Din ce motiv nu sunt organizate olimpiade școlare la clasele I-IV? Ministrul Daniel David explică

DE Alexandra Lupascu | 19.01.2025 - 18:49
Din ce motiv nu sunt organizate olimpiade școlare la clasele I-IV? Ministrul Daniel David explică foto: Freepik (fotografie cu caracter ilustrativ)
Din ce motiv nu sunt organizate olimpiade școlare la clasele I-IV? Ministrul Daniel David explică foto: Freepik (fotografie cu caracter ilustrativ)

Din ce motiv nu sunt organizate olimpiade școlare la clasele I-IV? Ministrul Educației Daniel David explică de ce elevii din această categorie nu pot participa la concursuri județene sau naționale.

SHARE

Ministrul Educației Daniel David a explicat pe larg faptul că elevii de la școala primară trebuie să își construiască elementele de bază ale competențelor cheie în ritmul fiecărui copil. 

„Adevărul este că ministerul nu a organizat olimpiade școlare pentru clasele I-IV nici anul trecut (2024), așa că nu este chiar o premieră. Este drept însă că acest lucru este acum asumat mai ferm de mine deoarece în clasele I-IV important este să construim elementele de bază ale competențelor cheie.

Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit. Am văzut în unele testări recente că unele forme de analfabetism funcțional identificate în clasa a IX-a au cauze identificabile chiar din clasa a V-a”, a explicat ministrul.

Din ce motiv nu sunt organizate olimpiade școlare la clasele I-IV? Ministrul Daniel David explică

Mai mult decât atât, „participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, începând să stimuleze prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie”.

Acest lucru este încurajat și de modalitatea diferită de notare pentru elevii din clasele primare. 

„Este important să fim congruenți în politicile educaționale, pentru a nu deruta copiii și a nu avea politici cu efecte care se anulează reciproc. Am înlocuit la nivelul învățământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative tocmai în lumina lucrurilor descrise mai sus, pentru a nu produce prea devreme segregare între copii (și școli) și afectarea stimei de sine, important fiind aici să dezvoltăm nivelul elementar al tuturor competențelor cheie, în ritmul personal al fiecărui copil, nu să facem diferențieri prea fine (și adesea nerelevante) și prea devreme între copii.

Dezvoltarea elevilor, prioritară

În același spirit, la aceste vârste se urmărește mai ales dezvoltarea cooperării și a lucrului în echipă, competiția, importantă și ea, trebuind însă gândită la acest nivel în acest context”, a mai spus ministrul Daniel David.

Singurele metode eficiente de evaluare a competențelor elevilor din clasele primare sunt testările periodice.

Citește și: Ce a pățit o tânără în timp ce preda lucrarea de examen de la BAC. A fost eliminată din examen

„ În fine, pentru a stimula competiția adecvată, ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale, naționale asumate autonom și responsabil de școală (și cu consultarea părinților), congruente însă cu politicile ministerului (și monitorizate de acesta), care pot pătrunde într-un portofoliu educațional mai extins, dar nu au greutatea și mesajul unei olimpiade organizate de minister.

Tot aici amintesc că avem deja evaluările obligatorii la clasa a II-a și a IV-a, pe care ar trebui să le folosim mult mai atent în procesul de învățare personalizată a elevului. 

Citește și: I-a sunat telefonul cu câteva secunde înainte să iasă de la Bac. Ce a pățit o elevă?

Așadar, hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se alte (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie), dar lăsând școlilor posibilitatea să facă comparații responsabile și voluntare prin concursuri locale/regionale/naționale ce pot intra într-un portofoliu educațional extins”, a conchis ministrul. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te