Ce chimbări fiscale pentru persoanele fizice, juridice și PFA-uri aduce 2023. Lista completă

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 04.01.2023 - 15:29
Anul 2023 a venit cu schimbări fiscale importante pentru persoanele fizice, juridice și PFA-uri. / Foto: pexels.com
Anul 2023 a venit cu schimbări fiscale importante pentru persoanele fizice, juridice și PFA-uri. / Foto: pexels.com

Anul 2023 a venit cu schimbări fiscale importante pentru persoanele fizice, juridice și PFA-uri. Deși lista măsurilor fiscale stabilite pentru acest an nu este la fel de stufoasă ca cea din 2022, există câteva modificări importante pentru fiecare categorie de contribuabili.

SHARE

1 ianuarie

O multitudine de măsuri fiscale importante pentru firme și PFA-uri au intrat în vigoare pe 1 ianuarie 2023.

- Măsuri fiscale din OG 16/2022: Printre Printre măsurile stabilite să se aplice din ianuarie 2023 se numără condițiile mai stricte pentru impozitul micro, eliminarea impozitului specific pentru companiile din domeniul HoReCa (și a unei facilități fiscale date special pentru acestea), un nou regim de taxare a activităților independente, majorarea impozitului pe dividende, schimbarea sistemului de deduceri personale la impozitul pe veniturile salariale, introducerea unui plafon lunar pentru anumite venituri extrasalariale acordate angajaților, dar și unele majorări de TVA. Măsurile au fost stabilite prin ordonanță.

Citește și: Suma de bani cheltuită pentru subvenția la carburanți. Se puteau face 15 kilometri de autostradă

- Ajustări punctuale la măsurile din OG 16/2022: Legea pentru aprobarea ordonanței a fost oficializată pe final de 2022, însă cu efecte de la 1 ianuarie 2023. Documentul a adus câteva schimbări importante la regulile inițiale din OG 16/2022, printre care amânarea noului sistem de impozitare locală a clădirilor, aplicarea noului plafon de 500.000 de euro de la regimul micro începând cu veniturile din 2023, păstrarea impozitului mixt și o clarificare privind impozitarea dividendelor interimare. Măsurile au fost stabilite prin lege.

- Modificări majore la toate tipurile de controale fiscale: Toate tipurile de controale fiscale (antifraudă, inopinate, inspecții, verificări) au suferit modificări și/sau completări pe ultima sută de metri înainte de intrarea în 2023. Chiar dacă majoritatea se aplică din 29 decembrie 2022, efectele sunt resimțite în practică începând din ianuarie 2023. Măsurile au fost stabilite prin ordonanță.

Citește și: Sute de români, cu Revelionul ratat. Manelistul Tzancă Uraganu n-a avut cu ce să ajungă la concert

- Obligația de raportare a fișierului SAF-T, extins pentru a acoperi și contribuabilii mijlocii: Obligația de a face raportări SAF-T (prin declarația 406), începând din ianuarie 2023, intervine pentru contribuabilii care figurează în prezent pe lista celor mijlocii (inclusiv firmele mari devenite mijlocii în ianuarie 2022 și firmele mici devenite mijlocii în ianuarie 2023). Totuși, unele companii scapă de obligație. Măsura a fost stabilită prin ordin al Fiscului.

- Intră în vigoare regimul sancționatoriu pentru sistemul e-Transport: Regimul sancționatoriu din Ordonanța e-Transport trebuia să se aplice inițial de la 1 iulie 2022, dar a fost amânat pentru 1 octombrie 2022, iar apoi pentru 1 ianuarie 2023. Practic, cu toate că folosirea sistemului era deja obligatorie de câteva luni, autoritățile n-au putut da amenzi celor care ignorau obligația de raportare a transporturilor rutiere de bunuri riscante din punct de vedere fiscal. Măsura a fost stabilită prin ordonanță.

- Statele de salarii sunt arhivate doar cinci ani: Din ianuarie 2023, statele de salarii emise de angajatori trebuie arhivate numai cinci ani, nu 50 de ani, ca până acum. Regula se aplică în situațiile în care angajatorul depune în paralel declarațiile fiscale 112 și 205. Măsura a fost stabilită prin lege.

- Regimul simplificat de impozitare la vânzarea de acțiuni și nu numai: Investitorii individuali, adică persoanele fizice care obțin câștiguri din vânzarea titlurilor de valoare (printre care și acțiunile la societăți) prin intermediari, beneficiază de un regim fiscal mai simplu decât până acum - aceștia datorează un impozit mai mic pe câștiguri, iar de declarare și plată se ocupă direct intermediarii. Măsura a fost stabilită prin lege.

Citește și: Au câștigat Campionatul Mondial de Robotică, dar statul român le refuză bursa de merit. „Nu e buget”

- Bacșișul trebuie fiscalizat în restaurante și baruri: Din ianuarie 2023, aceste companii sunt obligate să colecteze bacșișurile date voluntar de clienți, să le impoziteze cu o cotă de 10% și apoi să împartă sumele nete salariaților proprii. Măsura a fost stabilită prin lege.

