Tații au „efect unic” asupra rezultatelor școlare ale copiilor. Ce trebuie să facă doar 10 minute/zi

DE Vlad Alexandru | Actualizat: 22.09.2023 - 12:48
Copiii ai căror tați se joacă mai mult cu ei au rezultate mai bune la învățătură Foto: Pixabay.com (imagine cu rol ilustrativ)
Copiii ai căror tați se joacă mai mult cu ei au rezultate mai bune la învățătură Foto: Pixabay.com (imagine cu rol ilustrativ)

Potrivit cercetărilor, copiii ai căror tați citesc și se joacă cu ei au o creștere importantă a nivelului lor educațional. Trebuie să aibă activități împreună doar 10 minute pe zi și totul s-ar schimba radical.

SHARE

Copiii ai căror tați citesc, se joacă, cântă și desenează cu ei au o creștere a nivelului lor educațional la școala primară. Conform cercetărilor, doar 10 minute pe zi ar putea face diferența.

Deși a fost recunoscut de mult timp că implicarea părinților este esențială pentru educația și dezvoltarea copilului, un studiu condus de Universitatea din Leeds susține că tații au „un efect unic și important” asupra rezultatelor educaționale ale copiilor.

Tații au „efect unic” asupra rezultatelor educaționale ale copiilor. Ce trebuie să facă 10 minute/zi

S-a constatat că o implicare mai mare a taților înainte ca copilul lor să urmeze școala primară oferă un avantaj educațional copiilor în primul lor an, în timp ce o implicare mai mare la vârsta de cinci ani ajută la creșterea nivelului de performanță în evaluările cheie din etapa 1 la șapte. Efectul este puțin mai pronunțat la matematică, conform The Guardian.

Studiul, care a fost finanțat de Consiliul de Cercetare Economică și Socială, a făcut o distincție între impactul mamelor și al taților. În timp ce implicarea taților a avut un impact asupra nivelului educațional, mamele au avut un impact mai mare asupra comportamentelor emoționale și sociale.

Studiul recomandă ca tații să își aloce cât mai mult timp pentru a se angaja în activități ludice și educaționale cu copiii lor în fiecare săptămână. 

Citește și: Cât de devreme îi putem învăța pe copii să citească. Ce spun specialiștii

„Angajarea în mai multe tipuri de activități structurate de mai multe ori pe săptămână – chiar dacă doar pentru perioade scurte de timp – ajută la îmbogățirea dezvoltării cognitive și a limbajului unui copil”, conchide studiul.

 „Doar 10 minute pe zi ar putea avea efecte benefice.”

De asemenea, recomandă ca școlile și furnizorii de educație pentru primii ani să ia în mod obișnuit datele de contact ale ambilor părinți, acolo unde este posibil, și să dezvolte strategii pozitive pentru a implica tații. 

Acesta sugerează că inspectoratul școlar, Ofsted, ar trebui să ia în considerare implicarea tatălui în inspecții.

Citește și: Părinții care lasă copiii la TV sau le oferă un telefon mobil îi transformă în analfabeți funcțional

Dr Helen Norman, cercetător la școala de afaceri de la Universitatea Leeds, care a condus cercetarea, a spus: „Mamele încă tind să își asume rolul principal de îngrijire, dar dacă și tații se angajează activ în îngrijirea copiilor, acest lucru crește semnificativ probabilitatea ca cei mici să obțină note mai bune în școala primară. 

Citește și: De ce procentul elevilor care nu înțeleg ce citesc e de 3 ori mai mare în România decât în Finlanda

Acesta este motivul pentru care încurajarea și sprijinirea taților să împartă îngrijirea copilului cu mama, încă de la începutul vieții copilului, este esențială.”

Într-un studiu realizat pe câteva mii de familii din toate mediile sociale, s-a descoperit că implicarea taților a avut un efect pozitiv asupra performanței copilului, indiferent de sexul copilului, etnia, vârsta în anul școlar sau venitul gospodăriei. Studiul a recunoscut efectele negative semnificative ale sărăciei timpurii asupra nivelului educațional.

Helen Dodd, profesor de psihologie a copilului la Exeter Medical School, a declarat: „Acesta este o cercetare puternică, care arată importanța implicării părinților în dezvoltarea copiilor. 

Citește și: Finlanda are cea mai bună „școală” și zero medalii la Olimpiadă. România: 14 medalii, 50% analfabeți

Este deosebit de interesant faptul că au descoperit că implicarea taților și a mamelor ar putea fi legată de rezultate diferite pentru copii, implicarea taților fiind legată în special de rezultatele educaționale ample, în timp ce implicarea mamelor a fost mai strâns legată de bunăstarea generală, atenția, sănătatea mintală și abilitati sociale.

„Acest lucru poate reflecta diferitele moduri în care mamele și tații s-ar putea juca și interacționa cu copiii lor în rolurile tradiționale de părinte în familii heterosexuale cu doi părinți. Servește la evidențierea rolului important pe care îl au tații. Este important totuși să rețineți că, indiferent de structura unei familii, copiii beneficiază atunci când părinții lor se angajează în aceste tipuri de activități ludice și creative cu copilul lor.”

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te