Evenimentul a fost organizat de două asociaţii civice - „Împreună pentru A8” şi „Moldova vrea autostradă”.
„Din Iaşi s-a plecat cu câteva zeci de maşini. Pe traseu ni s-au alăturat maşini de la Suceava, Botoşani, Roman şi Bacău. Sunt autoturisme, motociclete, camioane, dubiţe. E greu de estimat câţi suntem, probabil peste 250 de autovehicule. Nu toţi vor ajunge la Bucureşti, unii s-au alăturat doar pe un segment de drum, pentru a-şi arăta solidaritatea. Prin oraşele prin care am trecut, oamenii ne-au salutat, şoferii au claxonat, locuitorii din Moldova vor această autostradă”, a declarat pentru News.ro jurnalistul Dan Radu, unul dintre participanţi.
Deși marșul trebuia să se termine la București cu un protest inedit, după cum a anunțat tot Dan Radu, Primăria Generală a Capitalei nu și-a dat acordul. „Au pretextat că acolo are loc o manifestare a taximetriştilor, dar taximetriştii habar nu au de aşa ceva. Ne-au anunţat şi târziu, ca să nu putem avea o reacţie legală. Nu e o surpriză. Marşul este un succes, cu sute de participanţi, cu oameni care ne aplaudau pe traseu, cu o acoperire media bună. E un început corect. Dacă ni s-a interzis să intrăm cu maşinile în Piaţa Victoriei, o vom face pe jos, cu bannere, steaguri, megafoane. Mesajul a fost transmis”, a scris jurnalistul.
Într-adevăr, autovehiculele care au ajuns în București au fost blocate de autorităti înainte de a intra în Piața Victoriei.
Forțele de ordine au intervenit și nu au lăsat coloana să ocupe Piața Victoriei. "Au pus și gardurile, urgent. Am numărat 8 mașini de poliție, trei motociclete și un camion cu jandarmi. Am fost conduși de poliție prin oraș, prima dată binevoitori, apoi ne-au fragmentat coloana în 4-5 coloane mici, dirijate în locuri diferite din zona Pieței", a povestit Dan Radu.
În cele din urmă, după ore de blocaj și negocieri, protestarii au fost lăsați doar sâ treacă prin fața guvernului.
Termene ferme
Organizatorii protestului afirmă că vor termene clare din partea Guvernului privind începerea lucrărilor la autostrada A8 (Ungheni-IaşI-Târgu Mureş) şi la autostrada A7 (Ploieşti-Suceava).
„Din anul 2007, de când s-a dat startul construirii infrastructurii mari, nu numai că nu s-a construit nici un metru de autostradă în Moldova, dar nu există în acest moment nici măcar contracte încheiate pentru refacerea studiilor de fezabilitate. Mai grav: nu sunt nici măcar fixate date clare pentru licitarea acestor contracte! Pentru Autostrada A8 (Iaşi – Târgu Mureş, care ar lega Moldova de rutele europene), au fost anulate până acum două studii de fezabilitate, situaţia fiind la momentul de faţă tot la punctul zero, după 11 ani, exact ca în 2007. Pentru Autostrada A7 (sau drum expres, Guvernul încă nu s-a decis asupra categoriei), au fost amânate licitaţiile pentru studiile de fezabilitate de 16 ori în cinci ani”, precizează reprezentanţii asociațiilor „Împreună pentru A8” şi „Moldova vrea autostradă”, într-un comunicat de presă.
Totodată, aceștia au solicitat o întâlnire cu premierul Viorica Dăncilă şi cu ministrul Transporturilor, Lucian Şova, pentru ”a primi garanţii oficiale ferme şi o foaie de parcurs cu termene şi acţiuni clare pentru deblocarea construirii Autostrăzilor A8 şi A7, esenţiale pentru egalizarea dezvoltării interregionale în România”.
______________
Foto: Dan Radu/ Adrian Cioflâncă/ Inquam Photos - George Călin