„Se propune autorizarea Ministerului Finanţelor Publice să emită, la solicitarea TAROM, o garanție de stat pentru contractarea de către beneficiar a unui împrumut în limita sumei de 312.744.200 lei, pe o perioadă de 6 ani, cu titlu de ajutor de stat, precum și, la solicitarea Blue Air, o garanție de stat pentru contractarea de către beneficiar a unui împrumut în limita sumei de 300.775.000 lei pe o perioadă de 6 ani, cu titlu de ajutor de stat”, este prevăzut într-un proiect de ordonanță de urgență pus de Guvern pus în dezbatere publică.
TAROM ar urma să primească 65 de milioane de euro, iar Blue Air 62 de milioane de euro.
Cele două companii aveau împreună la 30 martie 2020 un număr de aproximativ 2.730 angajaţi (1.800 angajaţi în cadrul Tarom şi 930 angajaţi în cadrul Blue Air).
Garanțiile vor acoperi în procent de 100% valoarea celor două împrumuturi, a dobânzilor și comisioanelor aferente, potrivit documentului publicat pe 4 august de către Ministerul Transporturilor.
Ajutorul de stat în scopul acoperirii cheltuielilor de exploatare și de capital necesare susținerii activității celor doi transportatori aerieni, TAROM și BLUE AIR, până la data de 31 decembrie și nu va depăși valoarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19 și cauzate direct de această pandemie, evaluate de către cele două societăți și stabilite în conformitate cu Decizia Comisiei Europene.
Pentru Blue Air, statul a impus condiții suplimentare pentru a-i acorda împrumutul, astfel încât acționarii nu încasează dividende; beneficiarul nu rambursează împrumuturi către acționari; Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor numesc câte un reprezentant al statului în consiliul de administrație al Blue Air, cu drept de veto; orice contract de achiziție sau vânzare cu impact asupra activelor si pasivelor companiei, se realizează cu aprobarea consiliului de administrație al Blue Air.
Blue Air nu poate înstrăina/restitui aeronave sau alte active aferente activității de baza decât cu avizul Ministerului Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor.
Pericol de faliment pentru companiile aeriene
Următoarele şase până la 12 luni vor fi critice pentru companiile aeriene de transport şi cele de producţie de aeronave, care își pregătesc recuperarea după cea mai mare contracţie din istoria acestui sector, potrivit unui raport PwC.
„Industria aerospaţială a cunoscut o expansiune puternică în ultimii zece ani care, pe segmentul comercial, s-a datorat în mare măsură avântului companiilor aeriene low-cost care au contribuit la creşterea accelerată a cererii de zboruri.
Citește și: Următoarele 6-12 luni sunt critice pentru companiile aeriene
Chiar dacă este devreme pentru o evaluare completă a impactului pandemiei, devine cert că tocmai operatorii din acest segment au cel mai mare risc de lichiditate în următoarele 6 - 12 luni", se arată în raportul global PwC "Tendinţe în industria aerospaţială 2020: Cum îşi poate reveni sectorul comercial după criza COVID-19".