COFCO este cel mai mare trader de cereale din China și unul din cei mai activi jucători mondiali pe această piață în ultimii ani.
Politica de expansiune a COFCO poate fi urmărită la lucru și în România, prin intermediul COFCO International România SRL (după cum arată un articol din proiectul "Centura Chinei în jurul Mării Negre" al LINX). Firma românească este deținută de către CIL Agri Enterprises BV (anterior, Nidera Agri Enterprises BV) & Concordia Trading BV – ambele fiind subsidiare ale COFCO, compania-mamă chineză.
În ultimul an fiscal pentru care există date publice, 2018, veniturile COFCO International România SRL au fost de 3,9 miliarde de lei (adică aproximativ 900 de milioane de euro). Profitul net, însă, a fost de o mie de ori mai mic: 3,9 milioane de lei (aproximativ 900.000 de euro). Numărul de angajați declarat oficial este de 75.
COFCO, cel mai important operator portuar de cereale
Cum comerțul cu cereale are nevoie de porți de acces către cele mai eficiente căi de transport, cele maritime, tranzacția dintre COFCO și Nidera a fost foarte utilă pentru chinezi și pentru că venea la pachet cu un operator portuar în Constanța.
Astfel, COFCO International România SRL și COFCO International Netherlands BV dețin integral proprietatea asupra operatorului portuar constănțean United Shipping Agency SRL, companie aflată anterior în portofoliul Nidera.
În 2018, veniturile United Shipping Agency SRL au fost de 61,5 milioane de lei (aproximativ 12,5 milioane de euro) iar profitul net de peste 10 milioane de lei (peste 2,2 milioane de euro) cu 210 angajați. Conform presei locale, operatorul portuar “deţine capacităţi de depozitare pentru cereale de circa 250.000 de tone”.
Ziarul Financiar, însă, menționează o capacitate de stocare de “doar” 228.000 de tone. Chiar și așa, United Shipping Agency SRL este cel mai important operator portuar din Constanța la acest capitol.
Control și asupra unui operator portuar pe Dunăre
COFCO a mai preluat (informal) și controlul asupra operatorului portuar fluvial SCAEP Giurgiu Port SA. Conform prezentării de pe propriul site, operatorul portuar fluvial asigură „servicii în porturile: Oltenița, Giurgiu, Zimnicea, Turnu Măgurele, Corabia și Bechet” și “dispune de platforme portuare, magazii pentru depozitare mărfuri, precum și de silozuri pentru depozitarea cerealelor”.
Cum controlează COFCO International România SRL acest operator portuar fluvial? Prin intermediul unui împrumut de 180.000 de euro acordat în 2018, garantat de către SCAEP Giurgiu Port SA cu împingătorul Traian, proprietate a operatorului portuar.
Potrivit unei mențiuni din „Monitorul oficial”, “Împrumutul este necesar pentru îmbunătățirea activității în silozurile de cereale din punctele de lucru ale Societății situate în portul Zimnicea (mărire capacitate de recepție cereale și livrare la barje de la 80 to/h la 200 to/h)”.
COSCO a intrat cu două firme în România
Gigantul chinez al transporturilor maritime, COSCO, este prezent în România prin două companii, arată un alt articol din proiectul "Centura Chinei în jurul Mării Negre" al LINX.
Una dintre ele se numește COSCO Romanian Shipping and Trading SRL și are ca unic acționar compania COSCO Europe GmbH Hamburg.
De fapt, numele actual al companiei este COSCO SHIPPING (Europe) GmbH, după cum explică site-ul grupului chinez: „COSCO SHIPPING (Europe) GmbH is the regional management company of the China COSCO SHIPPING Corporation in the European Region.
The predecessor of this company, formerly known as 'COSCO Europe GmbH', was the representative office of COSCO in Hamburg and registered and founded on February 15th, 1989, by the original COSCO Group in Hamburg, Germany, with a registered capital of 500,000 DM. It was the first regional management company set up overseas by the COSCO Group. The company’s registered capital increased to 3.78 million Euros in 2009. On September 11th, 2017, its name was changed to the active name.”
În 2018, ultimul an fiscal pentru care sunt publicate datele contabile, COSCO Romanian Shipping and Trading SRL a obținut venituri de 15,8 milioane lei (3,5 milioane de euro) și un profit net de 3,6 milioane de lei (800.000 de euro) cu 14 angajați.
Antwerp, poziție strategică
Cealaltă companie se numește COSCO Shipping Lines (Romania) Co. Ltd. SRL și este deținută de COSCO Shipping Lines (Europe) GmbH & COSCO Shipping Lines (Belgium). Conform site-ului companiei, „COSCO SHIPPING Lines (Europe) Company, which is based in Hamburg, Germany, has been established in February 1989 as one business section of COSCO Europe Company. On January 11th, 2017 the Name has been changed to COSCO SHIPPING Lines (Europe) Company”.
