Marina Statelor Unite a făcut lucrul de neconceput când și-a vândut ultimul său portavion cu propulsie convențională, USS John F. Kennedy, pentru doar un dolar. O navă cu aceeași denumire, care costă miliarde de $ urmează să intre în serviciu în acest an.
Citește și: Un portavion nuclear al SUA s-a ciocnit cu o navă panameză care trebuia să ajungă în Constanța
După dezafectarea în 2007, USS John F. Kennedy CV-67 a fost pus în instalația de întreținere a navelor inactive din Philadelphia, unde a stat aproximativ 14 ani înainte ca destinul său să fie pecetluit. Portavionul a fost vândut unui destructor de nave la mulți ani după ce a fost retras din serviciu.
Marina SUA vinde portavion de 320 m lungime cu un dolar. De ce? A participat la Războiul din Golf
Deși dezvoltarea a fost fără precedent, a urmat mai multe încercări de a conserva portavionul sau de a-l transforma într-o navă muzeu, deoarece nu era alimentat cu energie nucleară. Cu toate acestea, costul ridicat al întreținerii și provocările logistice au dus la decizia de a-l demonta.
Cunoscut cu afecțiune sub numele de „Big John”, portavionul a pornit pe ultima sa călătorie în ianuarie 2025, pentru a fi dezmembrat la unitatea International Shipbreaking Limited din Brownsville, Texas. Evenimentul a marcat sfârșitul unei ere.
Marele John a fost ultimul de acest gen
Cunoscut ca un supercarrier la vremea sa, USS John F. Kennedy a fost o variantă de clasă Kitty Hawk și ultimul portavion cu propulsie convențională al US Navy, deoarece toate celelalte portavione construite ulterior aveau propulsie nucleară.
A participat la războiul din Golf
Nava a fost numită după John F. Kennedy, cel de-al 35-lea președinte al Statelor Unite, și a fost pusă în funcțiune în 1968. Inițial, a fost clasificată ca portavion de atac, care a fost ulterior schimbat într-un portavion de flotă (CV), arată eurasiantimes.com. Nava a servit Marina SUA timp de aproximativ patruzeci de ani înainte de a fi pensionată. Pe tot parcursul serviciului său, a fost desfășurat pentru a îndeplini niște misiuni foarte semnificative și strategice pentru Statele Unite. Între altele și Războiul din Golf.
Citește și: VIDEO “Fierbe Pacificul”. SUA, China și Japonia își scot portavioanele. Sunt gata de război
Ulterior, Big John a continuat apoi să opereze în Marea Mediterană până când a mers la Norfolk pentru o revizie.
Date tehnice
Lungime totală 1.052 ft (321 m), 990 ft (300 m) linie de plutire
Înălțime 192 ft (59 m) de la vârful catargului până la linia de plutire
Pescaj maxim 36 ft (11 m), limită 37 ft (11 m).
Puterea instalată
8 × cazane Babcock & Wilcox, 1.200 PSI
280.000 CP (210 MW)
Propulsie
4 × turbine cu abur
Putea transporta până la 80 de avioane de luptă.