Roata, inventată în zona Munților Carpați, acum 6.000 de ani? Teoria care schimbă istoria lumii

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 23.10.2024 - 11:31
Roata, inventată în zona Munților Carpați, acum 6.000 de ani - Foto: Profimedia Images - cu rol ilustrativ
Roata, inventată în zona Munților Carpați, acum 6.000 de ani - Foto: Profimedia Images - cu rol ilustrativ
Roata, inventată în zona Munților Carpați, acum 6.000 de ani
Roata, inventată în zona Munților Carpați, acum 6.000 de ani

Roata, inventată în zona Munților Carpați, acum 6.000 de ani? Până acum, se considera că apariția acestui dispozitiv care a schimbat fața lumii și a civilizației umane a avut loc în zona Irakului de azi, în orașul-stat sumerian Ur. Dar o nouă teorie schimbă această viziune.

SHARE

Roata, inventată în zona Munților Carpați, acum 6.000 de ani? Este posibil ca aceasta să fi fost inventată de minerii de cupru din această zonă, conform unui studiu de modelare care utilizează tehnici de mecanică structurală.

Roata, inventată în zona Munților Carpați, acum 6.000 de ani? Teoria care schimbă istoria lumii

Chiar dacă inventarea roții în urmă cu aproximativ 6.000 de ani a revoluționat totul, de la transport la fabricarea ceramicii, originile sale exacte sunt încă un mister pentru arheologi.

Însă, un nou studiu care utilizează tehnici de mecanică structurală sugerează că minerii de cupru din Europa de Est ar fi putut fi forța motrice din spatele a trei inovații majore în tehnologia roții încă din anul 3900 î.Hr.

Dovezile arheologice ale roților și ale vehiculelor pe roți abundă în Epoca Cuprului (aproximativ 5000 - 3000 î.Hr.) în Europa, Asia și Africa de Nord, inclusiv scene de luptă pictate pe pereți, roți în miniatură, jucării pentru copii, înmormântări în căruțe și chiar referințe textuale timpurii la această tehnologie.

Cu toate acestea, deoarece roata a fost adoptată atât de repede, nu este clar unde și când a fost inventată pentru prima dată - sau dacă a fost inventată independent în perioade și locuri diferite.

Citește și: De ce strămoșii noștri s-au numit daci? De unde provine numele? Explicațiile date de istorici

Există trei teorii principale privind originea roții. Cea mai des invocată și acceptată, până acum, sugerează că a apărut în Mesopotamia în jurul anului 4000 î.Hr. și apoi s-a răspândit în Europa.

Ea este reprezentată și pe Stindardul din Ur, un artefact decorativ sumerian, ce face referire la orașul-stat Ur din sudul Mesopotamiei, situat între Tigru și Eufrat, în zona Irakului de azi.

O altă ipoteză sugerează că a fost dezvoltată în jurul coastei Mării Negre din nordul Turciei, în jurul anului 3800 î.Hr., iar a treia teorie majoră susține că roata a fost inventată în Munții Carpați între anii 4000 și 3500 î.Hr. și că de acolo s-a răspândit în diferite direcții.

Care cu roți sunt reprezentate pe artefactul sumerian Stindardul din Ur, de acum circa 4.500 de ani - Foto: Profimedia Images

În acest caz, principalii „suspecți” pentru inventarea roții ar fi triburile tracice, ce făceau parte din marea populație migratoae indo-europeană venită din nordul Mării Negre și zona Mării Caspice, din care s-au desprins, ulterior, geții sau dacii.

Sosirea acestor războinici în zona europeană, unde au cucerit populațiile pașnice neolitice de agricultori și crescători de animale, se suprapune cu momentul apariției roții în acest areal.

Citește și: Cum arătau mărțișoarele dacilor? Cele mai vechi simboluri sunt de acum 8.000 de ani

Se știe, de altfel, că zăcămintele de cupru din zona Munților Metaliferi, parte a Carpaților Apuseni - mai ales din actualul județ Hunedoara - au început să fie exploatate din cele mai vechi timpuri, nefiind imposibil ca tocmai acolo să se fi produs revoluția pe care a reprezentat-o apariția roții.

