50% din donațiile primite de Nicușor Dan au mers către o firmă controlată de pro-rusul Matei Păun

DE Stelian Negrea | Actualizat: 24.04.2025 - 08:03
Nicușor Dan - Foto: INQUAM PHOTOS / Călin George
Nicușor Dan - Foto: INQUAM PHOTOS / Călin George

Nicușor Dan a cheltuit jumătate din donațiile primite de la cetățeni cu o firmă controlată de sfătuitorul său, afaceristul pro-rus, Matei Păun. Cei doi au repetat schema de la alegerile locale din vara lui 2024.

SHARE

Nicușor Dan, și-a continuat nestingherit legătura strânsă cu omul de afaceri pro-rus, Matei Păun, și în cursa prezidențială pentru Cotroceni.

50% din donațiile primite de Nicușor Dan au mers către o firmă controlată de pro-rusul Matei Păun

După ce a declarat că s-a lansat în această cursă după ce s-a sfătuit cu Păun, Nicușor Dan a cheltuit aproape jumătate din donațiile primite de la cetățenii care au decis să-l finanțeze pe facturi emise de o companie controlată chiar de către acest om de afaceri.

Citește și: Nicușor Dan nu s-a lepădat de Matei Păun, afaceristul pro-rus care i-a făcut publicitate de 200.000€

Conform unor documente consultate de către Newsweek România, staff-ul de campanie al lui Nicușor Dan a decis să își facă reclamă în precampania electorală pe panourile exterioare deținute numai de compania Getica OOH SRL.

Nimic nu-i desparte. Nicușor Dan își dă jumătate din donațiile primite amicului Matei Păun

Astfel, în perioada 26 februarie-31 martie 2025, Getica OOH SRL a emis 20 de facturi către staff-ul de campanie al lui Nicușor Dan în valoare totală de 1.091.614,66 lei lei (aproximativ 200.000 Euro). 

Conform propriilor declarații, el primise, până la 1 aprilie, 2,8 milioane lei de la 8.848 de donatori. 

Vezi mai jos numărul total de facturi plătite de Nicușor Dan companiei controlate de Matei Păun

Nicusor Dan Cheltuieli Getica OOH Cheltuieli Totale by Stelian Negrea

Este aceeași companie controlată prin interpuși de către Matei Păun pe care Nicușor Dan a folosit-o în precampania electorală din vara anului trecut când a candidat pentru al doilea mandat de primar al Bucureștiului. 

Conform legii finanțării partidelor politice și a candidaților la funcții în statul român, aceștia sunt obligați să își declare doar veniturile și cheltuielile făcute în campania electorală. Nu și pe cele din precampania electorală.

Când pot cheltui cât își doresc. Și fără să dea socoteală nici unei autorități a statului. 

Finanțare mascată? Getica OOH, prețuri mai mici de 3-4 ori pentru Nicușor Dan decât pentru alți clienți

În vara lui 2024, au existat zvonuri neconfirmate conform cărora campania publicitară de outdoor a lui Nicușor Dan a costat mult mai mult decât cea declarată de 100.000 Euro.

La vremea respectivă, nici Getica OOH și nici candidatul Nicușor Dan nu au dorit să ne pună la dispoziție contractul dintre cele două părți și nici alte documente relevante.

Pentru precampania electorală pentru prezidențialele din 2025, Newsweek România a intrat în posesia tuturor facturilor emise de către compania Getica OOH către candidatul Nicușor Dan. Dar și către alți agenți economici.

Citește și: Spasibo, Matei Păun! Nicușor Dan, publicitate electorală de 200.000 euro de la un afacerist pro-rus

Pentru a putea face o comparație dintre prețurile oferite de compania controlată de către Matei Păun către politicianul său favorit și prețurile cerute unor agenți economici.

Din analiza acestor facturi reiese că Păun a facturat prețuri de 3-4 ori mai mici lui Nicușor Dan față de cele cerute unor clienți comerciali. 

Astfel, conform facturii GTK0026372 emisă în data de 26.02.2025 de către compania Getica OOH SLR către cumpărător Dan Nicușor-Daniel au fost facturate cu o valoare totală de 159,15 lei utilizarea spațiu publicitar în Sibiu, backlit 3,2x2,4 și cu 181,48 utilizare spațiu publicitar în Iași pentru un panou cu aceleași dimensiuni. 

Ambele conform contractului nr. 346 încheiat pe 20.01.2025.

