Macron trimite portavionul nuclear - emblema flotei franceze - în Mediterană: Un mesaj pentru Rusia

DE Daniel Toșa | Actualizat: 12.04.2024 - 09:02
Macron trimite portavionul nuclear, emblema flotei franceze, în Mediterană: Un mesaj pentru Rusia - Foto: Profimedia images
Macron trimite portavionul nuclear, emblema flotei franceze, în Mediterană: Un mesaj pentru Rusia - Foto: Profimedia images

Macron trimite portavionul nuclear, emblema flotei franceze, în Marea Mediterană sub comanda NATO, într-un mesaj ferm adresat Rusiei lui Vladimir Putin.

SHARE

Portavionul Charles-de-Gaulle, emblema flotei franceze, va fi sub controlul operațional al NATO pentru prima dată, într-o misiune de 15 zile în Marea Mediterană, marcând angajamentul consolidat al Franței față de Alianța Nord-Atlantică în contrapondere la Rusia.

Macron trimite portavionul nuclear, emblema flotei franceze, în Mediterană: Un mesaj pentru Rusia

Charles de Gaulle, cu o escortă care include o fregată franceză de apărare aeriană, o fregată multimisiune și un submarin nuclear de atac, va începe o desfășurare în Mediterana la 22 aprilie, potrivit contraamiralului Jacques Mallard, comandantul grupului de atac al portavionului francez.

Misiunea, la care participă nave din mai multe state membre NATO - SUA, Grecia, Spania și Portugalia - va fi desfășurată sub comanda Statului Major Maritim StrikforNato, ce cuprinde 15 state membre NATO, printre care și Franța, sub conducerea unui viceamiral american, conform anunțului Statului Major al armatei franceze.

Navigarea sub comanda alianței pentru o parte din turneul preconizat este menită să "arate că suntem un aliat care face ceea ce fac toți ceilalți, dar și să înțeleagă cum funcționează lanțul de comandă", a declarat contraamiralului Jacques Mallard, comandantul grupului de atac al portavionului francez.

Sursa foto: Profimedia images 

"Este o premieră, dar este o continuare logică a ceea ce s-a întâmplat până acum".

Un mesaj ferm pentru Rusia

Scopul este de a "întări poziția defensivă și de descurajare a alianței", precum și de a sprijini operațiunile care favorizează stabilitatea regională, cu accent pe Mediterana centrală și estică, potrivit unei prezentări a lui Mallard.

Întreaga desfășurare ar putea dura aproximativ șase săptămâni, potrivit Ministerului Forțelor Armate.

Amiralul a declarat că cooperarea cu aliații a fost "fundamentală" în ultimii 10 ani, întrucât grupul de atac al portavioanelor franceze a integrat aproximativ 30 de nave diferite din 12 națiuni în timpul operațiunilor, procedurile și exercițiile NATO fiind esențiale pentru crearea interoperabilității.

Cu ce este dotat portavionul nuclear „Charles de Gaulle”

Charles de Gaulle va transporta aproximativ 18 avioane Rafale în timpul viitoarei misiuni, aproximativ două treimi din contingentul său maxim, precum și două avioane de avertizare timpurie aeropurtate E-2C Hawkeye și două elicoptere Dauphin. Fregatele de escortă franceze vor transporta fiecare câte un elicopter cu rol de luptă la suprafață sau submarină.

Sursa foto: Profimedia images

În timpul misiunii, denumită Akila, toate navele și aeronavele se vor prezenta la Forțele navale de atac și sprijin NATO, un comandament situat în Oeiras, Portugalia, lângă Lisabona, pentru o perioadă de aproximativ două săptămâni, a declarat Mallard.

Amiralul a refuzat să identifice navele care vor escorta Charles de Gaulle, în afară de nava de aprovizionare Jacques Chevalier. El a spus că Marina franceză a început să ascundă identitatea navelor sale de război, ceea ce creează un anumit grad de confuzie pentru adversari.

"Începem să ne obișnuim să nu dezvăluim numele, motiv pentru care numerele corpului navei și numele au dispărut de pe navele noastre", a declarat Mallard. "Este destul de eficient și a semănat îndoială în mai multe ocazii în care navele noastre au întâlnit alte nave care nu știau exact cum să le numească. Încercăm să menținem un nivel de ambiguitate".

Grupul de atac ar putea coopera cu Grupul maritim permanent al NATO care operează în Marea Mediterană, care se află sub comandă franceză din 5 aprilie, precum și să participe la misiunea de apărare aeriană a NATO deasupra Poloniei și la misiunea defensivă din România, potrivit contraamiralului.

Sursa foto: Profimedia images

Grupul de portavioane va participa, de asemenea, la exercițiul Mare Aperto din Italia, ca parte a uneia dintre cele două forțe care se vor confrunta în ceea ce Mallard a numit un scenariu "simetric". Amiralul a refuzat să ofere detalii despre calendarul de desfășurare. "Cu cât vă dăm mai multe detalii, cu atât mai mult dezvăluim o parte din intențiile noastre".

Mallard a declarat că o desfășurare a grupului de atac al portavioanelor în Marea Roșie nu se află pe ordinea de zi, dar se numără printre opțiunile studiate.

El a refuzat să confirme rapoartele potrivit cărora Charles de Gaulle s-ar putea îndrepta spre Indo-Pacific după misiunea sa din Mediterana. El a declarat că misiunile grupului de atac sunt pregătite la "un nivel foarte înalt", cu gândul de a fi utile pentru politica franceză și stabilitatea regională.

"Indo-Pacificul este unul dintre multele teatre în care grupul de atac al portavioanelor ar putea avea un impact", a spus Mallard. "Așa că ne uităm la multe lucruri, în special la desfășurări îndepărtate, dar, pentru moment, nimic tangibil și nici un anunț de făcut".

Charles de Gaulle are un echipaj de aproximativ 1.200 de persoane, inclusiv aproximativ 80 de angajați, precum și grupul aerian îmbarcat. În ianuarie, portavionul a pornit din portul său de origine Toulon pentru trasee pe mare, după ce a fost scos din activitate pentru întreținere în luna mai a anului trecut, pentru lucrări la catapultele cu abur ale portavionului, la instalația de purificare a apei și la instalațiile medicale, printre altele.

Sursa foto: Profimedia images

Portavionul cu propulsie nucleară a înlocuit în 2001 portavionul cu propulsie convențională Clemenceau, iar Franța se așteaptă să continue să opereze nava până în 2038, când Charles de Gaulle va fi înlocuit cu un viitor portavion cu propulsie nucleară, cunoscut deocamdată sub acronimul francez PANG.

Franța intenționează să înceapă lucrările la viitorul portavion fie la sfârșitul anului viitor, fie la începutul anului 2026, iar ministrul forțelor armate, Sébastien Lecornu, a estimat anul trecut costul navei de nouă generație la 10 miliarde de euro, potrivit defensenews.com.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te