China a folosit spectacolul aerian Zhuhai pentru a-și prezenta lumii în creștere superioritatea aeriană și priceperea tehnologică. Cu toate acestea, această ediție a spectacolului aerian a fost una specială deoarece au fost prezentate trei avioane de luptă din generația a cincea.
China a prezentat J-20 și J-35A, iar Rusia modelul Su-57. În plus, există vehiculul aerian de luptă fără pilot (UCAV) stealth CH-7 care își afișează designul “kite-wing”, o rachetă aer-aer cu rază lungă de acțiune PL-15 cu aripioare pliabile pentru J-20 și J-35A, arată eurasiantimes.com.
Tensiuni între țări cu 2.000.000.000 locuitori. Avionul invizibil al Chinei amenință India
Deși sunt disponibile multe informații despre aeronava de luptă J-20, J-35A este cea mai recentă versiune a ceea ce a început ca programul de luptă stealth FC-31. Două prototipuri ale lui Shenyang FC-31 au fost produse în jurul anului 2010. Au zburat pentru prima dată în 2012 și au fost văzute ulterior în timpul Zhuhai Air Show 2014.
FC-31 este un avion de luptă de categorie ușoară până la medie, cu caracteristici stealth. J-35A extrem de modernizat și rafinat dezvăluit la show-ul aerian de la Zhuhai este mai mic și mai ușor decât J-20 și se încadrează în categoria avionului de luptă F-35 al SUA.
Citește și: Decizia SUA de a autoriza Ucraina să folosescă rachete ATACMS de 1.500.000$. 245 de ținte în Kursk
Cu toate acestea, este puțin mai mare, mai greu și mai puternic decât omologul său american, datorită celor două motoare. Acest lucru reflectă, de asemenea, dificultățile cu care se confruntă China în dezvoltarea unui motor capabil pentru flota sa de luptă din a cincea generație.
Gata de serviciu militar
Interesant este că presa de stat chineză a postat online un videoclip al producătorului în iulie 2024, botezând aeronava ca J-31B. Schimbarea de la FC-31 la J-31 denotă că aeronava a trecut cerințele formale pentru serviciul militar și are o desemnare oficială pentru a intra în serviciul activ.
Evoluția de la FC-31 la J-35 este interesantă. Semnifică un proces pe care chinezii îl urmează în timp ce dezvoltă un nou avion de luptă. Prototipurile au inițialele „FC”, iar pe măsură ce aeronava este autorizată pentru serviciul militar după un anumit nivel de dezvoltare, inițialele aeronavei sunt schimbate în „J”.
FC-31 a fost dezvoltat inițial ca un avion de luptă terestre din a cincea generație, proiectat să fie mai ușor decât J-20, pentru a completa flota de generația a cincea a Forțelor Aeriene Chineze PLAAF.
Citește și: 10.000.000 oameni din UE anunțați să fie pregătiți de război. „Rezistați 3 zile”. Ce face România?
De asemenea, era planificat să fie dezvoltat într-o variantă de export. Cu toate acestea, pe măsură ce flota navală chineză s-a extins, a fost acceptată provocarea de a dezvolta un avion de luptă de generația a cincea bazat pe portavion pentru operațiunile de catapultare dintr-un portavion.
Șablonul american
Analiza evoluțiilor militare chineze din ultimele trei decenii indică faptul că a împrumutat puternic tehnologia și designul american pentru a reduce termenele de dezvoltare.
În timp ce China ar putea copia designul și desenele pe care le-a obținut în mod clandestin din SUA, este destul de puțin probabil ca Beijingul să imite integrarea sistemelor, ceea ce face din F-35 o aeronavă cu adevărat invizibilă radar.
Este foarte probabil ca aeronava să fie echipată în prezent cu două motoare WS-21 (WS-13 modernizate), care vor fi în cele din urmă înlocuite cu WS-19, care este în curs de dezvoltare. Aeronava are o capacitate de transport limitată și deci un rol limitat de a lovi.
China a dezvăluit, de asemenea, noua versiune a rachetei aer-aer cu rază lungă de acțiune PL-15, cu aripioare pliabile. Această modificare ar putea permite J-20 și J-35 să transporte șase dintre aceste rachete în loc de cele patru pe care le transportă în prezent.
În plus, China a dezvăluit, de asemenea, macheta avionului său de luptă din a șasea generație, „Împăratul Alb”, în ziua inaugurală a show-ului aerian de la Zhuhai. Macheta pare extrem de conceptuală, deoarece își propune să facă o punte între capacitățile aeriene și spațiale cu o singură platformă.
Implicații ale îmbunătățirii capacității PLAAF
J-35A a fost dezvoltat ca un avion de luptă ușor pentru dominația aerului, rolurile și sarcinile sale se vor extinde probabil pe măsură ce aeronava este supusă dezvoltării ulterioare. O variantă de export, care poate fi botezată ca J-35AE/E, este, de asemenea, probabilă.
Pakistanul ar putea fi primul beneficiar al dezvoltării J-35A. În ianuarie 2024, șeful Forțelor Aeriene din Pakistan (PAF) a anunțat că țara este gata să achiziționeze o versiune de export a J-35A. Acest anunț nu ar fi putut fi făcut fără aprobarea tacită a conducerii chineze.
Având în vedere timpul necesar Chinei pentru a exporta J-urile către PAF, este probabil ca pakistanezii să obțină această capacitate în cel puțin cinci până la șapte ani. PAF a devenit predominant de origine chineză, ceea ce este reciproc convenabil atât pentru China, cât și pentru Pakistan în încercările lor de a controla India.
Noile platforme de aviație și armele prezentate la show-ul aerian de la Zhuhai reflectă ambiția chineză de a proiecta puterea aeriană la distanțe extinse și de a atinge paritatea cu America. China și-a dat seama de importanța puterii aeriene atât în tehnologie, cât și în cifre.
Pe termen scurt, China va menține probabil o flotă de avioane de 4+ generații precum J-10, J-11 și J-16 și a cincea generație J-20 și J-35A într-un rol de dominanță aeriană.
China a început să-și arate forța
Pe termen mediu și lung, PLAAF va fi predominant o forță de luptă din a cincea generație. Cu două avioane de luptă stealth, rachete aer-aer cu rază lungă de acțiune, UCAV-uri HALE stealth și flote de sprijin de tancuri și AWACS/AEW&C, China ajunge la majoritate în proiectarea forței mult dincolo de granițele sale prin aer.
A efectuat deja misiuni în spațiile aeriene disputate din mările Chinei de Est și de Sud pentru a-și semnala intenția. Capacitatea sa industriei autohtone permite producerea rapidă a J-35A în număr suficient. Aceste avioane, UCAV și rachete aer-aer cu rază lungă de acțiune susținute de un număr mare de tancuri Y-20 vor îmbunătăți semnificativ capacitatea PLAAF.
Progresele tehnologice susținute de superioritatea numerică creează o asimetrie între India și China. India trebuie să abordeze urgent această disparitate tehnologică și numerică.