Cealaltă companie, tot potrivit aceleiași surse, are o poziție strategică – Antwerp: “COSCO SHIPPING Lines (Belgium) N.V. represents COSCO SHIPPING Lines CO. LTD., Shanghai in Belgium and Luxemburg and has main office in Antwerp and sub office in Zeebrugge.
COSCO SHIPPING Lines CO. LTD is the leading container logistics company for China and offers its customers full coverage of Worldwide trade lanes, with many of the fastest transit times. We have regular services connecting Asia, North & South America, Europe, the Indian Sub-continent, the Middle East & Africa.
Services to Australia and New Zealand complete coverage in Asia-Pacific. With an in-house team of forwarding specialists we can assist customers with a full logistics package. Antwerp's & Zeebrugge's excellent locations in North West Europe, enables Cosco Shipping Belgium to offer exporters and importers swift and made-to-measure logistic services”.
Concurența cu trenurile venite tot din China
COSCO Shipping Lines ( Romania) Co. Ltd. SRL are performanțe mul mai bune decât ale surorii COSCO Romanian Shipping and Trading SRL. Astfel, în 2018, a avut încasări de peste 196 milioane lei (peste 43 de milioane de euro) și un profit net de aproape 11 milioane de lei (2,4 milioane de euro) cu 42 de angajați.
Într-un interviu acordat unei reviste de specialitate în 2019, Cătălin Petre, director adjunct al COSCO Shipping Lines România, face o predicție interesantă în contextul afaceriloc chineze în România și în Europa în general: “Costurile pentru transportatorii maritimi vor crește și odată cu aceasta, va crește și navlul (n.red: costul transportului pe apă al mărfurilor), ceea ce va duce, în opinia mea, la reducerea diferenţei de costuri între transportul maritim și cel feroviar.
Transportul maritim va rămâne în continuare mai ieftin decât cel feroviar, dar diferenţa între cele două va fi semnificativ mai mică. În acest context, este posibil ca o parte din volumele transportate acum pe cale maritimă să fie mutate pe cale feroviară, timpul de tranzit fiind mai mic în cazul transportului feroviar, mai ales dacă vorbim de One Belt One Road, unde deja sunt foarte multe trenuri pe cele 2 coridoare (North și Middle Corridor) cu volume în creștere lună de lună, an de an.
Avem mai multe proiecte în derulare. Împreună cu un alt partener intenţionăm să lansăm un nou serviciu prin care vom conecta Marea Neagră - Portul Constanţa de Mediterana de Vest și Nordul Africii. De asemenea, un alt proiect la care lucrăm este lansarea unui tren de containere care să lege portul Pireu de centrul României.”
Operațiuni și în Moldova și Caucaz
Potrivit publicației „Intermodal & Logistics”, citate anterior, “COSCO SHIPPING Lines (România) este unul dintre liderii sectorului de transport maritim în România. Compania, în calitate de agent exclusiv al armatorului COSCO SHIPPING Lines, oferă servicii integrate de transport maritim și logistică spre și dinspre porturi principale ale Orientului Îndepărtat, Orientul Mijlociu, Europa, America de Nord, Africa, Australia și Noua Zeelandă.
Compania este prezentă și în Moldova și Caucaz (Georgia, Armenia Azerbaijan), coordonând activitatea prin sub-agenţii săi din aceste zone. COSCO SHIPPING Lines (România) oferă singurul serviciu direct din Asia către Marea Neagră (Constanţa și Odessa), clienţii beneficiind de un timp de tranzit competitiv.
Serviciul a fost lansat în 2006, capacitatea navelor crescând gradual de la 2.500 TEU la 10.000 TEU (TEU stands for Twenty-Foot Equivalent Unit which can be used to measure a ship's cargo carrying capacity. The dimensions of one TEU are equal to that of a standard 20′ shipping container. 20 feet long, 8 feet tall).”
Director COSCO cu soție la Autoritatea Navală
Între COSCO Shipping Lines ( Romania) Co. Ltd. SRL și compania soră COSCO Romanian Shipping and Trading SRL există și legături care țin de resurse umane, nu numai de acționariat. Iar una dintre aceste legături este Laurențiu Hornet, care lucrează la ambele, potrivit declarației de avere depuse de soția sa, Lacrima Hornet.
Aceasta lucrează la Autoritatea Navală Română chiar în incinta portului Constanța, unde-și desfășoară activitatea și cele două companii deține de gigantul chinez COSCO, și conduce Biroul de Coordonare Programe. Hornet era prezentat pe site-ul conferinței „Breakbulk Caspian” din octombrie 2018 (desfășurată la Baku, Azerbaijan, unde „participants discussed the transportation of heavy and oversized cargo by rail and water trasport in the Caucasus and Caspian region”) drept „operations manager” al COSCO Romanian Shipping and Trading SRL.