Cele mai importante declarații:
- Sunt adeptul unei teorii în care conducerea școlilor ar trebui să fie bicefală.
- Pentru școala online nu am aceleași pârghii de a-mi desfășura orele ca în mediul real.
- Dacă specialiștii spun că trebuie să purtăm masca, nu avem decât să ne conformăm.
- În scenariul hibrid elevii trebuie să participe, ciclic, fizic la ore. Ceilalți trebuie să asiste, obligatoriu, online. Materia trebuie parcursă integral.
- Sunt multe profesii care sunt supuse riscului în această perioadă. E rândul nostru să intrăm în scenă.
Newsweek România: Cum apreciați planul anunțat de Ministerul Educației în privința deschiderii școlilor ?
Cătălin Osiceanu (foto sus/stânga în cadrul evenimentul „Școala Altfel”): Normele privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19 au fost elaborate de profesioniști și nu am eu căderea de a face judecăți de valoare. Nu aș putea spune decât că e o perioadă de pionierat și în rândul specialiștilor, iar „bâlbele” de care sunt acuzați sunt firești și le-aș compara, la o scară mai mică, bineînțeles, cu perioada de testare și aprobare a unui vaccin.
Din păcate, inițiativele în acest sens, comportă o doză mare de risc, dar fără de care evoluția societății ar avea mult de suferit.
Cât de eficientă este „descentralizarea” prin care comunitățile locale vor decide asupra modului în care se va face accesul copiilor și profesorilor la școală?
Sunt adeptul unei teorii în care conducerea școlilor ar trebui să fie bicefală. Un manager care să aibă ca sarcină tot ce ține de partea administrativă și care să fie numit de Consiliul local și unul care să se ocupe de procesul instructiv-educativ al elevilor și care să asigure încadrarea și menținerea în școală a unui corp profesoral de calitate.
Acest al doilea manager să fie angajat al Ministerului Educației. Cele două activități manageriale trebuie să fie disjuncte, dar complementare. Acesta ar fi și un factor prin care electoratul ar putea disocia, prin punerea în antiteză, implicarea administrației locale și cea guvernamentală. Cu asta trebuie să înceapă descentralizarea.
Dacă ar fi fost realizată această separare, administrațiile locale s-ar fi ocupat doar de buna aprovizionare a școlilor cu măști, dezinfectanți și ar fi angajat personal sezonier pentru igienizare și personal sanitar, iar Guvernului i-ar fi revenit rolul de instruire a profesorilor pentru desfășurare actului educațional în condițiile specifice. Sarcinile nu s-ar mai fi amestecat și beneficiarii actului educațional ar fi putut sancționa vinovații pentru eventualele lipsuri.
Cum vă pregătiți pentru începerea școlii?
Încă din primele zile ale suspendării cursurilor, am căutat și am găsit soluții pentru a putea desfășura orele online. În acest sens, am făcut și investiții personale în tehnică și în programe care să mă ajute pentru buna desfășurare a orelor în acest mod. Am achiziționat o tabletă ce are în dotare un creion special și, conectată la o anumită aplicație, am reușit să le transmit elevilor mei informația audio și video pe care le-aș fi transmis-o și din sala de clasă. Cu toate acestea, recunosc că nu am aceleași pârghii de a-mi desfășura orele ca în mediul real. Dar ce să facem, ne adaptăm vremurilor, pentru că și viața școlară trebuie să meargă mai departe.
În această vară am propus și am reușit să conving conducerea școlii să achiziționeze din bugetul propriu 16 table cu touchscreen, cu ajutorul cărora orele din mediul real pot fi transmise concomitent în mediul virtual, iar prin programul guvernamental de alocare de fonduri europene sper ca, în scurt timp, fiecare din cele 79 de săli de clasă ale școlii să beneficieze de o astfel de tablă.
De asemenea, am solicitat și am obținut licența G-suite și, datorită unei inițiative românești de a crea o aplicație specifică, beneficiem de pachetul de licențe „Clasa Viitorului” ce conectează fiecare formațiune de studiu din școală, gratuit, la aplicațiile educaționale oferite de Google. Din punct de vedere tehnic, pot spune că sunt pregătit pentru desfășurarea orelor în cele două scenarii atipice.
Trebuie purtată masca la cursuri?
