Profesor: USR-PLUS apasă pedala populismului pe tema alegerii directorilor interimari ai școlilor

DE Alex Darvari | Actualizat: 22.05.2021 - 13:46

Profesorul Cătălin Osiceanu scrie, pentru Newsweek România, despre inițiativa USR PLUS prin care se dorește alegerea directorilor interimari ai școlilor de către consiliul de administrațíe al unităților respective.

SHARE

„Parlamentarii USR PLUS au depus o inițiativă legislativă prin care se dorește alegerea directorilor interimari ai școlilor de către consiliul de administrațíe al unităților respective, în situația vacantării funcțiilor prin expirarea mandatelor actualilor directori ce au ocupat funcțiile în urma unui concurs sau prin numire cu delegație, în cazul școlilor unde nu s-au prezentat candidați la concurs.

Citește și: Copiii pandemiei. Efectele secundare asupra elevilor din România după un an de școală online

<<Ne dorim ca toate funcțiile de conducere din sistemul de învățământ preuniversitar să fie ocupate prin concurs, la care să participe cât mai multe cadre didactice. Îmi doresc concursuri transparente prin care funcțiile de director de școală să fie ocupate de cadre didactice competente și profesioniste. Descentralizarea, autonomia unităților școlare împreună cu profesionalizarea managementului școlar reprezintă obiectivul mandatului meu de parlamentar. Voi iniția propuneri legislative și voi urmări implementarea acestora pentru a mă asigura că la finalul mandatului obiectivul meu este îndeplinit>>, a afirmat într-o conferință de presă senatorul USR PLUS Ștefan Pălărie, președintele comisiei pentru muncă și membru al comisiei de învățământ.

O inițiativă lăudabilă și corectă a domnului senator, în concordanță cu majoritatea opiniilor celor care coordonează destinele politice ale momentului actual. Numai că apartenența la o coaliție ce a câștigat alegerile, promovând valorile de centru-dreapta, ar trebui să excludă populismul de stânga care poate cauza pe termen lung grave prejudicii electorale celor care îl promovează sau îl acceptă. Spun asta pentru că o măsură luată odată cu această inițiativă legislativă nu are absolut nicio valoare reală și, dacă nu ar fi o inițiativă menită să producă efectul prezentat, ar fi suspectă de o gravă necunoaștere a stării de fapt.

Citește și: Directorii interimari nu vor mai fi numiți de inspectorate, ci aleși prin vot de Consiliul școlii

Articolul pe care îl asociez cu măsura populistă are următorul conținut: „În cazul vacantării funcției de director sau director adjunct, conducerea interimară este preluată de un cadru didactic titular, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de finalul anului școlar, după cum urmează:

Cu 30 de zile înaintea vacantării funcției sau cel târziu în termen de 10 zile după vacantarea acesteia, după caz, consiliul de administrație desemnează prin vot secret, cu majoritate din totalul membrilor, cadrul didactic care va prelua funcția de director.”

Nu știu de ce, dar parcă aud în zare strigăte de: Ura!... Ura!... Ura!... însoțite de remarca ;;Foarte bine! De ce să nu avem și noi directorul nostru?!:: Dar mă și întreb: Care <<noi>>? Care <<director al nostru>>?

Nu toți ne dăm seama, dar educația primită în perioada comunistă a făcut ca destui să gândească așa cum dorea ideologia și această stare s-a transmis involuntar chiar și generațiilor care au afirmat că noi am eșuat și că acum a venit vremea lor. O întrebare retorică pentru cei care vor binele învățământului românesc, dar cu manageri aleși ca la întrunirile pionierești: de ce în mediul privat nu se aleg managerii prin votul angajaților și sunt preferați profesioniștii? E limpede că această funcție trebuie profesionalizată și separată în cele două componente disjuncte, dar complementare: coordonare administrativă și coordonare a procesului instructiv-educativ și nu trebuie să rămână doar la nivel declarativ.

Mi-e teamă că o să spuneți că e cea mai bună măsură pe termen scurt. Nu e! E inutilă!

Actualele consilii de administrație funcționează după ORDINUL 4619 din 22 septembrie 2014 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi de funcționare a consiliului de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare, care prevede, printre altele, că Directorul unității de învățământ este membru de drept al consiliului de administrație îndeplinind funcția de Președinte, având atribuția de a conduce ședințele consiliului de administrație. În majoritatea cazurilor pe care le cunosc directorii sunt în foarte bune relații cu membrii consiliului cu care își împart funcția executivă. Sper că vă este clar cine va coordona școala până la mult așteptatul concurs. Analizând cazul în care un director nu ar mai fi agreat de membrii consiliului de administrație, tot metodologia amintită mai sus oferă soluții, fără a mai fi nevoie de „oportunitatea” oferiră de inițiativa legislativă a USR PLUS.

Art. 15 – (1) Consiliul de administrație are următoarele atribuții:

...

-        propune eliberarea din funcție a directorului unității de învățământ cu votul a 2/3 dintre membrii consiliului de administrație.

Teama ca inspectoratele școlare județene să își numească după considerente politice directorii este firească, dar nici aici intervenția legislativă nu are vreun efect. Actualii directori care vor rămâne oricum pe post până la concurs au obținut mandatul prin concurs sau prin numirea venită pe linie PSD sau au fost înlocuiți cu cei desemnați de noua influență politică care include și USR PLUS.

Aș fi nedrept să nu remarc și un grup destul de numeros care s-a evidențiat prin profesionalism, indiferent de contextul politic”, arată profesorul Cătălin Osiceanu.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.