Tensiuni în estul României: Avioane cargo românești, Eurofighter, Black Hawk, gata de luptă cu rușii

DE Adina Mutăr | Actualizat: 09.03.2024 - 15:03
Ce se întâmplă în estul României? Avioane cargo românești, Eurofighter și Black Hawk, gata de luptă - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
Ce se întâmplă în estul României? Avioane cargo românești, Eurofighter și Black Hawk, gata de luptă - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
Ce se întâmplă în estul României? Avioane cargo românești, Eurofighter și Black Hawk, gata de luptă - Foto: front_ukrainian
Ce se întâmplă în estul României? Avioane cargo românești, Eurofighter și Black Hawk, gata de luptă - Foto: front_ukrainian

Tensiuni în estul României: Avioane cargo românești, avioane Eurofighter și elicoptere Black Hawk, gata de luptă „ca ripostă la o posibilă interferență a Rusiei”..

SHARE

Tensiuni în estul României? Avioane cargo românești care făceau transporturi, avioane Eurofighter și elicoptere Black Hawk erau pregătite să intervină împotriva unei posibile „interferențe” a Rusiei.  

Citește și: HARTA SUA au trimis, azi, un avion cu rachete anti-navă și torpile la Tulcea. Ce misiuni execută?

Citește și: Sosesc trupe franceze lângă România și Polonia pentru a securiza frontierele. Ce va face Putin?

Miercuri, cerul de deasupra Mării Negre și din estul României era aglomerat de avioane de supraveghere ale NATO, printre care și un foarte rar Global Hawk, de 135.000.000 de dolari, care a zburat până în raza de acțiune a rușilor, la 100 de kilometri de coasta Rusiei.

Citește și: VIDEO Momentul când un vehicul blindat SUA luptă pe viață și pe moarte cu un tanc rus. Cine câștigă?

Tensiuni în estul României: Avioane cargo românești, Eurofighter, Black Hawk, gata de luptă cu rușii

Această activitate neobișnuită a fost înregistrată pentru prima dată de platforma civilă de supraveghere a traficului aerian flightradar24, potrivit Kyiv Post

Potrivit informațiilor de zbor open-source, cel puțin șase avioane de recunoaștere deținute de forțele aeriene NATO operau miercuri în spațiul aerian din estul României și vestul Mării Negre. 

Aceste operațiuni de supraveghere au continuat până în zorii zilei de joi și au intrat chiar și în raza de acțiune a rachetelor de pe coasta de sud-vest a Rusiei.

Zborurile au avut loc la o zi după ce armata ucraineană a folosit bărci robot care transportau explozibili pentru a scufunda nava grea de patrulare rusească Serghei Kotov, la 500 km spre est.

În ultimele luni, Alianța Atlantică a efectuat în mod obișnuit zboruri de supraveghere aeriană peste regiunea Deltei Dunării a României, sau în vestul Mării Negre, aproape în fiecare zi.

Însă, de regulă, supravegherea este făcut de un avion B-8 Poseidon și un avion destinat localizării semnalelor radar și interceptării transmisiilor radio, adesea un avion cu reacție Gulfstream modificat.

Miercuri, conform datelor de urmărire radar, pe lângă acele avioane de rutină, a operat și un Boeing RC-135W Rivet Joint avansat, o aeronavă de interceptare cu computere la bord și senzori capabili să capteze milioane de transmisii electronice pe minut și să le trieze. Ultima dată când un Rivet Joint a fost observat deasupra estului României a fost la 26 februarie.

La o distanță sigură de interceptoarele radio și electronice aeropurtate de deasupra estului României, a zburat un avion AWACS, Boeing E7A Wedgetail, foarte rară apariție,

Wedgetail este un post de comandă zburător și o platformă de avertizare timpurie cu misiunea principală de a ajuta avioanele de luptă NATO să localizeze și să intercepteze ținte.

