Mii de camioane încărcate cu mărfuri provenite din state non-UE sunt blocate de mai multe zile în punctele vamale din România, din cauza defecțiunilor apărute la un sistem informatic proaspăt implementat.
Lansată pe 1 august cu scopul de a eficientiza procesarea documentelor de import, noua platformă s-a confruntat rapid cu probleme tehnice care au paralizat fluxul de lucru, informează untrr.ro.
Coșmar în vămile României, pentru TIR-urile cu marfă non-UE. Sistemul lansat la 1 august merge prost
Potrivit autorităților, în primele zile după implementarea noului sistem informatic, aproximativ 70% dintre declarațiile vamale au fost procesate și au primit liber de trecere, însă restul de 30% au rămas blocate.
De exemplu, pe 8 august, Autoritatea Vamală Română a anunțat că „în cursul zilei de astăzi, toate aplicațiile vamale au fost afectate de o problemă tehnică de conectare la baza de date centrală, ceea ce a impus oprirea temporară a accesului utilizatorilor. Echipele tehnice ale Centrului Național pentru Informații Financiare și ale contractorului lucrează în regim de urgență pentru identificarea cauzei și remedierea situației, astfel încât funcționarea aplicațiilor să fie restabilită în cel mai scurt timp”.
Citește și: Cocaină, găsită ascunsă într-o maşină la Arad
Situația a generat frustrări majore pentru transportatori, mai ales pentru cei care transportă marfă perisabilă, obligați să suporte întârzieri, costuri suplimentare cu șoferii și taxe de staționare.
Ministerul Finanțelor a criticat lipsa unor testări riguroase înainte de lansarea platformei, în timp ce conducerea Autorității Vamale susține că echipele tehnice lucrează continuu pentru remedierea defecțiunilor și că sistemul începe să funcționeze mai bine.
Citește și: O escrocherie nouă îi lasă pe oameni fără bani. Sună un polițist de frontieră sau un vameș. Ce vrea?
În mod normal, vămile din România procesează zilnic până la 3.500 de declarații de import pentru mărfuri din afara UE.
În prezent, fără aprobarea sistemului și achitarea taxelor aferente, niciun camion nu poate trece frontiera.
Chiar dacă autoritățile estimează o recuperare treptată a întârzierilor, efectele economice sunt inevitabile: livrări decalate, pierderi pentru operatorii de transport și posibile creșteri de prețuri pentru produsele care ajung pe piață.