Conform unor alte facturi nr. GTK002…. ( pe care am ales să o anonimizăm din cauza unor potențiale repercusiuni) emisă în data de 20.03.2025 către o companie comercială pentru două panouri similare cu aceleași dimensiuni în Sibiu și Iași au fost facturate cu o valoare de 1371,31 pentru două panouri deci 685,65 lei pe panou, respectiv 4113,9 3 pentru șase panouri adică tot 685,65 lei pentru un singur panou.

Rezultă de aici diferențe uriașe între prețurile plătite de Nicușor Dan către compania controlată de Matei Păun față de prețurile pe care această companie le facturează către clienți comerciali.

Astfel, în timp ce lui Nicușor Dan, Getica i-a factura pentru Sibiu utilizarea unui panou cu 181,48 lei iar în Iași cu 159,15, aceeași companie cerea pentru panouri de aceleași dimensiuni, în aceeași periodă și în aceleași localități altor companii comerciale sume de 4 ori mai mari. 

Vezi mai jos facturile emise de către Getica OOH către Dan Nicușor-Daniel și către altă companie comerciale

Factura Getica OOH SRL Catre Dan Nicusor Daniel 26 02 2025 Sibiu Iasi Toata Tara by Stelian Negrea

Factura Getica OOH Catre Client Comercial 20 03 2025 Sibiu Iasi Toata Tara by Stelian Negrea

Într-o factură emisă de către Getica OOH către un client comercial se facturează pentru aceleași servicii de utilizare panou publicitar, un bilboard cu dimensiuni chiar mai mari de 8x3 metri, 1310.93 lei pentru două bucăți adică 655,46 lei pe bucată.

Din nou o diferență colosală în tratamentul pe care această companie îl are față de clienții săi: de 27 de ori prețuri mai mici clienților politici față de cei comerciali. 

Vezi mai jos facturile emise de Getica OOH către stafful de campanie al lui Nicușor Dan și alta către un client companie comercială

 

Factura Getica OOH Catre Alt Client Comercial 2025 Panouri Bacau by Stelian Negrea

Aceastea nu sunt situații singulare: exemple asemănătoare regăsindu-se și pentru alte localități, și către alți clienți comerciali față de prietenul politic al celui care controlează această companie de panotaj exterior. 

Diferența dintre prețul facturat Getica OOH către candidatul Nicușor Dan până la cea reală facturată către alți clienți comerciali ai acestei companii poate fi încadrată în categoria unei finanțări mascate pe care Matei Păun o realizează către acest candidat la Cotroceni. 

Diferența dintre prețul pentru cele două tipuri de clienți – politic și comercial – practicat de compania controlată de Păun este cu atât mai inexplicabilă cu cât campania publicitară a candidatului Nicușor Dan s-a întins pe o perioadă de două luni, în timp ce cele ale clienților săi comercial se întind pe un an de zile. 

Iar aceștia din urmă ar fi fost cei ce ar fi trebuit să aibă prețuri de 3-4 ori mai mici și nicidecum invers. Având în vedere că pentru cantități mai mari prețurile scad automat. 

Acționarii companiei de panotaj, vechi parteneri de afaceri ai lui Matei Păun

Conform unei investigații Newsweek România, pe care o puteți consulta AICI, unicul acționar al companiei de panotaj Getica OOH SRL este o companie înregistrată în paradisul fiscal din Cipru: Ecurdo Limited. 

Acționarii din paradisurile fiscale nu sunt publici. Acesta este și motivul pentru care sunt folosite aceste paradisuri fiscale: pentru a ascunde adevărata identitate a celor care dețin o companie. 

Conform datelor de la Registrul Comerțului din România, beneficiarii reali (este o persoană fizică care fie deține 25% din acțiunile unei companii, fie sunt cei care controlează compania) ai Getica OOH SRL sunt Jean Rădulescu, Ion Arin Alexandru și Răduțoiu Iulian Cosmin. 

Primii doi sunt doi vechi parteneri de afaceri ai lui Matei Păun. Numele lor apar direct și în relația cu off-shore-ul cipriot. 

Rădulescu a fost asociat la o companie comercială care l-a finanțat oficial chiar pe Nicușor Dan în trecut.

Recent, au apărut AICI fotografii care confirmă odată în plus relația extrem de puternică dintre Ion Arin Alexandru și Matei Păun. 

Nicușor Dan și Matei Păun în silenzio stampa despre relația lor

Newsweek România a trimis o serie de întrebări candidatului Nicușor Dan și omului de afaceri Matei Păun. Legate de banii plătitiți de stafful de campanie ai primului către compania controlată prin interpuși de cel de-la doilea. 

Nu ne-au răspuns. Când o vor face le vom publica răspunsurile.

