Wizz Air, profitul scade cu 41%, iar acțiunile se prăbușesc la bursă. Are 50% din piața din Romania

DE Valentin Bolocan | Actualizat: 06.06.2025 - 11:20
Wizz Air, profitul scade cu 41%, iar acțiunile se prăbușesc la bursă. Are 50% din piața din Romania  - FOTO: Inquam Photos / Virgil Simonescu
Wizz Air, profitul scade cu 41%, iar acțiunile se prăbușesc la bursă. Are 50% din piața din Romania - FOTO: Inquam Photos / Virgil Simonescu

Înrăutățirea situației financiare a Wizz Air se datorează în principal avariilor la motoarele aeronavelor, care necesită inspecții de până la un an. Compania aeriană are o cotă de piață de peste 50% în România.

SHARE

Scăderea semnificativă a profiturilor — în ciuda prețului combustibilului la minimele istorice — face ca acțiunile Wizz Air (-27,9% la sfârșitul zilei) să se prăbușească la bursa de la Londra. Wizz Air este a treia cea mai mare companie aeriană low cost din Europa.

Wizz Air, profitul scade cu 41%, iar acțiunile se prăbușesc la bursă. Are 50% din piața din Romania

Compania dă vina pe blocarea a numeroase avioane Airbus A320/A321neo din cauza unor probleme la motoare. Dar analiștii se întreabă dacă nu mai este și altceva de „reparat” în modelul de afaceri al companiei și, de fapt, revizuiesc în jos datele și pentru lunile următoare.

Bilanțul contabil

Datele pentru exercițiul financiar încheiat la 31 martie arată că profitul net a fost de 213,9 milioane de euro, în scădere cu 41,5% față de anul precedent (aprilie 2023-martie 2024) din cauza creșterii costurilor și a restricțiilor operaționale cauzate de imobilizarea a 42 de aeronave. Potrivit companiei low cost, cheltuielile cu întreținerea, materialele și reparațiile au crescut cu aproape 16%, și asta și pentru că a fost nevoită să închirieze avioane de înlocuire pentru a umple golurile din flotă, arată corriere.it.

Creditul fiscal record

Trebuie spus că cifra de afaceri este superioară așteptărilor pieței (163 de milioane, conform consensului general), dar explicația se găsește în paginile bilanțului: această depășire s-a produs pur și simplu deoarece compania a beneficiat de un credit fiscal  de 194,2 milioane. De fapt, profitul înainte de impozitare pentru exercițiul financiar 2025 a fost de doar 19,7 milioane de euro, față de 341,1 milioane în anul precedent: scăderea a fost de 94,2%.

Citește și :Compania aeriană Wizz Air a deschis o nouă bază la Aeroportul Bucureşti Băneasa

În cele douăsprezece luni, Wizz Air a transportat un număr record de pasageri (63,4 milioane), cu o rată medie de ocupare a celor 231 de avioane de 91,2%.

Cazul motoarelor

Compania subliniază că problemele motoarelor Pratt&Whitney — instalate pe Airbus A320neo și A321neo — au împiedicat planurile de creștere. După cum se știe, în 2023, producătorul Rtx a inițiat o campanie de rechemare pentru inspecția motoarelor sale, din cauza preocupărilor legate de contaminanții prezenți în pulberea metalică utilizată pentru producerea turbofanurilor. Wizz Air a fost cea mai afectată companie din Europa, iar pentru 2025-2026 situația ar trebui să se îmbunătățească ușor, cu 34 de aeronave imobilizate până la 30 septembrie.

Citește și: Trei zboruri ale Wizz Air din Bucureşti vor fi mutate în Băneasa

„Circumstanțe unice”

„Compania a operat în circumstanțe unice”, comentează József Váradi, director general al Wizz Air. „Problemele la motoare au avut un impact profund asupra performanței costurilor”. Compania aeriană a convenit asupra unui alt pachet de despăgubiri cu Pratt&Whitney, care ar trebui să acopere costurile directe suportate de transportator pentru aeronavele deja imobilizate și cele care vor fi imobilizate în viitor. Compania low cost a primit deja o despăgubire, a cărei valoare nu a fost niciodată dezvăluită, pentru lipsa aeronavelor în vara anului 2024.

 József Váradi - Foto: Profimedia images

Previziunile

Váradi se așteaptă la încă doi sau trei ani de dificultăți și a declarat că până în 2027 „majoritatea avioanelor vor fi operaționale: acela va fi anul de cotitură”. Analiștii Goodbody prevăd pentru anul financiar 2026 un profit net „în jur de 200 de milioane”, față de estimările anterioare de 415 milioane. „Consensul elaborat de companie era de 335 de milioane”, se arată în buletinul lor, „iar conform estimărilor noastre, acesta va fi redus cu 30-35%”. Capitalizarea bursieră a Wizz Air, la ora 13:00 din 5 iunie, era de doar 1,5 miliarde de euro.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te