Pandemia de coronavirus, care a determinat și închiderea școlilor, i-a afectat mai ales pe copiii din famiile cu probleme financiare.
Anul trecut, Newsweek România arăta că, din cauză că școala a fost făcută o lungă perioadă exclusiv online, aproape 1 milion de copii, reprezentând 32% dintre elevii români, să nu aibă acces la educație.
40% dintre elevii din mediile defavorizate, majoritatea înscrişi la şcolile din mediul rural, nu au făcut şcoală online din diverse motive: din cauza problemelor financiare familiile lor nu le-au putut asigura un smartphone sau un calculator cu care să lucreze; nu au avut conexiune la internet - unul din trei sate în care World Vision activează are zone cu semnal slab sau inexistent; profesorii nu au fost pregătiţi să predea şi să-şi examineze elevii online; nu au avut un loc acasă unde să participe la lecţiile online, arăta și organizația World Vision România.
Ajutor pentru între 300.000 și 400.000 de elevi
La finalul lunii mai, Ministerul Investiițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a publicat un proiect de act normativ prin care dorește să modifice mecanismele de acordare de ajutorare pentru între 300.000 și 400.000 de elevi din medii defavorizate.
„(...) În această perioadă generată de criza COVID-19, una dintre cele mai afectate categorii de persoane, cea a copiilor celor mai dezavantajaţi din învăţământul de stat preşcolar, primar şi gimnazial, fără sprijin material, cu venituri la nivelul veniturilor sociale minime acordate familiei acestora, pentru care sunt necesare, pe de o parte, servicii sociale de sprijin, iar pe de altă parte, sprijin constând mai ales în asigurarea de materiale şcolare, constând în rechizite şi vestimentaţie necesare frecventării şcolii, pentru a evita manifestarea riscului de sărăcie extremă în rândul populaţiei celei mai expuse riscurilor de orice natură”, este motivația noului act normativ.
În fapt, OUG dorește să introducă în cadrul Programului operaţional Ajutorarea persoanelor defavorizate (POAD), și această categorie a elevilor cu probleme.
Mai rămâne doar să fie stabilit numărul exact al beneficiarului de ajutor. Ministerul Educației raportează un număr de 391.726 de persoane care se încadrează în criteriile pentru a obține sprijin educațional. Dar suma prevăzută pentru un an școlar vizează un număr total de 302.173 de copii care se încadrează în categoriile grupului țintă aferent măsurii reglementate de prezentul act normativ.
MIPE arată că în anexele trimise din teritoriu de către instituțiile prefectului, figurează un cuantum total al persoanelor care se încadrează de 444.442 beneficiari eligibili.
„Bugetul alocat se va determina ulterior confirmării numărului total al destinatarilor finali și în limita alocării POAD pentru măsura specifică, având în vedere riscul imposibilității acordării de sprijin educațional tuturor persoanelor care se încadrează în criteriile de acordare a acestui sprijin, cauzat de alocarea insuficientă precizată în cadrul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2020, conform datelor privind cuantumul total al copiilor dezavantajați transmis Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene de către Ministerul Educației”, menționează Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.
Programul de ajutor ar urma să fie desfășurat în anii școlari 2021-2022 și 2022-2023.