Iranul ordonă închiderea Strâmtorii Ormuz. 1.000.000.000$ pe zi costă blocarea comerțului cu petrol

DE Adina Mutăr | Actualizat: 23.06.2025 - 20:09
Iranul ordonă închiderea Strâmtorii Ormuz - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)
Iranul ordonă închiderea Strâmtorii Ormuz - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)
Iranul ordonă închiderea Strâmtorii Ormuz - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)
Iranul ordonă închiderea Strâmtorii Ormuz - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)

Iranul ordonă închiderea Strâmtorii Ormuz. 1.000.000.000$ pe zi costă blocarea comerțului cu petrol. Parlamentul iranian a votat închiderea Strâmtorii Ormuz, punând în pericol o cincime din rezervele mondiale de petrol.

SHARE

Iranul ordonă închiderea Strâmtorii Ormuz. 1.000.000.000$ pe zi costă blocarea comerțului cu petrol.

Strâmtoarea Ormuz este canalul vital de transport maritim prin care circulă 20% din petrolul mondial zilnic.

Măsura, care ar putea bloca transporturi de petrol în valoare de 1 miliard de dolari pe zi, va duce probabil la o creștere vertiginosă a prețurilor petrolului și implicit al benzinei.

Iranul ordonă închiderea Strâmtorii Ormuz. 1.000.000.000$ pe zi costă blocarea comerțului cu petrol

Țițeiul Brent, standardul internațional, a crescut duminică cu 3,9%, ajungând la 80 de dolari pe baril, în timp ce țițeiul american a crescut cu 4,3%, ajungând la 77 de dolari pe baril, potrivit New York Post.

Conflictul dintre Israel și Iran a dus la o creștere bruscă a prețurilor petrolului în ultima săptămână, ceea ce a provocat fluctuații ale pieței bursiere americane, din cauza temerilor că războiul ar putea perturba fluxul global de țiței. 

Iranul este un producător major de petrol și se află pe îngustă Strâmtoare Ormuz, prin care trece o mare parte din țițeiul mondial.

Măsura decisă de Parlamentul iranian va intra în vigoare după o decizie finală a Consiliului Suprem al Iranului.

Iranul nu are autoritate legală de a bloca traficul maritim prin Ormuz, iar orice încercare a Marinei sale de a interzice intrarea în strâmtoare ar fi întâmpinată de un răspuns militar puternic.

Navele Flotei a Cincea a SUA, împreună cu alte marine occidentale, patrulează zona în permanență.

China, cea mai afectată de închiderea Strâmtorii Ormuz

Asia va trebui să suporte cea mai mare parte a impactului oricărei închideri a căii navigabile, China, India, Japonia și Coreea de Sud importându-și majoritatea petrolului prin strâmtoare.

China, cel mai mare cumpărător mondial de petrol iranian și un partener esențial care și-a folosit anterior puterea de veto la Consiliul de Securitate al ONU pentru a bloca sancțiuni sau rezoluții împotriva Teheranului, ar fi afectată în mod special de orice închidere.

Această mișcare ar afecta și propria economie a Iranului.

Orice tentativă de închidere ar fi temporară și autodistructivă pentru Iran, care depinde de strâmtoare pentru propriile importuri vitale și știe că o astfel de acțiune ar declanșa un răspuns copleșitor din partea Flotei a 5-a a SUA, care are planuri operaționale detaliate exact pentru acest scenariu.

Cea mai mare parte a petrolului exportat de giganții petrochimici regionali, Iranul, Irakul, Kuweitul, Qatarul, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, trece prin această cale navigabilă îngustă.

Cum va putea închide Iranul, ilegal, Strâmtoarea Ormuz

Escaladarea majoră a tensionilor de către Iran ca răspuns la atacurile americane asupra instalațiilor sale nucleare „se va face ori de câte ori este necesar”, a declarat duminică Email Kosari, comandantul Gărzilor Revoluționare IRGC, cele mai de temut forțe ale regimului.

Strâmtoarea care leagă Golful Oman de Golful Persic este unul dintre cele mai critice puncte de blocare din lume - având doar 32 de kilometri lățime în cel mai îngust punct al său.

Rutele de navigație din strâmtoare - zona suficient de adâncă pentru trecerea navelor - sunt și mai înguste, având o lățime mai mică de trei kilometri în fiecare direcție, ceea ce le face mult mai vulnerabile la atacuri și amenințări cu închiderea.

Canalul este puțin adânc, ceea ce îl face o țintă specială pentru mine subacvatice, în timp ce îngustimea strâmtorii face ca navele care trec prin zonă să fie vulnerabile la atacuri de la rachete de la țărm sau la interceptarea de către ambarcațiuni de patrulare sau elicoptere.

Iranul ar urma cel mai probabil o strategie asimetrică multistratificată, în loc să încerce o blocadă navală directă”, a declarat Gregg Roman, director executiv al Forumului Orientului Mijlociu.

Abordarea lor principală ar implica desfășurarea rapidă a minelor navale pe rutele de navigație - acesta este cel mai eficient instrument al lor.

Ar putea lansa simultan rachete antinavă din baterii mobile de coastă, cum ar fi sistemele lor Ghader și Nasir, vizând petrolierele de la distanțe de până la 300 km.

Marina IRGC și-ar pune în aplicare tacticile de roire, folosind sute de ambarcațiuni mici și rapide, înarmate cu rachete și explozibili, pentru a copleși apărarea, plus o utilizare extensivă a dronelor aeriene și a ambarcațiunilor fără pilot încărcate cu explozibili

Iranul ar urma probabil și alte câteva căi: atacuri cibernetice asupra infrastructurii portuare și a sistemelor de navigație maritimă, activarea reprezentanților regionali pentru a crea puncte multiple de criză, operațiuni de sabotaj împotriva instalațiilor petroliere saudite și din Emiratele Arabe Unite și, eventual, vizarea instalațiilor de desalinizare ale statelor din Golf. 

Israel deja a atacat bazele navale ale gărzilor IRGC iraniene

Armata israeliană IDF a atacat instalații de depozitare situate la o bază navală iraniană din Bandar Abbas, un port strategic din Golful Persic, a anunțat IDF, potrivit The Jerusalem Post.

Forțele Aeriene Israeliene au vizat navele de război iraniene andocate în portul sudic, a susținut IRGC.

Citește și: Război SUA-Iran. Șeful armatei iraniene amenință SUA cu o ripostă dură: „Nu vom da înapoi niciodată”

Explozii au fost auzite în portul Shahid Rajaee din Bandar Abbas, în portul Bandar Lengeh și la debarcaderul Shahid Bahonar, potrivit publicației Iran International, cu sediul în Marea Britanie.

Bandar Abbas este un punct strategic cheie în Strâmtoarea Ormuz, fiind cel mai mare port din regiune. De asemenea, servește drept sediu al forțelor navale iraniene.

Citește și: SUA contra Iran în „Midnight Hammer”. 14 superbombe au surpat muntele peste situl nuclear Fordow

La sfârșitul lunii aprilie, în Bandar Abbas au avut loc explozii puternice, care au ucis cel puțin 60 de persoane și au rănit peste 700.

Exploziile, din 26 aprilie, au avut loc în secțiunea Shahid Rajaee a portului, cel mai mare centru de containere din Iran.

Shahid Rajaee era folosită ca depozit de arme pentru Unitatea 190 a Forței Quds a Corpului Gărzilor Revoluționare Islamice (IRGC-QF) pentru a transporta ilegal materiale cu rachete balistice teroriștilor Houthi din Yemen, a relatat postul public de radio israelian KAN News.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te