„“Înainte de vacanţa de Paşte chiar Consiliul Naţional al Elevilor a venit şi a spus că 60% dintre elevi au participat la lecţiile online.
Am avut şi eu această curiozitate să văd câţi anume dintre elevi participă la aceste cursuri, de aceea le-am solicitat colegilor mei din inspectoratele şcolare să prezinte o situaţie acum după această instrucţiune, să vedem dacă s-au îmbunătăţit sau nu participările elevilor. (…)
Noi avem o cifră estimativă în cadrul Ministerului Educaţiei. Avem în sistemul de educaţie peste trei milioane de elevi şi avem în jur de 250.000 de elevi care nu au acces la tehnologie.”, a transmis ministrul Educaţiei la Digi24, citat de news.ro.
Ministrul Educației nu a precizat cât de riguroasă este această estimare, dar ea nu se încadrează în datele oficiale de la Institutul Național de Statistică.
Ponderea gospodăriilor care aveau acces la Internet acasă în anul 2019, potrivit INS:
Total: 75,7 %.
Urban: 82,5%
Rural: 66,7%.
Ministrul Educației a vorbit de existența a 3 milioane de elevi în sistemul de educație. Dacă aplicăm procentele de mai sus, putem estima mai degrabă la 750 de mii numărul elevilor care nu au acces la Internet (25% din total).
Ponderea gospodăriilor care aveau acces la un computer acasă în anul 2017 (ultimul pentru care INS are date):
Total: 65,6 %.
Urban: 75,9 %
Rural: 51,9 %.
Este mai dificil de evaluat câte gospodării din cele 35% fără computer s-au tehnologizat în ultimii 3 ani. Cert este că statul nu i-a ajutat aproape deloc, iar efortul (dacă s-a întâmplat) a fost unul personal.
Potrivit unei investigații a Newsweek România, în urmă cu 16 ani a intrat în vigoare Legea Nr. 269 din 16 iunie 2004 privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziționării de calculatoare.
Pe baza lui, se derulează Programul "Euro 200", obiectivele sale fiind stimularea achiziţionării de computere prin acordarea unor ajutoare financiare stabilite pe criterii sociale, respectiv crearea de competenţe în utilizarea mijloacelor IT & C.
Potrivit Arhivei Ministerului Educației, doar 4.052 de elevi și 28 de studenți și-au achiziționat computere prin ajutorul de la stat oferit prin Legea din 2004.
Ce soluții are Ministerul Educației
Ministrul Anisie a mai afirmat că: „Pentru aceştia (elevii care nu au access la tehnologie n.red), Ministerul Educaţiei se pregăteşte să intervină pentru ca la toamnă dacă există din nou o astfel de situaţie, să nu mai fim puşi în faţă.”
Primul lucru pe care ar trebui să îl facă ministerul este să afle cu exactitate numărul elevilor fără acces la Internet sau computer și să nu se bazeze pe „estimări”.
Doar în acest fel, s-ar putea evita o situație delicată la toamnă când, mai nou, se invocă posibilitatea căntinuării cursurilor online.