vineri 17 octombrie
EUR 5.0884 USD 4.3642
Abonează-te
Newsweek România

Economist: Eliminarea plafonării adaosului comercial la alimente nu duce la creșteri mari de preţuri

Data publicării: 17.09.2025 • 11:17 Data actualizării: 17.09.2025 • 11:19
Piaţă de legume şi fructe - Foto: Freepik/CC0
Piaţă de legume şi fructe - Foto: Freepik/CC0
Piaţă de legume şi fructe - Foto: Freepik/CC0
Piaţă de legume şi fructe - Foto: Freepik/CC0

Eliminarea plafonării adaosului comercial la produsele de pe lista guvernamentală nu va duce la scumpiri senzaţionale de preţuri, aşa cum introducerea plafonării adaosului nu a dus la ieftiniri importante.

A fost oricum vorba numai despre plafonarea adaosului comercial la procesatori şi la retaileri, nu şi la producători.

Şi oricum mediul de business are o capacitate remarcabilă de a absorbi acest gen de operaţiune guvernamentală nefericită, pentru a-şi securiza afacerile şi a stabiliza pieţele pe care acţionează.

În Coaliţie, s-a stabilit că plafonarea adaosului comercial, la o listă de aproape 20 de produse alimentare, considerate coşul de consum al omului simplu, va fi eliminată.

Eliminarea plafonării adaosului nu duce la scumpiri senzaţionale

Diferiţi vectori ai PSD au reacţionat. Preşedintele interimar al acestui partid, Sorin Grindeanu, a afirmat că specialiștii spun că ridicarea plafonării ar crește imediat inflația cu încă 2-3 puncte procentuale, consumul ar scădea, iar puterea de cumpărare a românilor se va prăbuși.

Un alt membru PSD important, fost ministru de Finanţe Adrian Câciu, a prevestit că anularea plafonării adaosului comerciale va face inflaţia să sară la 15%.

"În general, mai ales marile lanțuri de retail au o politică destul de clară, în ceea ce privește prețurile", explică analistul economic Ion Radu Zilişteanu.

Citeşte şi: PSD a calculat. Ce bani pierzi la pensie și la salariu dacă se elimină plafonul la alimente de bază

"Faptul că s-a introdus această limitare a adaosului comercial, pe tot lanţul de aprovizionare, a condus la rezultatul că, evitent, marile lanţuri n-au mai putut să-și atingă țintele. Atunci, evident că au trebuit să intervină în altă parte și au scumpit alte produse", spune Zilişteanu.

Acesta se referă la faptul că primul fenomen pervers al plafonării adaosului comercial la 17 produse a constat în creşteri de preţuri la celelalte produse neplafonate, după cum şi-a făcut retailerul calculele că poate să-şi asigure aceleaşi profituri.

Foarte important e să înţelegem că oricum aceste creşteri de preţuri au fost mici, pentru ca deverul (volumul vânzărilor) la produsele respective să se păstreze nepericlitat de creşteri de preţuri importante.

Citeşte şi: Grindeanu mesaj pentru românii aflați la pensie. Ce se întâmplă cu prețul alimentelor la 1 octombrie

Pe de altă parte, la procesatori, dacă vorbim de exemplu despre "lăptari", adică despre fabricanţii de lactate şi brânzeturi, plafonarea adaosului la laptele de vacă de consum la 1 l, cu grăsimea 1,5%, brânza-telemea de vacă vrac şi iaurtul simplu din lapte de vacă, 3,5%, cu gramajul de maximum 200 g a dus la creşteri de preţuri la celelalte sortimente, pentru ca procesatorii să-şi conserve profitul.

Dar aceste creşteri, combinate cu creşterile de preţuri de la retaileri, nu au dus la rezultate spectaculoase în preţul de la raft.

Plafonarea adaosului comercial se referea la un număr exact de alimente de bază şi atunci toate cele care nu sunt de bază au avut preţurile modificate la discreţia marilor lanţuri de retail. Dar nu spectaculos, ci la marjă foarte mică.

Ridicarea plafonării - impact minor în inflaţie

Acum, "nu neapărat o să fie niște scumpiri senzaționale, pentru că în general piața, la informații de genul acesta (așa cum e și pe piețele financiare și pe alte piețe), că se va renunţa la plafonare, priveşte cu atenţie şi aşteaptă", susţine Zilişteanu.

Adrian Câciu zice că prețurile vor crește atât de mult, încât inflația va sări cu 5%, la 15%, de la 1 octombrie – acum, ultimele date INS arată că impactul măsurilor fiscale a dus la un salt de 3% al inflaţiei.

O să crească inflaţia, de la 1 octombrie, cu 5%? "Eu nu cred așa ceva. Câciu spune treburile acestea, adică arată mâţa moartă, în sensul că Coaliția ar trebui să mențină plafonarea, care este o măsură aberantă", susţine Ion Radu Zilişteanu.

Plafonarea adaosului la câteva produse a scumpit alte produse

Dar de ce este o măsură aberantă? Despre diferite plafonări, pe diverse pieţe, se vorbeşte de foarte mult timp şi unele sunt sau au fost şi aplicate.

Pentru că, "încercând să zici că protejezi pături sărace ale populației, adică pe aceia care consumă exact alimentele acestea de bază, nu ai făcut altceva decât să determini scumpirea altor produse.

Așa este întotdeauna când într-o piață liberă intervii cu măsuri administrative, în ceea ce privește prețul".

Eliminarea plafonării, fără efect. Marjele nu sunt mari

Se poate da exemplul unui anume produs și cât se va scumpi acesta? "E greu să fac astfel de aprecieri", afirmă Zilişteanu, apoi continuă: "Nu cred în mod neapărat că ele se vor scumpi enorm de mult, astfel încât să conducă la o inflație abracadabrantă".