Newsweek România a mai trimis în decembrie 2024 o serie de alte întrebări celor doi legate tot de conexiunile dintre aceștia. De atunci și până acum nu ne-au răspuns. 

Ulciorul chiar merge de la multe ori la apă

Schema folosită de cuplul Nicușor Dan-Matei Păun pentru alegerile prezidențiale din acest an este una copy-paste după cea de la alegerile pentru cel de-al doilea mandat de primar al Bucureștiului.

Vezi mai jos schema relațională dintre companiile lui Matei Păun și Nicușor Dan din vara lui 2024

Și atunci ca și acum, dintre toate companiile de panotaj din București și din România, Nicușor Dan a ales să lucreze exclusiv cu cea controlată de partenerii de afaceri ai celui mai mare sfătuitor și finanțator al său, Matei Păun. 

Atunci, costurile totale cu panotajul exterior s-au ridicat la 100.000 de Euro, fiind plătite, conform datelor publice, de către USR, partidul care l-a susținut pe Nicușor Dan pentru cel de-al doilea mandat la primăria Capitalei.

Acum, este puțin probabil că cei 200.000 de Euro din campania pentru prezidențiale vor fi decontate tot de către USR având în vedere scandalul uriaș iscat de puciul făcut de cuplul Dominique Fritz-Ionuț Moșteanu pentru a o înlătura pe șefa USR, Elena Lasconi.

Și pentru a direcționa milioanele din subvenția de la bugetul de stat primite de acest partid de la aceeași Lasconi către independentul Nicușor Dan. 

BEC interzicând USR să folosească banii de la bugetul de stat pentru a-i susține candidatura lui Nicușor Dan. 

Păun susținea că nu are nici o legătură cu Getica OOH SRL

Într-unul din puținele momente în care a ales să vorbească cu Newsweek România, Matei Păun a susținut senin că nu are nici o legătură cu compania Getica OOH. 

“Nu am nici o legătură cu acționariatul/managementul companiei Getica OOH SRL. Am negociat (n.r. în numele candidatului Nicușor Dan) contractul de outdoor (n.r. cu compania Getica OOH SRL), în condiții comerciale normale și la prețul pieței”, susținea în vara lui 2024 Matei Păun. 

El nu ne-a explicat din ce calitate a negociat acest contract pentru candidatul Nicușor Dan la alegerile locale din 2024. Și nici în cel calitate o face acum. 

Compania de panotaj cumpărată de Matei Păun de la pușculița FSB și de la oligarhi ruși

În ciuda declarațiilor sale, legăturile lui Matei Păun cu Getica OOH sunt extrem de vechi. 

Păun a preluat, în 2011, prin intermediul unei companii de-a sa această companie de panotaj exterior de la bănci de stat ruseștiși de la oligarhi ruși. 

Pe pagina de internet a celei mai importante afaceri a sa, BAC Financial Advisory, se menționează că această companie a “finanțat achiziția News Outdoor SA (n.r. acesta a fost numele vechi al Getica OOH SRL), una din cele mai mari companii de publicitate Out of Home din România, de la un consorțiu format din VTB și Alpha Capital Partners Rusia “.

Vezi mai jos print screen de pe pagina de internet a BAC Financial Advisory

Conform jurnalistei de investigații britanice, Catherine Belton, care a scris cartea “Oamenii lui Putin. Cum a preluat KGB-ul Rusia, și apoi a atacat Occidentul”, VTB, este o bancă rusească de stat, pușculița FSB/KGB iar oligarhii ruși, care dețineau Alpha Capital, erau apropiați de Kremlin. 

BAC Financial Advisory este deținută de către Matei Păun și partenerul său de afaceri de ani de zile, Ion Arin Alexandru. 

Vezi mai jos dovada dn Monitorul Oficial că BAC Financial Advisory SRL este deținută de Matei Păun și Ion Arin Alexandru

BAC Financial Advisory Paun Matei Si Arin Alaxandru Asociati by Stelian Negrea

Zilele trecute, Nicușor Dan a ales să mintă susținând că Matei Păun nu a făcut afaceri în ex-sovietic ci că ar fi fost angajat la companii care au făcut afaceri în această zonă, inclusiv în Rusia. 

Păun: “Nu mi-e rușine să fi crezut în Nicușor Dan”

În singura declarație făcută în vara lui 2024 pentru Newsweek România, Păun afirma că “îi susține și că i-a susținut candidatura lui Nicușor Dan (în 2012, 2016, 2020), conform tuturor prevederilor legale”. 

“Nu mi-e rușine să fi crezut în Nicușor atunci când foarte puțini credeau în el.  În plus, de ce să mă desprind de el? Dimpotrivă, a rămas consecvent principiilor sale, lucru care este rar întâlnit pe scena politica românească“, susținea Păun. 

