Directorul Portului Constanța acuzat că intervine în favoarea celei mai bogate familii din Turcia

DE Stelian Negrea | Actualizat: 01.07.2023 - 12:01
Directorul Portului Constanța acuzat că intervine în favoarea celei mai bogate familii din Turcia - Foto: Profimedia Images
Directorul Portului Constanța acuzat că intervine în favoarea celei mai bogate familii din Turcia - Foto: Profimedia Images

Florin Vizan, directorul portului Constanța, PSD, se interpune în relațiile comerciale dintre două companii private. Un investitor italian din portul Constanța se plânge autorităților de abuzurile lui Vizan, întrebându-se care este baza legală a intervenționismului de stat.

SHARE

Cumhuriyet, o navă turcească de 4000 de tone plină cu bitum stă la ancoră, zilele acestea, în rada portului Constanța, negăsindu-și loc unde să fie descărcată din cauza neînțelegerilor cu compania care deține monopolul pe descărcarea unor astfel de nave.

Directorul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime (CNAPM) SA Constanța, Florin Vizan, impus de PSD la șefia acestei companii de stat, a decis să intervină în relațiile comerciale dintre două companii private.

Citește și: Șeful OMV, negocieri pentru gazele din Marea Neagră. Scutiți de un miliard €, ne-au dat în judecată

Vizan presează în adrese oficiale operatorul terminalului de bitum din portul Constanța să-i descarce nava companiei private care a comandat bitumul adus de nava turcească.

Situația a stârnit nedumerirea și furia operatorului privat al terminalului de bitum care l-a luat la rost pe directorul portului Constanța și a trimis o sesizare către Consiliul Concurenței și alte instituții ale statului.

Care-i baza legală pentru care interveniți în favoarea unui operator privat?

Un SRL românesc, Guven Asfalt, decide să importe 4000 de tone de bitum, pe fondul intensificării lucrărilor de infrastructură din România.  

Acționarul majoritar al acesteia cu 67% este compania turcească Guven Asfalt Petrol.

Proprietarul navei, care transportă bitumul, este rafinăria Tupras din Turcia, deținută de familia Koc, cea mai bogată din Turcia, care deține, printre altele, echipa de fotbal Fenerbahce, uzina Ford de la Craiova, brandul Beko care deține fabrica Arctic Găești etc.

În acționariatul SRL-ului autohton, care deține un depozit la Florești în județul Prahova, au intrat recent și un investitor autohton, Matei Ionescu, un arhitect care deține lanțul de restaurante Gargantua din București, și cetățeanul moldovean, Grigore Cechină. Ambii dețin câte 16,5% fiecare.

Directorul Portului Constanța acuzat că intervine în favoarea celei mai bogate familii din Turcia

Cu vaporul plecat de la facilitățile de producție din Turcia, Guven Asfalt SRL nu și-a calculat bine pașii și s-a trezit, în urmă cu patru zile, că nu are unde să descarce bitumul în portul Constanța.

Citește și: 400.000.000 lei din pensiile românilor sunt blocați în „Banca spionilor ruși”, sancționată de SUA

Proprietarul terminalului specializat de bitum din portul Constanța, este o altă companie privată, Bitholder SRL, deținută de Lesly Tedesco, o investitoare cu cetățenie italiană.

Ceea ce părea o simplă relație comercială între două companii private, care poartă o corespondență din care ar putea să iasă sau nu o colaborare, ajunge o dispută în care mediator s-a erijat directorul politic al unei companii de stat: Florin Vizan, directorul portului Constanța, impus și susținut de PSD.

Ca în vremurile vechi, când partidul era în tot și în toate, Vizan trimite o adresă către Bitholder SRL în care îi cere, nici mai mult nici mai puțin, să aloce în regim de urgență o dană (n.r. loc de acostare la țărm) pentru descărcarea bitumului de pe nava turcească după ce cele două companii private nu s-au înțeles.