Roata din Carpați, folosită pentru extragerea cuprului

Această a treia teorie, prezentată în 2016 de istoricul Richard Bulliet, profesor emerit la Universitatea Columbia și coautor al noului studiu, se bazează pe ideea că, în jurul anului 4.000 î.Hr., minereul de cupru mult căutat a devenit mai greu de găsit, ceea ce i-a obligat pe mineri să călătorească adânc în mine și să scoată containerele de minereu.

Modelele de căruțe din perioada târzie a Epocii Cuprului - situată între Neolitic și Epoca Bronzului - care au fost descoperite în regiunea Carpaților sunt dreptunghiulare cu laturi trapezoidale - asemănătoare cu mașinile de minerit din zilele noastre, a scris Bulliet în cartea „The Wheel: Inventions and Reinventions”.

Într-un studiu publicat miercuri, 23 octombrie, în revista Royal Society Open Science, Bulliet și coautorii Kai James, inginer aerospațial la Georgia Tech, și Lee Alacoque, inginer anterior la Universitatea din Illinois Urbana-Champaign, și-au detaliat modelul de evoluție probabilă a roții.

Pornind de la cunoștințele lor despre sistemele de roți antice bazate pe dovezi arheologice, echipa a folosit mecanica computațională și știința designului pentru a investiga modul în care oamenii ar fi putut transforma un set de role simple într-un sistem de roți și axe.

În studiul lor, cercetătorii au sugerat că au fost necesare trei inovații pentru ca roata să evolueze.

Având în vedere necesitatea de a muta un coș sau o cutie grea, oamenii au folosit probabil role plasate de-a lungul unei căi, mutând rolele din spate în față, după cum era necesar.

Citește și: Misterul statuilor de nobili daci de la Roma. De ce bustul lui Decebal se află la Vatican?

Prima inovație - rolele canelate - ar fi permis cutiei să se sprijine pe role și să se deplaseze înainte și înapoi, fără ca oamenii să fie nevoiți să meargă în jurul ei pentru a înlocui rolele.

Acest lucru ar fi putut permite oamenilor să împingă un cărucior mai lat în mină. A doua inovație a fost un set de roți, sau roți fixate pe o axă, care ar fi putut oferi căruciorului o distanță mai mare pentru a trece peste stânci și alte resturi în puțul minei.

Iar a treia inovație, în care roțile se mișcă independent de axă, a apărut probabil la aproximativ 500 de ani după setul de roți și a adăugat manevrabilitate designului, potrivit lucrării.

După generarea unui design optimizat al setului de roți, echipa a descoperit, pe baza analizei lor computaționale, că evoluția roții și a axului de la simple role a fost o cale de coborâre plauzibilă care a reflectat un design din ce în ce mai eficient din punct de vedere energetic. Dar este posibil ca minele din Carpați să fi influențat și designul.

„Mediul în care își desfășurau activitatea dezvoltatorii roții originale conținea anumite caracteristici unice care au încurajat trecerea la transportul pe bază de role.

În esență, aceste caracteristici ale mediului - de exemplu, o cale îngustă, închisă - i-au împins pe dezvoltatorii roții spre acel design special”, a declarat James pentru Live Science.

Cu toate acestea, cercetătorii au observat că roata nu s-a oprit din evoluție în Epoca Cuprului. De exemplu, inventarea rulmenților radiali cu bile în 1869 a condus la progrese semnificative în industria automobilelor și a mașinilor în secolul XX.

Deși noul model poate explica modul în care roata a fost inventată în Europa de Est, răspândindu-se potențial de acolo, este posibil să nu fie ultimul cuvânt pe această temă.

„Cred că este încă posibil ca mai multe civilizații să fi descoperit independent roata pe cont propriu”, a mai spus James, potrivit aceleiași surse.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te