Românii au cheltuit aproape 34 de miliarde de lei în magazinele alimentare, anul trecut. Suma este aproape dublă față de anul anterior.
A scăzut însă numărul cheltuielilor pentru comenzile online.
34.000.000.000 de lei au cheltuit românii în magazinele alimentare, anul trecut. Dublu față de 2022
Anul trecut, consumatorii au lăsat în magazinele alimentare fizice 33,6 miliarde de dolari, cu 46% mai mult decât cu un an în urmă și 319 milioane de dolari în retailul alimentar online, cu 28,8% mai puțin decât în 2022, potrivit unui studiu realizat de Departamentul pentru Agricultură al SUA (USDA), citată de economica.net..
Spre exemplu, valoarea vânzărilor cu amănuntul pentru alimentele procesate a crescut cu 14% în 2023, ajungând la 1,3 miliarde de dolari.
Substituenții de carne și fructe de mare au fost categoria cu cea mai bună performanță în 2023, vânzările cu amănuntul în valoare crescând cu 15% până la 54,7 milioane de dolari.
Citește și: De ce sunt fructele și legumele așezate la intrarea în supermarket? Strategia gândită de retaileri
În 2022, potrivit aceleiași surse, românii au cheltuit în total 22.9 miliade de dolari în retailul alimentar offline și 448.5 milioane de dolari în retailul alimentar online.
Piața locală offline este dominată de 10 mari jucători, aproape toți de talie mondială, în timp ce pe piața comerțului alimentar exclusiv online operează doar două companii mari- Freshful, parte a grupului eMag controlat de sud-americanii de la Naspers și Sezamo, supermarket online, parte din grupul european Rohlik, una dintre cele mai importante companii de e-grocery din Europa cu activități în Cehia (Rohlik.cz), Ungaria (Kifli.hu), Austria (Gurkerl.at) și Germania (Knuspr.de).
Oamenii cumpără tot mai puține alimente
Cât despre volumele comercializate anul trecut, USDA care a analizat date ale companiei de cercetare Euromonitor International și INS, indică faptul că numărul de produse din coșul mediu a scăzut.
„Inflația și creșterea costurilor de trai au continuat să reprezinte o provocare pentru retailul din România în 2023. Creșterea prețurilor la energie și la utilități și a tuturor prețurilor în general a determinat consumatorii să își adapteze bugetele și să cumpere doar articolele esențiale.
Citește și: S-a angajat la supermarket dar a aflat că a muncit 2 săptămâni degeaba. ”Nu voi fi plătită”
Puterea de cumpărare redusă a modelat, de asemenea, comportamentul de cumpărare al consumatorilor care s-au orientat cu precădere către bunuri la ofertă și promoții, reducând astfel cheltuielile per coș. Astfel, în timp ce creșterile de prețuri au condus la o creștere pozitivă a valorii vânzărilor cu amănuntul, acestea au reprezentat o provocare pentru vânzările cu amănuntul în volum”, spun analiștii USDA.