Unitate NATO pentru debarcări rapide. 150 de soldați, gata de raiduri să preia nave și platforme petroliere
Grupul Maritim de Operațiuni Speciale din Marea Britanie execută misiuni pentru recucerirea rapidă a navelor confiscate și a platformelor petroliere și pentru raiduri de coastă înainte de sosirea navelor de debarcare, în contextul războiului Rusiei în Ucraina.
Grupul de Operațiuni Maritime Speciale (SOMTG) are 150 de militari - piloți, echipe de luptă, ingineri și operatori de ambarcațiuni.
Trupele de elită sunt capabile să se desfășoare într-un timp foarte scurt pentru a recupera nave deturnate sau instalații petroliere și pentru a deschide litoralele pentru debarcări amfibii ale aliaților NATO.
SOMTG, format din pușcași marini din Regimentele 42 și 47 Comando, îmbarcați pe nava de sprijin RFA Lyme Bay, a intrat în faza finală de pregătire după misiuni de abordare sub acoperire în estul Mării Baltice și un raid comun asupra insulei Saaremaa din Estonia.
Unitate NATO pentru misiuni maritime rapide. 150 de soldați, antrenați să preia nave și platforme petroliere
Împreună cu Batalionul 3 Ranger al Armatei, unitatea va oferi NATO o opțiune maritimă rapidă pentru a recupera navele deturnate sau a securiza infrastructura offshore, potrivit Army Recognition.
De asemenea, trupele de elită sunt trimise pentru a „deschide” litoralul pentru debarcările aliate din Europa de Nord, unde sunt concentrate infrastructura energetică critică și infrastructura submarină.
Flotilele Regimentului 47 Comando asigură mobilitatea în ape puțin adânci necesară pentru abordări clandestine, recunoaștere a plajelor și extragere rapidă.
Din punct de vedere geopolitic, această schimbare survine în contextul în care Forța Expediționară Comună (JEF) își desfășoară cea mai ambițioasă misiune reală de până acum, Tarassis, care se întinde pe Norvegia, Letonia, Finlanda și estul Mării Baltice, cu componente aeriene, terestre și maritime.
Contribuția Regatului Unit este calibrată pentru realitățile zonei gri din Europa de Nord: strâmtori disputate, trafic civil dens și infrastructură energetică expusă, fără a angaja un portavion sau o brigadă amfibie.
Prin unitatea de elită, NATO poate penetra apărarea de coastă a inamicului și pregăti capete de pod pentru forțe amfibii de debarcare
Grupul de operațiuni speciale maritime se poate infiltra de la mare la țărm sub acoperirea unei nave logistice, se poate conecta cu operațiunile speciale ale Armatei pe uscat și poate urmări o țintă prioritară.
Astfel, războiul hibrid al unui adversar în Marea Baltică și în Nordul Îndepărtat, unde principalul adversar este Rusia, manifestat prin confiscări de nave și instalații maritime - navă comercială confiscată sau platformă petrolieră - poate fi inversat rapid.
Astfel de operațiuni rapide au desfășurat pușcașii marini ucraineni în Marea Neagră, revuperând platforme petroliere cucerite de Rusia.
Citește și: Apel neașteptat al Irlandei care preia șefia UE, către Franța. ”Trimiteți-ne o navă de război”
Conceptul stă la baza unității de elită a NATO pentru operțiuni maritime rapide.
SOMTG oferă misiuni de securitate maritimă, protecție electronică pentru comandă și control într-un mediu cu utilizare intensă de spoofing GPS, contracararea sistemelor fără echipaj, a roiurilor de drone pe mare.
Citește și: Război împotriva dronelor Rusiei în Europa. Marea Britanie trimite militari și echipamente la Buxelles
Rolul Brigăzii de Operațiuni Speciale a Armatei, securizarea punctelor de debarcare, deplasarea elementelor de asalt și colectarea de informații pre-raid, consolidează legătura dintre operațiunile speciale maritime și cele terestre.
Pe măsură ce NATO pregătește Forța de Reacție Aliată, SOMTG lucrează la evaluarea formală în ianuarie 2026 și la validarea pentru desfășurarea din iunie 2026, oferind Alianței o opțiune permanentă de a recupera activele critice pe mare, de a penetra apărarea de coastă a inamicului și de a pregăti capetele de pod pentru forțele amfibii ulterioare.