Raza de observare a Wedgetail este clasificată, dar, conform doctrinei aeriene NATO, avionul era bine plasat pentru a monitoriza spațiul aerian din vestul Mării Negre și, dacă era necesar, pentru a ghida avioanele de luptă.

SUA au trimis și un Global Hawk, de 135.000.000 de dolari

Dar cea mai ciudată apariție din activitate aeriană secretă a NATO de miercuri, din întregul război ruso-ucrainean, a fost misiunea unui avion spion american Global Hawk, care a pătruns în spațiul aerian aproape de coasta Rusiei, la sute de kilometri față de zborurile NATO anterioare. 

Într-o misiune care a durat mai mult de 24 de ore, un Global Hawk -Forte 13 al Forțelor Aeriene ale SUA cu sediul la baza navală Signonella, Sicilia, s-a poziționat la 140 km spre sud de Crimeea ocupată de Rusia, la aproximativ 10 a.m. și a navigat înainte și înapoi cu viteze cuprinse între 250-320 de noduri pentru următoarele opt ore.

Capabil să zboare până la 30 de ore la altitudini extreme, Global Hawk, de 135.000.000 de dolari, este considerată cea mai capabilă dronă de recunoaștere operată de orice forță aeriană și unul dintre cele mai importante mijloace de colectare a informațiilor aeriene ale armatei americane.

Citește și: Franța, mesaj ferm pentru aliații europeni: „Trebuie să contracarăm Rusia fără să-i declarăm război”

Avionul produs de Northrop Grumman este configurat să intercepteze comunicațiile radio, să identifice și să măsoare prin triangulație radarele și emițătorii radio și să creeze imagini de înaltă rezoluție ale solului, mării și obiectelor de pe el pe tronsoane de sute de kilometri.

La ora 17:00, Forte13 s-a întors spre est și și-a petrecut următoarele zece ore efectuând zboruri de recunoaștere la aproape 100 km de Rusia continentală și de orașul stațiune Soci. 

Avionul a monitorizat unele dintre cele mai sensibile infrastructuri militare din toată Rusia, în special Podul Kerci, baza principală temporară a Flotei Ruse de la Marea Neagră, Novorossisk, docuri și apărare aeriană din apropiere.

Citește și: VIDEO Suedia intră în NATO cu avioane Gripen, bombe ghidate, vehicule blindate. Putin, în pericol

Deși ruta de zbor efectuată de avionul spion american a rămas tot timpul în afara spațiului aerian național rus, a fost una dintre cele mai apropiate misiuni confirmate, de către orice aeronavă militară americană, de țărmurile Rusiei la Marea Neagră, de când Rusia a invadat Ucraina în februarie 2022. 

Unele site-uri de monitorizare au raportat că miercuri, în timpul activității neobișnute de supraveghere aeriană a NATO în jurul vestului Mării Negre și în timpul ieșirii provocatoare a SUA Global Hawk către sud-vestul Rusiei, două avioane Eurofighter operate de Royal Air Force cu sediul pe Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu de lângă Constanța, România, au fost în aer sau pregătite pentru lansare, ca forță de reacție în caz de interferență rusă. 

Pe lângă avioanele de recunoaștere și aeronavele de luptă, miercuri cerul de deasupra estului României a fost plin de aeronave militare și de activități aeriene.

Cele mai importante au fost zborurile multiple ale avioanelor cargo ale Forțelor Aeriene Române, dintre care unul a zburat în Germania, țară care tocmai declarase că va sprijini inițiativa cehă de a cumpăra 800.000 de obuze pentru Ucraina.

Demn de remarcat  și mișcarea aproape continuă a elicopterelor UH-60 Blackhawk ale armatei americane în jurul regiunii Deltei Dunării și către mare imediat spre est.

Kyiv Post a numărat patru Blackhawk de uz general și unul de evacuare medicală.

Autoritățile nu au făcut nicio referire la activitățile aeriene neobișnuite din ziua de miercuri.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te