Pe unitatea de produs, în momentul acesta, se poate face un calcul sau depinde de la producător la producător, de la retailer la retailer și așa mai departe?

"Marjele, în comerțul acesta modern", spune Ion Radu Zilişteanu, "cu supermarket-uri și hypermarket-uri ş.a.m.d., nu sunt mari. Se lucrează pe dever, nu pe marje. Se lucrează pe volum (n. red.: adică pe dever, aşa cum am explicat anterior).

Eliminarea plafonării nu o să fie o nenorocire

Chestia aceasta, cu limitarea acestor adaosuri, adusă de Guvern, în încercarea de a proteja anumite pături mai puțin favorizate ale populației, nu a fost o măsură care să le prăbușească profitul la marile lanţuri de magazine. Deci, nu o să fie o nenorocire nici acum (n. Red.: când va dispărea)".

"Nu cred că o să fie o nenorocire", mai opinează analistul economic, detaliind: "Influenţa preţurilor la Energie şi a creşterii TVA o să fie mai mare decât asta. Creşterea preţurilor la Energie şi a TVA au dus la o inflaţie de 3%, de la 7%, la 10%.

Și mai este un aspect: orice fel de creștere de genul acesta după aceea se resoarbe în economie, adică inflația își revine la cotele dinainte de a aplica măsurile".

Adaosul comercial e în aşa fel încât retailerii absorb astfel de creşteri

De observat că avem cel puțin o rețea de retail care îşi face reclamă cu sloganul "am absorbit creșterea de TVA".

La începutul lunii august, retailerul de jucării şi bunuri de consum generale Jumbo a decis să absoarbă o parte din creșterea de TVA.

"Nu putem opri creșterea de TVA, dar oferim clienților o reducere de 2%, care să balanseze prețul final al coșului de cumpărături", a anunţat MegaImage, la finalul lunii iulie.

Cu cât se vor scumpi produsele, după eliminarea plafonării? Cu nimic

Totuşi, cu cât se vor scumpi produsele care au fost până acum plafonate? "Cu nimic. Este declarația care am dat-o în ultimii trei ani de 345 de ori: plafonarea nu are legătură cu prețurile, plafonarea n-a oprit prețurile", explică Sorin Minea, preşedintele Romalimenta.

"Primul e că este o plafonare făcută numai pe jumătate. Prețul materiei prime nu este plafonat. Orice creștere a prețului materiei prime, utilități și toate celelalte, să duce în prețul cu care vând eu.

Nu este plafonat cu 20%, la unele produse, decât cu ce vând eu mai departe. Deci, dacă aplic 20% la 10 lei e o sumă, dacă aplic la 100 de lei este altă sumă", afirmă Minea.

Piaţă de legume şi fructe - Foto: Freepik/CC0

Piaţă de legume şi fructe - Foto: Freepik/CC0

"Deci, prețul din amonte, prețul materiilor prime și toate celelalte, e liber. În al doilea rând, nu cred că supermarketurile au mai mult de 20%, așa cum e calculat acest 20%.

Orice oscilație de preţ este nesemnificativă și nu cred că vor fi oscilaţii mari de preț, cel puțin asta a fost declarația noastră întotdeauna", a dat asigurări liderul Romalimenta, organizaţie care grupează majoritatea patronatelor din industria alimentară.

"Dacă într-adevăr această plafonare ar opri prețurile să crească, ar fi aplicată de toată Europa, nu credeți? Singurii care-au aplicat o chestie asemănătoare sunt ungurii, care s-au dus dracului", afirmă Sorin Minea.

O joacă periculoasă. Joaca de-a plafonarea adaosului

Într-un moment de criză, în care prețurile cresc necontrolat, a explicat Minea, "o plafonare sau oprirea creșterii prețului de pe piață se poate să fie benefică, dar, pentru o perioadă de ani de zile, nu mai are nici o noimă".

În acelaşi timp, a spus preşedintele Romalimenta, "o joacă de genul acesta este foarte periculoasă, s-ar putea să ajungem cu prețurile în aer. Sunt câteva produse, nu sunt nenumărate".

Lista produselor cu preţurile plafonate:

1. Pâine albă simplă cu gramaj cuprins între 300-500 grame, fără specialități

2. Lapte de vacă de consum 1 l, grăsime 1,5%, cu excepția UHT

3. Brânză telemea de vacă vrac

4. Iaurt simplu din lapte de vacă, 3,5% grăsime, cu gramaj maxim 200 grame

5. Făină albă de grâu „000“ până la 1 kg

6. Mălai până la 1 kg

7. Ouă de găină calibrul M

8. Ulei de floarea-soarelui până la 2 l

9. Carne proaspătă de pui: pui întreg, tacâmuri de pui, pulpe pui întregi cu os și aripi de pui, varianta standard

Citeşte şi: Plafonarea adaosului comercial va duce la falimente şi la scumpiri de alimente şi servicii

10. Carne proaspătă de porc: carne porc lucru, pulpă porc cu os și fără os, spată de porc

11. Legume proaspete vrac: roșii, ceapă, castraveți, fasole uscată, morcovi, ardei gras Bianca și ardei capia, usturoi

12. Fructe proaspete vrac: mere roșii și mere golden, prune, pere, struguri de masă

13. Cartofi proaspeți albi vrac

14. Zahăr alb tos până la 1 kg

15. Smântână – 12% grăsime

16. Unt până la 250 grame

17. Magiun până la 350 grame.

Mai multe articole din secțiunea Economie

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră