Linie ferată România-Ucraina cu ecartament european. Rusia acuză că va transporta echipament militar.
Proiectul face parte din programul strategic de dezvoltare a infrastructurii feroviare pentru integrarea Ucrainei în UE, însă Rusia acuză că va fi un mijloc de transport pentru echipament și personal militar.
Proiectul prevede construirea unei linii cu ecartament european de 22 de kilometri, pe lângă renovarea structurilor, a instalațiilor și a rețelelor de ingineri.
Linie ferată România-Ucraina cu ecartament european
Acest lucru va permite traficul direct de pasageri de la Ujgorod către Europa pe calea cu ecartament euro și transferuri de la trenuri care călătoresc din fiecare regiune a Ucrainei în Europa, a comunicat Ministerul Restaurării.
Ukrzaliznytsia starts the construction of the Chop-Uzhgorod Eurotrack.
— Ukrainian railways || Укрзалізниця (@Ukrzaliznytsia) April 11, 2024
In the presence of the Prime Minister @Denys_Shmyhal and the Chairman of the Board of Ukrainian Railways Evhen Liashchenko, the laying of the first link of rail sleeper grid of the new Eurotrack took place. pic.twitter.com/Sqp6vPG4sL
„Proiectul nu numai că va îmbunătăți confortul traficului de pasageri și va redistribui fluxul de pasageri, dar va oferi și noi oportunități logistice pentru transportul de mărfuri și va reduce aglomerația la punctele de control. Ujgorod va fi primul centru regional conectat la Europa printr-o linie eurogabarit”, a declarat premierul ucrainean Denis Șmigal, potrivit European Pravda.
Faza principală de construcție va începe în mai și va face posibilă lansarea rutelor directe de pasageri pe linia cu ecartament european de la Ujgorod către țările europene, precum și asigurarea de transferuri de la trenuri din toate regiunile Ucrainei pentru călătoriile viitoare în Europa.
Linia de cale ferată cu ecartament european Ciop-Ujgorod va face posibile legături feroviare directe cu Viena, Bratislava, Košice, Budapesta, Praga, București, Dresda și Belgrad.
Biletele pentru trenul nr. 143/146 (Ciop-Budapest-Viena) au devenit disponibile pe aplicația Ukrzalizniția la 4 aprilie.
La 28 martie, a fost lansată o nouă rută internațională între Praga și Ciop, care leagă Ciop de capitala Cehă și Košice, Slovacia.
Ciop este un oraș situat în provincia Zakarpattia din vestul Ucrainei, în apropierea granițelor cu Slovacia și Ungaria.
Ukrzalizniția intenționează să introducă 18 noi rute pentru containere în toată Europa din septembrie 2024.
Rusia acuză că va transporta echipament militar
Canalul pro-Kremlin Telegram/Two Majors a raportat deja despre planul Rusiei de distrugere a podurilor feroviare și rutiere prin care personal și armament NATO ajung în Ucraina, tranzitând România.
Moscova acuză că logistica NATO va fi extinsă și mai mult prin includerea într-un „Schengen militar” a căilor ferate moldovenești și ucrainene convertite la ecartament european.
Citește și: Iohannis: Am subliniat importanţa proiectelor de conectare a Flancului estic pe drum şi calea ferată
În România, în cadrul proiectului, a început construcția podului Iași-Ungheni spre Moldova. Traseul va permite în cele din urmă livrarea de provizii militare din ţările vest-europene către Chişinău şi Odesa, scrie Telegram/Two Majors.
În această direcție, se preconizează și construirea și modernizarea a nouă poduri la granița cu Moldova peste râul Prut, a notat și Telegram/Rybar.
Citește și: Rusia atacă traseul armamentului NATO pentru Ucraina. Ruta trece prin România-Chișinău-Odesa
Experții militari ruși au avertizat încă din 2023, în mod repetat, că includerea infrastructurii feroviare și rutiere a Ucrainei, Poloniei, României și Moldovei în cadrul proiectului logistic al NATO presupune avansarea până la granițele Rusiei și trebuie oprit pe orice cale, sabotaj sau lovituri directe.