O comoară a istoriei navale iese la suprafață. Epava navei de război, HMS Northumberland, scufundată în 1703, se iese la lumină după 300 de ani, scrie The Guardian.
Epava HMS Northumberland, o comoară a istoriei navelor de război, iese la suprafață după 300 de ani
Epava, considerată una dintre cele mai bine conservate din perioada navală a secolului al XVII-lea, oferă o oportunitate unică pentru cercetători, dar și o provocare: o cursă contra cronometru cu natura.
Construită în 1679 sub supravegherea lui Samuel Pepys, administratorul Marinei Regale și una dintre figurile-cheie ale modernizării flotei britanice, HMS Northumberland a fost implicată în mai multe bătălii navale majore înainte de a fi distrusă de una dintre cele mai devastatoare furtuni din istoria Regatului Unit.
Citește și: De ce s-a scufundat nava supranumită „Titanicul Estului”? În naufragiu au murit 1.600 de oameni
Lemn, frânghii și tunuri, păstrate ca-n prima zi
Finanțată de Historic England, cercetarea arheologică a scos la iveală o stare excepțională de conservare: corpul navei, frânghiile, butoaiele nedeschise și chiar șasiurile din lemn ale tunurilor au fost protejate de eroziune timp de trei secole de stratul gros de nisip.
„Frânghia este la fel de proaspătă ca în ziua în care nava a plecat în larg, iar barilele sunt foarte bine conservate – în acest moment, nu știm ce conțin”, a declarat Hefin Meara, arheolog marin la Historic England. El spune că situl este „incredibil de bogat” și oferă un prilej rar de a înțelege modul în care erau construite și echipate navele în epoca Pepys.
New evidence has revealed that the shipwreck of the Northumberland, an 18th-century English warship, is exceptionally well preserved on the seabed off the Kent coast. 🌊
— Historic England (@HistoricEngland) July 31, 2025
It was a 70-gun warship built in Bristol in 1679 as part of Samuel Pepys' regeneration of the English Navy. pic.twitter.com/lf44y4LAkk
Citește și: Misiunea secretă a americanilor, în urma căreia a fost găsită epava Titanicului. Ce căutau de fapt
Pe fundul mării au fost descoperite și alte artefacte valoroase: cazane de cupru, șapte tunuri de fier și părți ale afectului de tun din lemn. Toate contribuie la o mai bună înțelegere a transformării Marinei Regale într-o forță de luptă modernă.
Timpul, cel mai mare dușman
Deși epava a fost localizată pentru prima dată în 1980, abia acum a ieșit la suprafață suficient de mult pentru a permite o cercetare detaliată. Însă odată expusă, structura delicată a navei este amenințată de microorganisme marine și procese chimice ce pot accelera degradarea.
„Brusc, epava este expusă organismelor biologice marine și proceselor chimice care acționează asupra elementelor precum fierul. O epavă care poate supraviețui în condiții incredibil de bune timp de secole se va descompune foarte, foarte repede odată expusă.
Așadar, avem o mică fereastră de oportunitate pentru a merge și a descoperi ce se află acolo și pentru a răspunde la aceste întrebări. Acum suntem la mila elementelor și este o cursă contra cronometru pentru a vedea ce putem salva.””, avertizează Meara.
În ciuda valorii istorice uriașe, autoritățile nu plănuiesc recuperarea completă a navei, din motive financiare și practice. Spre deosebire de faimoasa Mary Rose, care a fost ridicată și expusă publicului, HMS Northumberland va rămâne, cel mai probabil, în mare.
Un puzzle completat în istoria navală britanică
Descoperirea completează goluri importante în înțelegerea epocii navale britanice din secolele al XVII-lea și al XVIII-lea. Specialiștii compară această epavă cu cele mai celebre descoperiri maritime, subliniind caracterul rar al unei conservări atât de bune a materialelor organice.
„Aceasta completează golul”, spune Meara, referindu-se la puținele epave bine conservate din această perioadă istorică.