- O nouă obligație de transparență pentru unii plătitori de impozit pe profit: Multinaționalele și întreprinderile autonome trebuie să întocmească și să publice un raport cu informații legate de impozitul pe profit, dacă obțin venituri de ordinul sutelor de milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive. Noua obligație de transparență se aplică începând cu exercițiul financiar 2023. Măsura a fost stabilită prin ordin de ministru, conform avocatnet.ro.

29 ianuarie

Se actualizează lista faptelor ce se includ în cazierul fiscal. Lista faptelor se va modifica, spre finalul lunii ianuarie, pentru a include noi sancțiuni apărute în anii trecuți. Dintre acestea, amintim: reținerea/încasarea și neplata impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă, nerespectarea obligației de depunere a declarației de beneficiar real și nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, semnarea și depunerea în termenul legal a situațiilor financiare interimare.

31 ianuarie

Începe raportarea datelor comercianților ce trimit colete cu plata ramburs. Din decembrie, furnizorii de servicii poștale au obligația de a transmite lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs. Raportarea se face online prin formularul 395, iar primele declarații se depun la finele lunii ianuarie.

27 februarie

Noi tipuri de venituri se declară în formularul 112. O noutate semnificativă privind declarația 112, pe care o folosesc angajatorii, este că formularul trebuie să cuprindă, mai nou, și veniturile neimpozabile ale salariaților. Ca punct de început pentru raportarea veniturilor neimpozabile avem veniturile aferente lunii ianuarie (cu termen la 27 februarie), în cazul celor cu obligația lunară de depunere a formularului. Iar pentru cei care pot depune trimestrial declarația 112, punctul de început este reprezentat de veniturile aferente primului trimestru din 2023 - cu termen la 25 aprilie.

13 martie

Se prescrie anul 2016. În mod normal, anul fiscal 2016 ar fi trebuit să se prescrie la 1 iulie 2022. Însă, din cauza pandemiei de coronavirus și a măsurilor luate de Guvern, prescripția intervine abia în primăvara anului 2023, conform specialiștilor. Mai exact, prescrierea intervine, de fapt, la 11 martie. Dar, pentru că 11 martie pică sâmbăta, termenul se prorogă până pe 13 martie, ceea ce înseamnă că abia în ziua de 14 martie vom putea considera că Fiscul nu mai poate verifica anul 2016.

26 iunie

Termen unic temporar de declarare a impozitului pe afacere. Să nu uităm de o noutate cu aplicabilitate temporară - termenul unic, din 25 iunie (care se mută automat pe 26 iunie, pentru că 25 e zi de weekend), pentru definitivarea și plata impozitelor pe afaceri (impozitul pe profitul din 2022, impozitul micro pe ultimul trimestru din 2022, impozitul specific pe semestrul al doilea din 2022).

22 iulie

Ultima zi de opționalitate a solicitării intrării în insolvență. Până pe 22 iulie, datornicii aflați deja în stare de insolvență sau care ajung în această situație scapă de obligația de a solicita tribunalului intrarea în procedura specială. Termenul obligatoriu de 30 de zile va curge din nou din 23 iulie.

31 iulie

Accesarea restructurării financiare. Mecanismul, ce acoperă și datoriile bugetare restante din anul 2021, mai este disponibil numai până la jumătatea anului 2023. Cei interesați pot să notifice autoritățile că vor să beneficieze de mecanism până la 31 ianuarie, iar cererile de restructurare pot fi depuse efectiv până la 31 iulie. Atenție: notificările sunt obligatorii pentru a putea depune solicitările.

31 decembrie

Expiră cei 200 de lei netaxabili. Guvernul a introdus o facilitate general aplicabilă în 2023 pentru angajații care primesc un salariu de bază brut de 3.000 de lei (adică nivelul minim pe țară stabilit prin HG). Este vorba de cei 200 de lei netaxabili - adică pentru un salariu brut de 3.000 de lei se plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 2.800 de lei. Facilitatea se aplică numai până la veniturile aferente lunii decembrie, astfel că expiră începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.

Termenul de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat. Automatele comerciale deținute de companii trebuie să fie dotate cu case de marcat până la 31 decembrie, după ce Guvernul a amânat din nou termenul care era setat, cel mai recent, pentru finalul anului 2022.

Expiră suspendarea depunerii declarațiilor 392 și 393. Obligativitatea depunerii declarațiilor informative 392A, 392B și 393 este suspendată și în 2023. Această măsură se aplică încă din 2017 și, în lipsa unei prelungiri, urma să expire la finalul anului 2022. Asta înseamnă că firmele scapă încă un an de depunerea celor trei declarații, reluarea depunerii urmând să fie în 2024, relatează avocatnet.ro.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te