Cum a ajutat la start-up-ul maşinuţelor Matchbox încoronarea Reginei Elisabeta a II-a

DE Florin Budescu | Actualizat: 26.04.2023 - 21:48
Matchbox Coronation Coach - Foto: Wikimedia/Matchboxler/CC BY-SA 4.0
Matchbox Coronation Coach - Foto: Wikimedia/Matchboxler/CC BY-SA 4.0

Matchbox, producătorul de mașini de jucărie minuscule, reaminteşte unul dintre cele mai importante modele ale sale. Nu este o mașină, ci o mică caleaşcă trasă de mai mulţi cai.

SHARE

Mașinuţele Matchbox au fost cele care, la rândul lor, l-au inspirat pe concurentul lor de odinioară, Hot Wheels.

Cum şi-au început povestea de succes maşinuţele Matchbox

Ambele mărci sunt acum deținute de Mattel, dar totul se trage de la o trăsurică mică, trasă de cai, care a fost vândută ca amintire, pentru încoronarea Reginei Elisabeta a II-a.

Când Matchbox se apropie de sărbătorirea celei de-a 70-a aniversări, Mattel lansează o versiune nouă, mai detaliată și mai precisă, a caleştii pentru încoronarea fiului Reginei Elisabeta a II-a, Regele Carol al III-lea.

În 1952, anul în care tatăl Elisabetei, Regele George al VI-lea, a murit, doi bărbați aveau un magazin în care făceau jucării din metal, inclusiv echipamente miniaturale pentru construirea de drumuri și camioane, într-un oraș din nord-estul Londrei.

Citeşte şi: Un afacerist a găsit o metodă inedită de a-și spori vânzările. Și-a trasat singur trecere de pietoni

Nu avuseseră prea mult succes, iar afacerea se lupta cu vicisitudinile mediului de business, deoarece era gripată de restricțiile privind utilizarea metalului, în timpul Războiului Coreean.

Decesul Regelui, sfârșitul războiului și viitoarea încoronare a unui nou monarh au creat o oportunitate perfectă pentru mica firmă, numită Lesney Products & Company Limited, conform CNN

Lesney avea să devină în curând faimoasă, ca producător de mașini Matchbox. Dar mai întâi cei doi proprietari ai companiei, de la acea vreme, Jack Odell și Leslie Smith, au renunțat la un design de jucărie pe care nu l-au pus niciodată în producție.

Citeşte şi: 3 idei geniale pentru a începe o afacere în agricultură cu o investiție minimă. Ce trebuie să știi?

Era un model al trăsurii de stat aurite, ornamentate. Trăsura regală, construită în anul 1762, fusese folosită la încoronarea fiecărui monarh, de la Regele George al IV-lea încoace, în 1821.

Ideea inițială a fost să se facă o jucărie, cu un rege în miniatură, George al VI-lea, în interior.

Modelul Lesney avea opt cai de metal pictați și patru călăreți conducând o caleaşcă. Aceasta urma să fie pictată sau placată cu aur sau argint, conform cărții "Matchbox Toys", de Nick Jones.

Citeşte şi: Afacerea de 50.000.000€ a lui Copos, fără risc. CEC dă credit. CEC devine chiriaș și plătește ratele

Acea jucărie a fost un mare succes, așa că Lesney a produs o versiune mai mică, de doar câțiva centimetri lungime.

Micul antreprenor a avut un succes și mai mare, iar compania a vândut peste un milion dintre acestea.

Un nou antreprenor

Pentru a face noua versiune de acum, Matchbox nu s-a întors pur și simplu la a copia jucăria din urmă cu 70 de ani. În schimb, Julian Payne, designer principal de la Matchbox, a mers la Royal Mews, unde sunt păstrate trăsurile regale, pentru a fotografia pe larg trăsura reală. 

Aceste fotografii au fost apoi folosite pentru a crea noul model. Ele le-au permis designerilor să creeze o versiune mai precisă, care chiar corectează câteva erori în original.

