Directorul portului Constanța atacă operatorii portuari privați. Miza: profituri de milioane de euro

DE Stelian Negrea | Actualizat: 01.07.2023 - 12:02
Directorul portului Constanța atacă operatorii portuari privați - Foto: Facebook / Port Constanta-Agigea

Administrația Portului Constanța, condusă de cancanistul Florin Vizan, PSD, a pus ochii pe afacerile operatorilor portuari privați ale căror profituri au explodat după declanșarea războiului din Ucraina. Este ajutat de fratele liberal al unui anchetat pentru corupție.

SHARE

Volumul total de mărfurilor care au trecut prin Portul Constanța s-a ridicat, anul trecut, la 75,5 milioane de tone, o creștere cu 12% față de anul precedent, care fusese unul dintre cei mai buni din ultima decadă. 

Creșterea s-a datorat faptului că cerealele din Ucraina au fost redirecționate către portul Constanța din cauza agresiunii armate rusești. 

Profiturile principalilor operatori portuari privați din portul Constanța au explodat, situația care i-a adus într-un conflict deschis cu administrația portului condusă de Florin Vizan - PSD, despre care Newsweek România a mai relatat în trecut. (Citește aici). 

Ai fost om cu mine, sunt om cu fratele tău

Cariera portuară a lui Florin Vizan a început în perioada 2005-2007, cu poziția de consilier al directorului portului Constanța când această funcție a fost deținută de Mircea Banias, actualmente parlamentar PNL, vicepreședinte al comisiei pentru infrastructură din Camera Deputaților.

În octombrie 2022, la nici două luni de când a fost înscăunat, după multe luni de tergiversări, la șefia Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CNAPMC) SA, Vizan i-a întors serviciul bunului său prieten Banias. 

L-a angajat pe post de director al sucursalei CNAPMC pe fratele acestuia, Banias Emil Sorin. 

Vizan a fost puternic susținut de către secretarul de stat din ministerul transporturilor, Bogdan Mândrescu, și de însuși ministrul de resort, Sorin Grindeanu, deși acesta din urmă declara pentru Newsweek România că nu îl cunoaște pe Vizan. 

Cei doi frați Banias sunt extrem de apropiați, fiind asociați într-o serie de companii private. 

Deși fac parte din partide diferite, Banias ajungând la PNL, după ce acest partid a absorbit fostul partid al lui Călin Popescu Tăriceanu, ALDE, iar Vizan la PSD, aceștia sunt legați de o veche prietenie. 

Acum, Vizan alături de Banias, dar și de alți membri ai camarilei actualului director al portului Constanța au început un atac concertat împotriva principalilor operatori portuari din Constanța. 

În mod ironic, Mircea Banias a devenit celebru pentru fapte de corupție legate chiar de activitatea portuară. 

Acesta a fost anchetat de DNA pentru trafic de influență și constituire de grup infracțional organizat, dar a fost în final achitat definitiv de instanțele de judecată. 

Procurorii DNA i-au acuzat pe Mircea Banias și alte 38 de persoane că făceau parte dintr-un grup infracțional care controla activitățile de import-export din Portul Constanța, prin perceperea unor sume de bani pentru procesarea vamală a mărfurilor, indiferent dacă erau introduse licit sau ilicit.

Membrii grupării au fost acuzaţi de DNA de dare şi luare de mită, trafic de influenţă, evaziune fiscală, contrabandă, fals în înscrisuri sub semnătură privată, fals material în înscrisuri oficiale, fals intelectual, uz de fals, folosirea de documente falsificate la autoritatea vamală sau infracţiuni contra drepturilor de marcă industrială înregistrată.

Naționalizare mascată a operatorilor portuari privați

Conform portalului instanțelor de judecată, CNAPMC a fost parte în  numai puțin de 3200 de procese dintre care sute mai sunt încă pe rol.

Multe dintre acestea au fost deschise de către administrația portului condusă de Vizan care este acuzat că dorește o naționalizare mascată a unor operatori portuari privați. 

“Suntem supuși unei permanente hărțuiri de către actuala conducere a portului Constanța care a trimis o serie de notificări unor operatori portuari prin care îi anunță că trebuie să încheie noi contracte de concesiune sau de închiriere pentru că cele vechi nu arm ai fi valabile. În fapt asistăm la o naționalizare mascată prin care unor operatori portuari le sunt luate pur și simplu afacerile”, afirmă, sub protecția anonimatului, proprietarul unuia din operatorii portuari vizați de administrația portuară condusă de Vizan. 

Sursa citată a indicat că printre operatorii portuari cărora CNAMPC le-a trimis recent astfel de notificări se numără Comvex SA Constanța, Sea Container Services SRL, Midia International SRL, Romned Port Operator SA, GSP Grup Servicii Petroliere SA. 

Nici Florin Vizan și nici conducerea CNAPMC nu au furnizat răspunsuri la întrebările trimise de Newsweek România legate de acuzațiile grave care le sunt aduse de către o serie de operatori portuari privați din portul Constanța.

Comvex SA a avut în 2022 o cifră de afaceri de 382 milioane lei și un profit net de 104 milioane lei, duble față de anul anterior. 

Este cel mai mare operator portuar român, fiind listat la Bursa de Valori București (BVB). Este deținută de o serie de investitori români. 

Sea Container Services SRL a avut în 2022 o cifră de afaceri de 101 milioane lei, de trei ori față de anul anterior, și un profit de 27 milioane lei, de nouă ori față de anul precedent.

Citește și: DNA, prins în mrejele afacerii duty-free. Interesele Chinei într-o afacere de milioane de euro

Midia International SA a avut o cifră de afaceri de 20 milioane lei, dublă față de anul anterior, și un profit net de 3,3 milioane lei. În mod ironic, această companie este deținută de Ion Dumitrache, membru PSD Constanța și fost asociat în afaceri chiar cu șeful PSD local, Felix Stroe. 

Citește și: Neregulile grave de pe piața jocurilor de noroc dezvăluite de Newsweek, confirmate de Finanțe

GSP Grup Servicii Petroliere SRL este deținută de omul de afaceri Gabriel Comănescu. 

“Scopul lor este să pună mâna pe o dană”

Un alt patron de operator portuar aflat în vizorul lui Vizan susține, nici mai mult, nici mai puțin, că gruparea acestuia vizează să pună mâna pe o dană (loc de acostare a navelor la cheu, țărm) din portul Constanța. 

“În portul Constanța nu mai este nici o dană liberă, adică toate sunt cumpărate de operatori români sau străini. Scopul acestei hărțuiri constante și extrem de agresive a grupării lui Vizan este să pună mâna pe o dană. Ne trimit aceste notificări crezând că ne speriem și le cedăm ceva. I-a atacat pe toți operatorii din port sperând să facă loc grupării din spatele lor. Deja au reușit ceva cu o dană PL1 pe care au luat-o și pe care o unesc cu singura care mai aparținea CNAPMC PL2 și pe care le vor scoate la licitație. Atunci să te ții ciupercă într-un picior cine va fi căștigătorul acesteia“, afirmă tot sub protecția anonimatului patronul altui operator portuar luat la țintă de gruparea Vizan. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te