Conducerea CNAPMC nu a răspuns întrebărilor Newsweek România legate de interferența companiei de stat în relațiile comerciale dintre două companii private, care e temeiul legal al acestor presiuni și dacă la baza acestora stau sau nu relații comerciale sau de orice altă natură între conducerea portului Constanța și compania privată turcească în favoarea căreia a intervenit.

Citește și: România rămâne acționară în două bănci controlate de Rusia, la 15 luni de la declanșarea războiului

Presiunile lui Vizan au stârnit stupoare: ”În acest context, nava Cumhuriyet nefiind în stare de pericol, am dori să înțelegem care este temeiul legal în baza căruia intervine autoritatea portuară în interesul unei anumite companii private precum Guven Asfalt SRL, care nu este autorizată ca operator portuar pentru alocarea unei dane în regim de urgență”, se arată într-o adresă semnată de Muntean Ica-Elena, administratorul companiei Bitholder SRL, trimisă directorului Portului Constanța, dar și Consiliului Concurenței, Autorității Navale Române și Căpităniei Zonale Constanța.

Vizan: “Hai că oricum nu aveți activitate, descărcați nava”

Ceea ce frapează, însă, este tonul și atitudinea directorului portului Constanța care, în documente oficiale ia la rost o companie privată, ba chiar îi bate obrazul că oricum nu are activitate și, în consecință, ar fi bine să descarce nava turcească.

“Considerăm că, în condițiile în care terminalul dumneavoastră operează maxim 3 nave lunar, iar perioada de operare este de cca. 24 de ore, există suficient potential pentru a aloca această dană și unei alte nave cu care puteți colabora în vederea descărcării acesteia fără a întârzia sau împiedica propriile operațiuni, mai ales că aceasta reprezintă un trafic suplimentar, atât pentru Portul Constanța, cât și pentru terminalul Bitholder.

Sperăm ca prezenta comunicare să clarifice situația de față și ne așteptăm să efectuați demersurile necesare în vederea colaborării cu ceilalți factori interesați astfel încât, având în vedere caracterul inedit al situației, această navă să nu fie redirecționată la descărcare către alt port”, susține într-o adresă semnată de directorul general al portului Constanța către compania privată. 

 

Acesta recunoaște chiar, că nu există nici o situație de urgență pe baza căreia să ceară unei companii private să lucreze cu o altă companie privată: “În ceea ce privește caracterul de urgență pe care l-am invocat, într-adevăr, exprimarea nu este foarte adecvată situației având în vedere că face trimitere la situația de pericol prevăzută de legislație, însă dorim să clarificăm acest aspect prin prezenta, în sensul în care să fie alocată dana (cu efectuarea demersurilor necesare de toate părțile implicate) cât mai curând posibil.”.

 

Firma turcească acuză un monopol

Matei Ionescu, unul dintre asociații companiei Guven Asfalt SRL, acuză că operatorul portuar Bitholder vrea să-și prezerve monopolul: “Compania care e autorizată să descarce bitumul, Bitholder SRL, nu vrea altceva decât să-și păstreze poziția de monopol pe care o are prin faptul că are în proprietate singurele astfel de terminale de descărcare la mare, cel din Constanța și de la Mangalia. 

Noi nu dorim decât să ne fie închiriată o dană și să ne ocupăm singuri de descărcarea bitumului printr-un utilaj de descărcare, așa cum se face în toată Europa.

Din nefericire, autoritățile se invită unele pe altele să ia o decizie și în final nimeni nu face nimic, așa că suntem în situația să stăm cu nava nedescărcată și să acumulăm costuri suplimentare doar cu nava de 15.000 Euro pe zi la care adăugăm 80 de camioane cisternă care așteaptă de o săptămână să fie încărcate cu bitum pentru a fi transportat la depozitul nostru de la Medgidia”.

Ionescu susține că necesarul anual de bitum al României este de 900.000 de tone, din care doar 100.000 sunt produse interne, restul fiind importate. “Necesarul va fi de trei ori mai mare acum, când vor începe să fie derulate proiectele de infrastructură finanțate prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).“

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te