De ce firmele străine așteaptă și peste 2 ani recuperarea TVA de la statul român

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 28.09.2023 - 12:06
De ce firmele străine așteaptă și peste 2 ani recuperarea TVA de la statul român - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

În România, pentru firmele străine înregistrate în scopuri de TVA, dar fără un sediu permanent sau un sediu fix, procesul de recuperare a taxei pe valoare adăugată de la statul român poate dura și peste 2 ani de la momentul solicitării.

SHARE

Pentru companiile nerezidente înregistrate în scopuri de TVA în România, dar care nu au aici o prezență fiscală (ex: un sediu permanent / sediu fix), perioada de așteptare poate fi îndelungată.

De exemplu, potrivit firmei de consultanță Accace, în luna august 2023, s-au soluționat deconturi de TVA cu opțiune de rambursare depuse în luna mai 2021, decalajul fiind de peste doi ani de la momentul depunerii solicitării și data la care inspecția fiscală a fost demarată. 

Situația devine și mai complexă pentru companiile nerezidente care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA în România, dar care doresc să își recupereze TVA-ul plătit în România în statul în care sunt stabilite. În vederea soluționării, autoritățile fiscale românești solicită adesea informații suplimentare la intervale mari de timp, uneori chiar la un an de la data la care cererea a fost depusă.

Citește și: Guvernul își asumă răspunderea pe Legea Austerității. Cele mai importante prevederi

În cazul companiilor românești, conform analizei realizate de Accace, rambursările de TVA se desfășoară într-un interval de aproximativ 180 de zile, de la momentul depunerii cererii de rambursare până la data începerii inspecției fiscale. Cu toate acestea, conform prevederilor Codului de procedură fiscală, termenul legal de soluționare este de maxim 90 de zile.

Cine poate solicita rambursarea TVA în România și procedurile aferente

Orice persoană impozabilă înregistrată în scop de TVA poate solicita rambursarea TVA-ului, indiferent de sumă, cu respectarea condițiilor de eligibilitate prevăzute de legea fiscală.

Există o singură excepție în ceea ce privește suma minimă pentru rambursare, și anume pentru persoanele impozabile care nu sunt stabilite și înregistrate în scopuri de TVA în România. Pentru acestea, suma minimă pentru care cererea de rambursare poate fi depusă este de 400 de euro. 

Tot în ceea ce privește companiile cu sedii în alte state ale Uniunii Europene, documentele pe care trebuie să le prezinte autorităților fiscale sunt similare cu cele solicitate companiilor înregistrate în România pentru a obține restituirea TVA.

Citește și: Fotovoltaicele devin nerentabile după majorarea TVA prevăzută în modificarea Codului Fiscal

Acestea pot include facturi, contracte, documente vamale, documente de transport, documente de plată sau asigurare, în funcție de tipul tranzacției în cauză.

Astfel, pentru contribuabilii stabiliți în afara UE, rambursarea TVA este posibilă, însă doar pentru statele care au încheiat acorduri de reciprocitate cu România: Turcia, Elveția, Serbia și Norvegia. În acest caz, există o procedură de soluționare specifică, reglementată prin lege, și este necesară numirea unui reprezentant fiscal stabilit în România pentru a se putea efectua rambursarea TVA.

Cauzele care generează întârzieri în soluționarea rambursărilor de TVA 

Lipsa de personal în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) reprezintă unul dintre principalele motive ale întârzierilor în procesul de rambursare, o problemă recunoscută și de autoritățile fiscale. Mai mult, odată cu demararea inspecțiilor, companiile se confruntă adesea cu o presiune considerabilă pentru a îndeplini toate cerințele birocratice. 

"Când în discuție este recuperarea TVA, atât companiile străine, cât și cele românești se confruntă cu provocări și obstacole semnificative. În primul rând, există întârzieri în demararea inspecțiilor fiscale.

Citește și: Impozitul pe cifra de afaceri al Guvernului Ciolacu, un TVA pe steroizi. Inflația, crescută cu 1-2%

Apoi, autoritățile adoptă adesea abordări extrem de rigide în acțiunile de control, punând accent pe formă în detrimentul substanței economice. 

Pentru un contribuabil onest, al cărui deziderat este să urmărească în mod constant conformarea fiscală într-un mod corect, rambursarea TVA ar trebui să fie o formalitate. Cu toate acestea, practica ne arată, inclusiv nouă, consultanților, că procesul de control fiscal pentru rambursarea TVA este adesea obositor, punând autoritatea fiscală și contribuabilul într-o poziție adversă, ori în esență, aceștia ar trebui să colaboreze ca parteneri," a declarat Elena Sighinaș, Tax Director Accace România.

Rambursarea TVA nu reprezintă un favor pe care autoritatea fiscală îl acordă contribuabilului, ci un drept fundamental al acestuia, prevăzut în legislația europeană.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te