Pentru Pasajul Domnești, oamenii au protestat în stradă, iar Ponta l-a promis din 2013. Pasajul Domnești este proiectat să fie construit pe Centura București, în partea de sud, cea mai aglomerată și care nu a fost deloc modernizată. Aici se circulă pe o singură bandă iar drumul este foarte îngust.
Ieșirea din București se face prin Prelungirea Ghencea, pe o stradă la fel de îngustă cu o bandă pe sens. Strada intersectează atât Șoseaua de Centură dar și o cale ferată. Timpii de așteptare sunt de până la două ore pentru șoferii (mulți de camioane) care trec pe Centură și zeci de minute pentru cei care vor să iasă din oraș.
Primele alocări financiare pentru lărgirea Prelungirii Ghencea s-au făcut acum 14 ani. Ponta a promis, din 2013, construirea Pasajului de la Domenești peste Centura București. Când a plecat de la guvernare nu se construise nimic. Lucrările la Pasajul Domnești au început cu o lună înainte ca PSD să plece de la guvernare, în septembrie 2019.
Oficial: lucrările au ajuns ajuns la 2,5%. Ba nu, la 6%
Într-un răspuns oficial pentru Newsweek România, Ministerul Fondurilor Europene ne-a precizat că „proiectare și execuție Pasaj Suprateran pe DJ602 Centura București – Domnești are un progres fizic de 6,19%”.
Cifra este mai mică, potrivit beneficiarului lucrării.
Documentele existente la Compania Națională de Adminstrare a Infratsructurii Rutiere, arată că stadiul proiectului Pasajului suprateran de la Domnești este de numai 2,38%, deși s-au făcut plăți pentru 5,48% din lucrare.
Valoarea proiectului este 95 milioane de lei, iar pasajul are puțin peste 500 de metri. Se estimează că lucrarea va fi terminată în luna septembrie 2021, dar la modul în care este mobilizat constructorul data pare nerealistă.
La un stadiul fizic al lucrărilor de 6%, din 2013 s-a reușit finalizarea a câte unui procent din lucrare în fiecare an.
Ce probleme sunt la Domnești
În acest moment, din documentele CNAIR reiese că nu au fost făcute toate exproprierile, nu au fost relocate utilitățile și nu sunt puse toate terenurile la dispoziția contructorului.
„1 . Antreprenorul nu a solicitat oficial pana in prezent acordarea avansului in conformitate cu conditiile prevazute in Contract.
2. In vederea solutionarii exproprierilor suplimentare, CNAIR SA a solicitat Primariei Sectorului 6 dispunerea in regim de urgenta a masurilor legale in vederea demolarii constructiilor aflate in culoarul de expropriere de pe raza UAT Sector 6 Bucuresti. Conform ultimei discutii cu Departamentul Exproprieri si Concesiuni din cadrul E vorba de 11 imobile.
3. In data de 28.08.2019, a fost emisa de catre Ministerul Transporturilor, Autorizatia de Construire nr. 69, fara a fi autorizate lucrarile care fac obiectul transferului dreptului de proprietate al suprafetei de 1.834 mp (aferenta culoarului initial de expropriere).
4. In luna Noiembrie 2019, CNAIR a inceput demararea procedurilor privind transferul dreptului de proprietate al suprafetei de 7144 mp ( aferenta culoarului initial si suplimentar de expropriere), aflat in domeniul public al statului, din administrarea ANAF in administrarea Ministerului Transporturilor/CNAIR SA. Procedura este in curs de transfer.
5. Demarea lucrarile de relocare si protejare ale retelelor electricede E‐Distributie Muntenia”, arată documentele CNAIR.
Ce se dorește
Pe Prelungirea Ghencea lucrează primăria Capitalei care vrea să facă două benzi pe sens și linie de tarmvai pînă la Șoseaua de Centură. Pasajul Domnești ar trebui să aibă un giratoriu suspendat cu bretele pe partea de intrare/ ieșire din oraș dar și pe partea de Centură.
„Proiectul a fost relicitat în 2015. După doi ani s-a semnat contractul care prevedea doi ani pentru execuție. S-au dus cei doi ani și nu cred că Pasajul Domnești va fi terminat nici anul viitor. Asta, din două cauze. Birocrația generată de faptul că autoritățile nu se sincronizează pentru a pune la dispoziții autorizațiile și faptul că nu sunt toate exproprierile făcute. Proiectul a fost mult întârziat de retrocedări și de cererera, ulterioară, a Gabrielei Firea. Primarul Capitalei a vrut să se realizeze o buclă de tramvai care a modificat poiectul după ce contractul a fost semnat. S-a stat degeaba doi ani de zile după semnarea contractului. Se lucrează abia din 2019”, spune Ionuț Ciurea de la Asociția Pro Infrastructura.
Centura Bucuești are 70 de kilometri, dar numai 20 au fost modernizați
Finanțat din 2006 de Sorin Oprescu
Primele fonduri pentru lărgirea Bulevardului Prelungirea Ghencea la două benzi pe sens au fost alocate de Consiliul General al Municipiului București în 2006, respectiv 73 de milioane de lei.
Tot în 2006, această sumă a fost majorată la 343 milioane de lei, iar în 2007 la 393 milioane de lei, întrucât era nevoie de 3 benzi pe sens, de exproprieri, iar pe noul bulevard urma să circule și trafic greu cu viteză de până la 100 km/oră. În 2013, primarul general, Sorin Oprescu promitea că lucrările vor începe în 2014 și se vor finaliza până în 2016.
Pe 22 august 2013, chiar premierul României Victor Ponta, cu ocazia unei vizite la fața locului, promitea intervenții de urgență pentru realizarea unei pasarele și a unui sens giratoriu suprateran, potrivit presei vremii.
În august 2013, Guvernul Ponta a anunțat că va decide prin hotarare, in perioada imediata, inceperea procedurilor de licitatie pentru construirea unui pasaj pe centura Capitalei in zona Prelungirea Ghencea-comuna Domnesti.
De mai multe ori oamenii din zonă au protestat cerând realizarea unui pasaj suprateran.