Inventează motorul Diesel și dispare fără urmă. I-au găsit doar hainele. Era orb, milionar, falit

DE Alex Darvari | Actualizat: 03.04.2023 - 17:22
Rudolf Diesel - Foto: lifeandpeople.it
Rudolf Diesel - Foto: lifeandpeople.it

Inventatorul popularului motor Diesel dispare în chip misterios, într-o dimineață, din cabina sa de pe vapor. Nimeni nu va ști dacă a fost ucis, de către cine sau dacă nu cumva, falit, își ia viața.

SHARE

Diesel s-a născut la Paris, în 1858, în familia unor imigranți bavarezi, dar la vârsta de 12 ani părinții săi au fost nevoiți să părăsească Franța din cauza războiului franco-prusac. Ei s-au stabilit la Londra, dar la scurt timp după aceea Diesel a fost trimis să locuiască cu unchiul și mătușa sa în Augsburg, un oraș bavarez relativ mic, cunoscut mai ales pentru că a fost locul de naștere al părinților lui Mozart.

Tatăl său a insistat să renunțe la studii

Scopul acestei deplasări era ca Diesel să poată vorbi fluent limba germană în timp ce era educat la Königliche Kreis-Gewerbeschule (Colegiul profesional al Cercului Regal), unde unchiul său preda matematică. Sursa AICI

A obținut o bursă pentru a studia la Politehnica Regală Bavareză din München. Tatăl său a insistat să renunțe la studii și să își găsească un loc de muncă, însă Diesel l-a sfidat și, în ciuda faptului că a făcut febră tifoidă și a trecut peste ea, a terminat cu cele mai mari onoruri. După absolvire, s-a întors la Paris pentru a lucra cu profesorul Carl von Linde, care îi fusese profesor la München.

Linde a văzut potențialul lui Diesel și în curând l-a promovat în funcția de director al departamentului de cercetare și dezvoltare care se concentra pe tehnologia de refrigerare. Dar ambițiile lui Diesel erau dincolo de păstrarea frigului și s-a extins și a început să exploreze construcția unui motor, folosind vapori de amoniac, însă motorul pe care l-a construit a explodat, aproape ucigându-l și obligându-l să petreacă luni întregi în spital.

Modalități de a maximiza eficiența combustibilului

Pentru tot restul vieții sale, Diesel a fost aproape orb. Diesel și-a revenit și a continuat, fără să se descurajeze, să își îndeplinească visul de a crea un motor mai eficient. Cam în aceeași perioadă, Karl Benz tocmai primise un brevet pentru o nouă invenție pe care o proiectase și pe care o numise "automobil".

Între timp, Diesel, care dobândise cunoștințe aprofundate de termodinamică, căuta modalități de a maximiza eficiența combustibilului, după ce își dăduse seama că până la 90% din energia produsă de combustibil este irosită.

Diesel s-a asociat cu Maschinenfabrik Augsburg (cunoscută acum sub numele de MAN Diesel) și Friedrich Krupp AG pentru a-și finanța proiectele. După mai mult de 7 ani de tatonări cu diverse proiecte de motoare, în 1892 a fost realizat primul său brevet de succes pentru un motor care funcționa cu cărbune pulverizat.

După multă muncă, a brevetat ceea ce a numit motorul cu aprindere prin compresie, apoi s-a întors la Augsburg, unde a petrecut 4 ani dezvoltând o serie de modele din ce în ce mai reușite, culminând cu demonstrația din 1897 a unui motor cu compresie cu un singur cilindru vertical, în patru timpi, de 25 de cai putere.

Proiectarea motorului utilizează principiile de bază ale ciclului Carnot din termodinamică, care este o teorie principală ce explică limita superioară a eficienței căldurii convertite în muncă, cu ajutorul refrigerării.

Misteriaosa moarte a inventatorului motorului Diesel

Designul inventat de Diesel folosește aprinderea prin compresie, mai degrabă decât utilizarea unei bujii de aprindere ca la un motor pe gaz și poate funcționa cu biodiesel sau cu combustibili pe bază de petrol. Un design prin compresie este cu aproximativ 30% mai eficient decât un motor tradițional pe gaz.

Aerul comprimat forțat care este amestecat în camera de combustie este cel care duce la temperaturi interne mai ridicate. Gazele se vor dilata cu o rată mai mare, aplicând o presiune mai mare asupra pistoanelor, ceea ce va face ca arborele cotit să se rotească mai repede. Motorul a devenit instantaneu un mare succes pentru publicul larg atunci când a fost prezentat pentru prima dată la Expoziția de la München din 1898.

Motorul lui Diesel și brevetele care l-au însoțit l-au făcut foarte bogat, foarte repede, câștigând milioane de dolari.  S-a căsătorit, a avut trei copii, era faimos și respectat.  Diesel a fost înaintea timpului său, avertizând populația cu privire la potențiala poluare a aerului și crezând că întreprinderile ar trebui să fie deținute de angajați - unii ar spune că a avut totul.

A dispărut în 1913

Într-o dimineață de septembrie 1913, Diesel s-a urcat la bordul vaporului Oficiului Poștal cu destinația Londra. Războiul era iminent, iar marina germană făcuse deja o abordare pentru a obține drepturile exclusive asupra motorului Diesel pentru a-și propulsa submarinele.

Diesel a refuzat și călătorea la Londra pentru o serie de întâlniri. Una dintre acestea a fost cu marina britanică. În seara zilei de 29 septembrie, a luat cina pe navă și, în jurul orei 22.00, s-a retras în cabina sa, solicitând să fie trezit la ora 6.15.

La apelul respectiv nu a primit niciun răspuns, astfel că un membru al echipajului și-a permis să intre în cabina sa. Cămașa de noapte a lui Diesel era așezată cu grijă pe pat, iar ceasul îi fusese scos de la încheietura mâinii și așezat cu grijă. Pălăria și haina îi atârnau frumos. Cu toate acestea, Diesel nu era nicăieri.

Citește și: O călugăriță părăsește mănăstirea după 21 ani. „M-am îndrăgostit. O cheamă Peg”. Ce i-a cerut Papei

O husă de ochelari și un briceag pe mare

Zece zile mai târziu, o navă olandeză a dat peste un cadavru care plutea în ocean. Acesta se afla într-o asemenea stare de descompunere încât, odată recuperat, corpul a fost returnat în mare.

Cu toate acestea, un membru al echipajului a căutat prin buzunare și a găsit o carte de identitate, împreună cu o husă de ochelari și un briceag. Aceste obiecte au fost identificate ulterior de fiul lui Diesel, Eugen, ca fiind ale tatălui său.

Înainte de a pleca în călătorie, Diesel îi lăsase soției sale o geantă, cu instrucțiuni de a nu o deschide timp de o săptămână.

Când a deschis-o, aceasta a găsit echivalentul a ceea ce ar valora astăzi 1,2 milioane de dolari, împreună cu documente financiare care sugerau că Diesel era aproape de faliment - un lucru incredibil având în vedere averea pe care o acumulase. De asemenea, pe navă Diesel își lăsase jurnalul.

Citește și: Ajutor pentru românii care nu își găsesc locuri de muncă și cei care trăiesc în mediul rural

Până în prezent, nimeni nu știe ce s-a întâmplat cu adevărat. A fost asasinat de germani, de un concurent sau, conștient de situația sa financiară, și-a luat singur viața. Nu vom ști niciodată.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te