Newsweek România a fost la Mainz, în Germania, pentru a testa un model de preserie a Gradland X-ului destinat clienților calmi și atenți la buzunar – motor turbo, pe benzină, de 1.2 litri și 130 cai putere, în trei cilindri, și cutie automată cu opt trepte. Povestea familiei Opel X a început cu lansarea lui Mokka, în 2012, model pentru care, în șase ani, au fost primite aproape 900 de mii de comenzi.
În 2017, micuțul crossover Crossland X a marcat, într-un fel, trecerea constructorului german sub umbrela grupului PSA Peugeot-Citroen și dezvoltarea de modele pe platforme comune, fiind „frate“ cu Peugeot 2008 și Citroen C3 Aircross. Iar mai târziu, familia Opel X a primit și cel de-al treilea membru - Grandland X, un SUV compact „full-size“ făcut pe aceeași platformă cu Peugeot 3008.
Cum într-un timp relativ scurt Crossland X și Grandland X au contabilizat peste 125 de mii de comenzi și, respectiv, peste 85 de mii de comenzi, iar, până în 2021, Opel se așteaptă să înregistreze 40% din vânzările din segmentul „B“ al SUV-urilor, Rüsselsheimul a decis introducerea de noi motorizări și dotări. Newsweek România a fost la Mainz pentru a testa Gradland X-ul 1.2 Turbo cu transmisie automată în opt trepte. Însă, pe drum am dat și peste cel mai potent Grandland X – motor diesel de 2.0 litri și 177 cai putere.
Am aterizat la Frankfurt în jurul orei 9.30. După o plimbare cu trenulețul autonom între terminalele aeroportului, am coborât în parcarea subterană pentru a prelua o mașină care să ne ducă până la „cartierul general“ al evenimentului amplasat pe Opel Arena, stadionul de fotbal din Mainz. Chiar dacă și pentru o distanță de numai 35-40 de kilometri, când am văzut în cui o cheie de Grandland X sub care scria „2.0 Diesel 177 CP“, am rechiziționat-o fără nicio ezitare și am pornit la drum, în căutarea segmentelor de autostradă fără restricții. Fără a intra în detalii, Grandland X-ul de
177 de cai se mișcă cu ușurință, fără a fi agresiv, și are resurse suficiente pentru a oferi reprize bune la viteze ridicate.
În fața Opel Arena, ne așteptau Mokka X-uri cu noul motor pe benzina de 1.4 litri Turbo și 140 de cai putere, Crossland X-uri cu noua unitate diesel de 1.5 litri și 102 cai putere și mai multe Grandland X-uri. Cele 1.2 Turbo atrăgeau, însă, imediat atenția, fiind ușor camuflate în jurul farurilor și pe laterale. Ce au vrut să ascundă sub abțibilduri, nu știm. N-am observat vreo linie schimbată față de modelul obișnuit, dar asta este altă poveste.
Confortabil, spațios și prietenos
Noutatea absolută fiind unitatea 1.2 Turbo, am pornit motorul și am ascultat atent, variind turația. Interesant, nu sună a trei cilindri, ceea ce constituie un mare plus, și este echilibrat, netransmițând vibrații caroseriei. Apoi, pentru a pleca în test, am tras de levierul cutiei de viteze automate cu opt trepte. Surpriză! Selectorul nu este liniar, ci în formă de „J“, ca la unele modele Lexus, de exemplu.
Consumul mediu extra-urban înregistrat 90% pe autostradă a fost de 6,3 litri/100 km, în timp ce cifrele oficiale WLTP anunță 4,9 litri/100 km
În ciuda cilindreei mici, cuplul de 230 Nm, disponibil la 1.750 rpm, și greutatea destul de redusă (circa 1.400 kg) fac ca SUV-ul să plece destul de vioi de pe loc. Cutia schimbă lin, aproape imperceptibil treptele, iar mașina ajunge cu mult calm la 120-130 km/h. La nevoie, 1.2-ul Turbo urcă fără probleme la peste 5.000 rpm, pentru a dezvolta puterea maximă (130 CP/5.500 rpm).
Dar nu vă așteptați la reprize fulminante. Grandland X-ul 1.2 Turbo AT8 se adresează celor care vor confort și siguranță de SUV, spațiu și să nu plătească taxe și impozite mari. Ca idee, consumul mediu extra-urban înregistrat 90% pe autostradă a fost de 6,3 litri/100 km, în timp ce cifrele oficiale WLTP anunță 4,9 litri/100 km. Dar este irelevant, mașina testată fiind de preserie și cu puțini kilometri la bord.
În ceea ce privește comportamentul dinamic și confortul la rulare SUV-ul Opel de 4,47 metri lungime și cu o gardă la sol de 188 de milimetri stă foarte bine. Suspensia face un compromis optim, absorbind fără ezitări denivelările și fiind, în același timp, fermă la viteze superioare. Interiorul este spațios, scaunele față sunt bine profilate, iar zgomotul vântului în habitaclu devine pregnant după 140 km/h. În ceea ce privește portbagajul, cu cei 514 litri ai săi, Grandland X stă puțin în fața unor adversari precum Ford Kuga (456 litri), Kia Sportage (503) sau Mazda CX-5 (506 litri).
Verdict Newsweek
+ Ținută de drum exemplară, capacitate portbagaj, cutie de viteze automată cu opt trepte precisă, conectivitate, motorul 1.2 Turbo care nu sună a trei cilindri
- Plasticele dure din părțile joase ale interiorului, interfața mai puțin intuitivă a sistemului multimedia preluat de la PSA, reprizele destul de lente la viteze de peste 100 km/h