Austria, care nu ne vrea în Schengen, face motoare pentru dronele rusești care cad în România

DE Alex Darvari | Actualizat: 27.10.2023 - 08:53
Drone iraniene Shaed - Foto: Profimedia Images

Austria, care nu ne vrea în Schengen, fabrică motoare pentru dronele rusești care cad în România. Compania austriacă în cauză este investigată în Austria de peste un an.

SHARE

Austria, care nu ne vrea în Schengen, fabrică motoare pentru dronele rusești care cad în România. Compania austriacă în cauză este investigată în Austria de peste un an.

Citește și: Austria, noi cifre ca să țină România afară din Schengen: 115.000 minori au cerut azil. Adevărul?

Compania austriacă Upper Austrian BRP-Rotax face obiectul unei anchete de un an, scrie presa austriacă de azi, consultată de Newsweek România.

„Cel mai recent, orașul Harkov, Odesa și mai multe porturi dunărene din apropierea granițelor cu România și Republica Moldova se numără printre cele afectate. Rusia bombardează Ucraina cu drone de luni de zile; aproape că nu trece o zi fără să fie raportate decese din cauza atacurilor cu drone.

Citește și: Austria, niciun argument pentru a nu lăsa România în Schengen. Ce se întâmplă cu cererile de azil

Austria, care nu ne vrea în Schengen, face motoare pentru dronele rusești care cad în România

Multe dintre drone provin din Iran. Modelele se numesc "Shahed" și "Mohajer". Regimul de la Teheran le vinde rușilor, spre marea supărare a SUA. Unele dintre drone conțin motoare de origine austriacă, după cum dovedesc în mod repetat imaginile din rețelele de socializare”, scriu jurnaliștii austrieci.

Adăugăm noi: unele drone rusești cad și în România. Și nu de puține ori.

„Motoarele în cauză sunt cele ale unei companii din Gunskirchen, în Austria Superioară, specializată de fapt în sectorul sporturilor cu motor: BRP-Rotax, filială a grupului canadian Bombardier, cu aproximativ 1.500 de angajați și o cifră de afaceri anuală de 1,6 miliarde de euro”, mai scriu jurnaliștii.

Citește și: De ce nu ne vrea de fapt Austria în Schengen, nici în 2024. ”Nu mai e loc de menajamente”

Aceștia relatează că Rotax a declarat la momentul respectiv că "investighează situația cu un partener din Ucraina pentru a determina sursa motoarelor". Compania-mamă Bombardier a anunțat, de asemenea, o anchetă și a subliniat că nu a acordat dealerilor săi nicio autorizație pentru "aprovizionarea producătorilor de vehicule aeriene fără pilot din Iran sau Rusia".

Ce s-a întâmplat cu această anchetă?

Între timp, însă, au fost înregistrate "progrese considerabile". Concret: motorul unei drone Mohajer-6 doborâte de forțele armate ucrainene fusese identificat „în cooperare cu un partener din Ucraina și cu sprijinul autorităților locale". "Acest lucru ne-a permis să urmărim parțial canalul de distribuție".

Oficial, compania acuzată a spus: Investigațiile de până acum au confirmat că motorul nu a fost vândut în Iran sau Rusia de către niciunul dintre partenerii noștri de distribuție și că BRP-Rotax a acționat în deplină conformitate cu toate legile și reglementările aplicabile.

Rotax spune că nu are distribuitori în Rusia sau Iran.

Cum ar fi ajuns motoarele austrice în Rusia

O companie iraniană numită Mahtabal era încă listată ca distribuitor Rotax până la sfârșitul anului 2020. Alte mijloace de informare în masă speculează cu privire la o serie de furturi de motoare care ar fi putut preceda utilizarea ca armă de război.

Rotax însăși publică o "listă de motoare furate" pe site-ul său. Potrivit acesteia, sute de motoare au dispărut de pe aeroporturile din numeroase țări începând din 1996, din Germania până în Brazilia și Rusia. 

Jurnaliștii austrieci ar fi vrut să știe dacă Rotax a văzut vreo legătură între aceste furturi și utilizarea ulterioară a motoarelor în zonele de război. Dar purtătorul de cuvânt nu a putut fi contactat pentru o întrebare.

E Austria în culpă?

Din punct de vedere juridic, motoarele nu fac obiectul niciunei reglementări speciale privind exportul, cum ar fi cele care se aplică echipamentelor militare și așa-numitelor bunuri cu dublă utilizare, adică produse care pot fi utilizate atât în scopuri civile, cât și militare.

Martin Kocher (ÖVP), ministrul responsabil al economiei, a declarat totuși că se află "în contact cu compania, precum și cu diferite autorități și instituții în ceea ce privește utilizarea problematică a acestor motoare". 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te