCR, dacă acestea contravin dreptului UE, nu produce efecte în mod practic decât după revizuirea Constituţiei în vigoare, "care, însă, nu se poate face de drept".