Despre obligativitatea elevilor de a purta mască nu mă pronunț și, totodată, îi rog și pe alți semeni să se abțină, deoarece părerea unor neavizați este sigur subiectivă. Voi da crezare doar specialiștilor, folosind surse de informare autorizate. Dacă ei spun că trebuie să purtăm masca, nu avem decât să ne conformăm.
Școală la distanță sau în clase?
În scenariul hibrid elevii trebuie să participe, ciclic, fizic la ore. Ceilalți trebuie să asiste, obligatoriu, online. Materia trebuie parcursă integral. În opinia mea, învățământul preuniversitar ar fi trebuit organizat, în această perioadă, după un sistem asemănător cu cel universitar, astfel: o perioadă de cursuri și seminarii urmată de o perioadă de evaluare (sesiune). Așa am fi putut avea, la sfârșitul primei perioade, o măsură a gradului de parcurgere a materiei și am fi putut adapta evaluarea în funcție de acesta.
Cum vor reacționa părinții la primul caz de COVID în școală?
Din datele pe care le am, majoritatea părinților își doresc începerea școlilor în regim normal, dar cu sarcini suplimentare pentru profesori de a asigura normele de distanțare impuse de specialiști. Le transmit că acest lucru este aproape imposibil în condițiile în care prezența va fi integrală. Îi rog să fie pregătiți pentru un astfel de risc și le dau asigurări că rămân principalii parteneri în relația cu școala. Pe baza acestui acord nescris de parteneriat, bifăm împreună momentele plăcute din viața școlară și trebuie să fim solidari în vremuri grele.
Cât de vulnerabili sunt profesorii ?
Sunt multe profesii care sunt supuse riscului în această perioadă. E rândul nostru să intrăm în scenă. Facem parte din acel grup intelectual care promovează Educația pe tot parcursul vieții. A venit vremea să le vorbim elevilor despre Educația sanitară pe care și noi trebuie să ne-o însușim. Mi-aș fi dorit ca factorii decidenți să ofere mai multă flexibilitate și să le asigure tuturor profesorilor, indiferent de vârstă, aflați într-o zonă de risc medical, mai multă ocrotire.
Va fi mai accesibilă școala online după ce guvernul a decis achiziționarea unui număr mare de tablete?
Desigur! Aici mi-aș fi dorit să văd mai multă solidaritate umană. Sunt multe societăți private care ar fi putut să se implice prin donații pentru ca multe școli din zonele defavorizate să beneficieze de tehnologie. Ar fi ideal ca fiecare elev să primească câte o tabletă care să aibă preinstalate doar aplicații din domeniul educațional, manualele în format electronic, auxiliare, dar și acel touch pen pe care să-l folosească pentru a-și lua notițe ce pot fi salvate în format electronic. Astfel, nu s-ar mai consuma hârtie iar elevii ar scăpa de greutatea ghiozdanului. De ce nu ar fi România prima țară care s-ar bucura de această realizare?!
Cât de pregătiți suntem de școală
Profesorul Cătălin Osiceanu a răspuns, cu un exemplu și o trimitere la starea de fapt din SUA, la întrebarea: „Pe 14 septembrie începe școala. Sunteți pregătiți?”
„Astăzi, am asistat la un spectacol care m-a îngrozit. Un grup de copii, frați și verișori, se jucau de-a v-ați ascunselea. Cel mai frumos și cel mai vechi joc al copilăriei. Locul de joacă: scara unui bloc. Ascunzătoarea preferată: spațiul de 1 metru pătrat unde locatarii blocului de 10 etaje aruncă gunoiul pe tomberon. Un loc extrem de insalubru.
Inconștiență?! Nu! Sunt copii cu vârste de până în 10 ani. N-ai ce să le ceri. Mai grav este că părinții acestor copii priveau cu aceeași imaturitate festivalul jocului.
În majoritatea școlilor din România populația școlară este eterogenă. Copiii provin din toate mediile sociale și e bine că e așa.
Săptămâna trecută, SUA au raportat 432.629 cazuri de infectare cu Covid 19, la copii. Aceștia, în majoritate asimptomatici, transmit virusul persoanelor adulte cu care intră în contact și, mai departe, cauzele se cunosc. În România, nu s-a comunicat o astfel de situație centralizată, dar, cu siguranță, va apărea după începerea școlii”, a spus profesorul pentru Newsweek România.