VIDEO Cum se luptă media subordonată lui Putin cu serialul Cernobîl

DE Adelina Sahlean | 05.06.2019 - 12:42

Vestea apariției serialului „Cernobîl”, difuzat de canalul american HBO, a fost transmisă de toate marile agenții media din Rusia. Serialul a devenit rapid o senzație națională în Rusia, iar media pro-Kremlin a declanșat o mini-cruciadă împotriva sa.

SHARE

Komsomolskaya Pravda (KP), cel mai popular ziar din Rusia, a ridicat suspiciuni conform cărora concurenții centrului atomic de stat Rosatom s-au folosit de serial pentru a strica imaginea Rusiei ca putere nucleară.

Argumenty i Fakty, un ziar popular printre bătrâni, a contestat serialul, numindu-l „o caricatură fără strop de adevăr”.

„Singurele lucruri corecte sunt urșii și acordeoanele”, a glumit Stanislav Natanzon, liderul Rossia 24, unul dintre principalele canale de știri din țară, transmite The Moscow Times.

Pentru a demonstra că filmul este neprofesionist, a indicat câteva scene în care furtuna izbește mai multe ferestre moderne ale unei clădiri în Pripyat – care sunt vizibile numai dacă mărești mult imaginea. Cu toate acestea, criticii serialului au clasificat aceste scăpări drept niște detalii minore.

„Omul de știință Valeri Legasov nu doar că a condus răspunsul guvernului la dezastrul de la Cernobîl, dar a fost și un critic declarat al modului în care guvernul sovietic a gestionat industria nucleară”.

În emisiunea sa, Natanzon a arătat un articol publicat de KP, în care se argumenta că serialul realizat de HBO a comis o greșeală atunci când a sugerat că autorităților sovietice le-a fost frică să admită eroarea pe care au făcut-o, iar rezistența lor a condus la consecințe teribile. Articolul publicat de Legasov în cel mai important ziar rusesc, a spus Natanzon, demonstrează că lucrurile nu au stat așa, ceea de distruge una dintre principalele teze ale serialului.

Este adevărat că Legasov a scris un astfel de articol pentru KP în 1987, dar editorii nu l-au acceptat. În acea vreme, Academia de Științe a Uniunii Sovietice i-a respins ideile, iar liderul sovietic Mihail Gorbaciov a refuzat să-i acorde titlul de Erou al Muncii Socialiste (deși a conferit acest titlul celor care au lucrat împreună cu Legasov la Cernobîl).

După o întâlnire la Academia de Științe, Legasov s-a spânzurat. Două săptămâni după moartea sa, KP și-a schimbat decizia și a publicat articolul lui Legasov în 1988.

Publicistul ultra pro-sovietic Anatoly Vasserman a oferit cea mai sinceră recenzie împotriva serialului: „Dacă anglo-saxonii filmează ceva despre ruși, cu siguranță nu va corespunde adevărului”, a scris acesta.

De fapt, a trecut mult timp de când chiar rușii au făcut un film istoric necontroversat despre Rusia. În acest context, serialul „Cernobîl” produs de HBO nu pare chiar atât de rău. Atunci de ce se opune acestuia media pro-Kremlin încă de la început?

Este vorba de un caz simplu de gelozie resentimentară: „Numai noi avem dreptul să vorbim despre istoria noastră”, spun ei, „așa că nu vă amestecați”. Oricum, recepția de care s-a bucurat „Cernobîl” spune mai multe despre critici decât despre serial.

Faptul că un canal de televiziune american, nu rusesc, vorbește despre istoria Rusiei și eroii săi, ar trebui să fie un motiv de rușine pentru mass media aservită Kremlinului, mai scrie The Moscow Times.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.