De ce primesc directorii de la Metrorex „spor de metrou”. Rădoi: „Au și ore de control în subteran”

DE Răzvan Chiruță | Actualizat: 08.03.2021 - 14:20
Ion Rădoi (în mijloc) spune că e legal ca directorii Metrorex să fie și membri de sindicat. Foto Inquam Photos/George Călin

Directorii din Metrorex și unii șefi de serviciu câștigă între 10.000 și 12.000 de lei net și lunar, iar cel mai mare salariu este de aproape 15.000 de lei, potrivit unui document cu veniturile de la societatea care administrează metroul din București.

SHARE

Cele mai mici salarii nete de la Metrorex sunt în jur de 3-4.000 de lei, în condițiile în care o majorare a veniturilor a avut loc anul trecut, după cum a anunțat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. 

Din 5.678 de angajați, 80% au venituri de peste 5.000 de lei, iar aproape 26%) de peste 7.260 de lei, potrivit unui document cu toate salariile de la metrou prezentat de HotNews.

Toți angajații primesc un „spor de tunel” de 20%-40, agreat prin contractul colectiv de muncă, inclusiv cei a căror muncă se desfășoară în birouri, la suprafață. 

Citește și: Paradisul salarial de la Metrorex: al 13-lea salariu, cinci prime anuale și sporuri de 40%

Salariații de la Metrorex primesc însă mult mai multe sporuri: spor de condiții nocive (noxe) (10%), spor de zile festive (weekend & sărbători legale) (100%), spor de noapte (25%), spor de conducere formație, spor doctorat, precum și sporul de vechime (până la 25%).

Consilierii directorului general încasează 9.417 lei, cu tot cu „sporul de tunel” de 20%.

Un traducător primește și el „spor de tunel” și are un salariu în mână de 6.600 de lei.

Citește și: Drulă: Nivelul crescut al salariilor poate fi menţinut doar dacă Metrorex îşi reduce personalul

Drulă: „Sindicatul a negociat salarii mai mari cu sine însuși”

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a declarat recent că venitul mediu al salariaţilor din Metrorex este de 10.000 de lei lunar. Veniturile angajaților au crescut anul trecut cu 18%, în condițiile în care au mai fost angajate 1.300 de persoane, deși numărul de călători a scăzut pe fondul pandemie. 

„Negocierea avantajelor și privilegiilor pe care și le-au dobândit prin Contractul Colectiv de Muncă și pentru care plătesc toți românii subvenționarea metroului, trebuie să aibă în centrul atenției călătorul, nu nababul de sindicat.

Din concluziile preliminare ale anchetei Corpului de Control aflăm că, la negocierea CCM de anul trecut, când s-au majorat salariile cu 18%, 10 din cei 15 membri din comisia de negociere constituită la nivelul administrației Metrorex erau membri de sindicat.

Practic, sindicatul Metrorex a negociat salarii mai mari în plină pandemie cu sine însuși”, a declarat ministrul Transporturilor.

Citește și: Cătălin Drulă: Sindicatul Metrorex a negociat salarii mai mari în plină pandemie cu sine însuşi

Cătălin Drulă a precizat că, în 2016 subvenția de la Metrorex era de 297 milioane de lei, iar în 2020 a ajuns la 683 de milioane de lei. Compania a cerut pentru anul acesta 1,04 miliarde de lei.

Purtătorul cuvânt din Ministerul Transporturilor Laurențiu Voicu a explicat, pentru Newsweek România, că sporurile primite de angajații Metrorex au apărut în urma negocierilor dintre administrația companiei și sindicate, fiind incluse în contractul colectiv de muncă.

Citește și: Firma sindicatului controlat de pesedistul Rădoi, profit uriaș pe spinarea Metrorex

Ion Rădoi: „Directorii au și ore de control în subteran”

Metrorex, compania care administrează rețeaua de metrou din București, are 147 de directori și șefi de serviciu, de birou sau de la laborator. Societatea are 5.678 de angajați. 

Ion Rădoi, președintele Unitatea - Sindicatul Liber Metrou (USLM), fost parlamentar PSD, susține că există o explicație pentru faptul că angajații care își desfășoară activitatea în birourile de suprafață primesc „spor de tunel”. 

„Oamenii care desfășoară muncă de birou au și ore de control și de lucru în subteran. Prin urmare, li se acordă o parte din acest spor, pe care nu l-am pus noi, ci se dă pe determinări făcute de instituții de verificare, în baza legii.

Se depășește de 8 ori limita maximă admisibilă a noxelor, e vorba de lipsa de oxigen, de vibrații, de iluminatul artificial. 

Din programul de lucru, cei de la birouri au anumite norme prin care trebuie să vină să facă verificări în subteran”, a explicat Ion Rădoi, pentru Newsweek România

Pentru sporul de tunel și cel de condiții nocive se fac analize la maximum doi ani, pentru care se încheie procese verbale, cu specialiști de la ITM și Medicina Muncii, a susțin Ion  Rădoi. 

Citește și: Sindicatul Metrorex condus de Ion Rădoi, afaceri păguboase cu Metrorex: până la 75% din contracte

„Directorii au dreptul să fie și membri de sindicat”

Ion Rădoi are un răspuns și pentru afirmația ministrului Transporturilor, conform căreia „sindicatul Metrorex a negociat salarii mai mari în plină pandemie cu sine însuși”. 

„Directorii au dreptul să fie și membri de sindicat. Nu pot avea funcție de conducere în sindicat, dar membri pot fi.

Unde e ilegalitatea în aceste negocieri? În plus, majorarea nu se aplică la cei care sunt în funcții de conducere, că ei sunt 147 de oameni”, a menționat sindicalistul, pentru Newsweek România.

Citește și: 6.000 €/lună pentru un fost polițist din conducerea Metrorex, care are pierderi de 70 milioane €

Ion Rădoi afirmă că cel mai mare salariu al mecanicilor de locomotivă este de 6.800 de lei.

„Dacă ministrului se pare mult, să stea cu ei o perioadă, să vadă că oamenii aceștia nu au zi, nu au noapte, nu au weekend, sărbători legale și nimic. La caserie, au salariu aproape 4.000 de lei. Dar vi se pare mult? Nu vă uitați că au crescut prețurile, la pâine, la carne? 

Ministrul ne acuză pe noi, dar și el ia 50.000 de lei pe lună de la Parlament. Acesta e venitul lui lunar”, s-a apărat fostul parlamentar PSD.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te