Vezi mai jos fotografia cu Matei Păun în care susține că el este Nicușor Dan pe care a șters-o de pe rețelele de socializare. 

Deși oficialii Getica OOH au ales să nu ne răspundă acum întrebărilor noastre le republicăm răspunsul mai vechi din vara lui 2024 în care ne precizau în ce mod compania a fost transferată de la companiile rusești către cea românească: 

“Compania Getica OOH (fosta News Outdoor Romania) a fost preluată integral în anul 2012, printr-un management buy out, de către un grup de investitori români, prin firma de investiții financiare Ecurdo. 

În conformitate cu legea din România, beneficiarii reali ai Getica OOH sunt publici și se pot afla de la Registrul Comerțului din România de către orice persoană interesată. Precizăm că nu au existat shimbări în privința beneficiarilor reali ai Getica OOH de la momentul preluării în 2012 și pînă în prezent, precum și că nu există nici o legătura/implicare în acționariatul/managementul firmei în afara beneficiarilor săi reali, înregistrați la Registrul Comerțului din România”. 

Nicușor Dan, somat de activiștii USR să se delimiteze de afaceristul pro-rus

Controversata relație dintre Nicușor Dan și Matei Păun merge mult în timp, cel puțin până în 2012. 

Când cel de-al doilea îi finanța primul partid politic lui Nicușor Dan, Uniunea Salvați Bucureștiul. Care s-a transformat ulterior în USR. 

Matei Păun era pro-rus și pro-Putin în vremurile când nu era o asemenea efuziune de pro ruși și pro putiniști ca acum, după invazia Ucrainei de către trupele rusești în februarie 2022.

Înainte ca orice alt propagandist pro-rus de astăzi să vorbească deschis despre desființarea NATO, de faptul că Rusia nu ne va ataca motiv pentru care nu avem nevoie de o armată puternică, Păun o făcea deschis și asumat. 

Activistul Radu Hossu, care a candidat la președinția USR anul trecut, i-a reproșat lui Nicușor Dan că are o relație apropiată de acest pro rus și i-a cerut acestuia să se delimiteze de acesta. Vezi detalii AICI

Primele informații legate de conexiunile rusești ale lui Păun au apărut în publicația înliniedreaptă.net, acum aproape 10 ani. 

Nicușor Dan a bâlbâit mereu relația sa cu Matei Păun și s-a fâstâcit în permanentă când a fost vorba să o elucideze. 

Nu a negat această relație, însă a încercat mereu să o diminueze, să o minimalizeze și să o arunce în derizoriu. 

După ce criticile legate de pozițiile sale pro-ruse s-au întețit, Păun și-a șters contul de Facebook. A rămas doar să apară în fotografii alături de actuala soție cu care derulează o serie de afaceri în lumea medicală. 

Zeci de milioane de Euro din Rusia, Belarus, Serbia și Bulgaria

Matei Păun a făcut zeci de milioane de Euro prin compania sa BAC Financial Advisory și altele care au aceeași rădăcină BAC (prescurtarea de la Balkan Advisory Company, BAC Investment etc) prin intermediul căreia a intermediat zeci de finanțări de la bănci rusești de stat pentru companii românești. 

Compania a adus bani inclusiv de la băncile controlate de Federația Rusă din care România s-a retras între timp după invazia Ucrainei de către trupele rusești: Banca Internațională de Investiții (BII) cu sediul la Moscova: 15 milioane de Euro pentru Romcab Târgu Mureș, 16 milioane Euro pentru producătorul de carne de pui, Aaylex Group, și 10 milioane Euro pentru BT Leasing. 

BII și-a mutat cartierul general la Budapesta, fiind condusă traditional de un general FSB/KGB. 

Tot compania lui Păun, a fost consilierul de rating al băncii Romexterra Bank cu un an înainte ca gruparea controversatului om de afaceri, Sorin Ovidiu Vântu, cu un puternic trecut penal și un discurs pro-rusesc, să o vândă către banca ungară MKB. 

Aceeași companie a lui Păun a avut un contract de 23 de milioane de Euro cu Loteria de stat din Belarus, condus de ani de zile de dictatorul pro putinist, Alexandr Lukansenko care aprobase, de altfel, planul de jocuri de noroc în urma căruia compania lui Păun urma să livreze echipamente pe această piață. Vezi detalii AICI

Companiile lui Păun sunt prezente pe alte două piețe europene, Serbia și Bulgaria, unde influența Moscovei este puternică. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te