Rusia a izolat Odesa de Moldova și România. A avariat un pod peste Nistru, tăind aprovizionarea cu arme
Drone kamikaze ale Rusiei au lovit un pod peste râul Nistru din apropierea satului Maiaki, pe autostrada M-15 Odesa-Reni. Podul era singurul rămas care traversa Nistrul în regiunea Odesa, esențial pentru călătoriile către Moldova și România.
Obiectivul atacurilor Rusiei asupra podurilor peste Nistru este de a bloca partea de vest a regiunii Odesa și de a împiedica Ucraina să acceseze rutele logistice dunărene.
De data aceasta, forțele ruse au vizat podul de la Maiaki, care a devenit o arteră logistică indispensabilă pentru Ucraina.
Celălalt pod, de la Zatoka, care traversează Nistrul mai la sud, la gura de vărsare a acestuia, a fost ținta a sute de atacuri de la începutul invaziei la scară largă și este impracticabil.
Rusia a izolat Odesa de Moldova și România. A avariat un pod peste Nistru, tăind aprovizionarea cu arme
Traficul pe autostrada Odesa-Reni spre granița de stat cu Republica Moldova a fost blocat temporar în ambele direcții.
În timpul atacului Rusiei de la 18 decembrie a fost lovită o mașină în care se afla o femeie cu cei trei copii ai ei. Femeia a fost ucisă, iar cei trei copii au fost duși la spital cu răni și o reacție severă la stres.
În dimineața zilei de 19 decembrie, în jurul orei 3:00, o altă dronă a lovit Podul Maiaki, de data aceasta provocând daune structurale mai grave.
Traficul pe autostrada Odesa-Reni a fost complet suspendat.
„Începând de astăzi dimineață, oamenii înțeleg complexitatea situației și că aceasta nu va fi rezolvată rapid. De aceea nu există congestie rutieră în apropierea locului”, a declarat Andri Demcenko, purtător de cuvânt al Serviciului de Grăniceri de Stat, potrivit Kyiv Post.
„Dacă vorbim despre restricții de trafic din cauza podului deteriorat, este imposibil să călătoriți spre graniță.”
Grănicerii ucraineni și moldoveni sfătuiesc călătorii să utilizeze rute alternative de ieșire din Ucraina prin puncte de control accesibile, în special prin regiunea Vinița.
În timp ce călătoria dintre Odesa și Chișinău pe autostrada Odesa-Reni durează în mod normal aproximativ 4 ore, ruta prin Vinița necesită aproximativ 11 ore de călătorie.
Patru puncte de trecere a frontierei cu Moldova rămân operaționale: Palanka, Starokozace, Reni și Orlivka.
Ucraina poate folosi punctele de trecere a frontierei cu feribotul, dar acestea sunt extrem de vulnerabile la atacurile cu drone.
Podul Maiaki, de importanța strategică pentru logistica Ucrainei
„În ultima săptămână, inamicul a atacat în mod repetat podurile de la Zatoka și Maiaki”, a declarat Serghi „Flash” Beskrestnov, specialist în comunicații, război electronic (EW) și informații, și președinte al organizației publice Centrul pentru Tehnologii Radio.
La 14 decembrie, forțele ruse au atacat podul Zatoka cu 40 de drone Shahed, dintre care peste 20 au lovit țintele.
Având în vedere importanța strategică a podului Maiaki pentru logistica Ucrainei, au fost ridicate întrebări cu privire la motivul pentru care Administrația Militară Regională Odesa (OVA) nu a asigurat apărare aeriană pentru pod și nici nu a pregătit o rută alternativă pentru a proteja această conexiune strategică.
Rusia urmărește prin loviturile repetate în regiunea Odesa întreruperea accesului Ucrainei la mare și la porturile dunărene.
Potrivit strategilor ruși, acest obiectiv necesită cel puțin traversarea Niprului și reabilitarea Flotei Mării Negre, care nu și-a dovedit eficiența pe mare până acum, dar este esențială pentru strategia de ocupare a porturilor ucrainene la Dunăre și la mare.