„Facem cât mai multe [redecorări], oferind cât mai multe detalii cu putinţă”, a spus Payne.

Citeşte şi: Concernul Samsung se confruntă cu cel mai slab trimestru de afaceri, din anul 2009 încoace

Noua caleaşcă regală va fi construită ca mașinile moderne Matchbox, din metal turnat sub presiune, cu geamuri din plastic transparent și perne de plastic în interior.

Originalul avea doar ferestre deschise. (O altă versiune a caleştii, realizată în anii 90, avea ferestre negre.) Versiunea nouă seamănă mai mult cu vehiculul adevărat, care are o caroserie ce se deplasează pe roțile din față, faţă de jucăria originală.

Panourile laterale pictate sunt recreate folosind modele imprimate. Pe acoperiș sunt vizibili trei heruvimi reprezentând Anglia, Scoția și Irlanda.

La scara 1/64

În original erau reprezentate printr-un simplu stâlp nervurat. Figurile sculpturale, inclusiv tritonii, zei mitici ai mării, sunt redate mai detaliat pe față și pe spate.

Caii din jucăriile originale au fost copiați pentru această versiune folosind scanări 3D detaliate. Noul vagon va fi la scara tradițională 1/64, folosită pentru mașinile Matchbox.

Va avea roți care rulează și o punte-față care se rotește, ca autocarul adevărat. Figuri mici ale Regelui Charles și ale Reginei Camilla stau înăuntru, vizibile prin ferestre.

Noile autocare pot fi comandate online începând cu seara de 25 aprilie până în 22 mai, la 60 dolari fiecare. Acestea vor fi produse doar în numărul în care sunt comandate, potrivit Mattel.

Cât cutia de chibrituri

În urmă cu șaptezeci de ani, acele căruțe originale de jucărie aduceau o mulțime de bani, așa că Lesney s-a montat în afacere. Pe atunci, fiica lui Odell dorea o jucărie suficient de mică, pe care să o poată duce la școală, dar, conform lui Payne, școala avea o regulă, conform căreia doar jucăriile suficient de mici pentru a încăpea într-o cutie de chibrituri puteau fi aduse.

Cu noile capacități ale companiei producând jucării foarte mici, s-a născut linia de mașini și camioane de jucărie Matchbox.

Una dintre cele mai importante caracteristici ale acestor vehicule minuscule a fost prețul. Erau destul de ieftine pentru ca micii colecţionari pasionaţi să le cumpere cu ușurință și să se joace cu ele, iar asta nu cu o investiție majoră.

Să atragă băieţii

Decenii mai târziu, Elliot Handler, unul dintre fondatorii Mattel, l-a observat pe fiul său jucându-se cu mașinile Matchbox. Mattel căuta o jucărie care să atragă băieții, așa cum Barbie, primul mare succes al acelei companii, a atras fetele.

Mai degrabă decât să reproducă în mod realist mașinile de producție la scară normală, așa cum a făcut Matchbox, Hot Wheels s-a inspirat din cultura mașinilor personalizate din sudul Californiei, unde a avut sediul Mattel.

Mașinile Hot Wheels aveau lucrări de vopsitorie atrăgătoare, roți uriașe, motor de plastic incredibil de mare.

Înapoi la origini

Hot Wheels a oferit, de asemenea, celebrele sale șenile portocalii din plastic, pentru ca mașinile să poată concura în curse în miniatură.

După ce brandul Matchbox a trecut pe la câțiva proprietari, a ajuns și el să facă parte din Mattel, din anul 1997.

Concurenții de odinioară sunt acum deținute de aceeași corporație, iar Matchbox a revenit mai mult sau mai puțin la rădăcinile sale, concentrându-se pe mașini și camioane, în timp ce Hot Wheels oferă în mare parte miniaturi mai strălucitoare.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te