Mașina care ascultă ploaia

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 24.05.2019 - 07:14

Un Porsche 911 arată ca un Porsche 911 încă din 1965. În afara siluetei familiare, însă, totul a evoluat și s-a schimbat.

SHARE

Noul model cu nume de cod 992 este mai performant și mai rafinat ca niciodată, dar este și prima mașină din lume care ascultă ploaia pentru a preveni acvaplanarea.

Starea de plutire pe stratul de apă format între anvelope și asfalt în care poate intra un autovehicul care se deplasează cu viteză pe ploaie este extrem de periculoasă.

Sigur, adaptarea vitezei la condițiile de drum este o soluție eficientă și recomandată.

Însă, cum un Porsche trebuie să meargă ca un Porsche și pe ploaie, iar combinația pentru performanțe de top pe asfalt uscat - șasiu ușor / pneuri mari, late și cu profil minimal / sute de cai putere - crește tendința de acvaplanare, specialiștii din Stuttgart au dezvoltat un sistem inedit de asistență a șoferului care poate spori manevrabilitatea și stabilitatea supercar-ului pe carosabil ud.

Noul Porsche 911 nu ascultă la propriu ploaia, ci apa de pe drum. Concret, sistemul Porsche Wet Mode detectează automat prezența apei pe asfalt cu ajutorul unor senzori acustici speciali, montați pe interiorul pasajelor roților față.

Punctul galben este „microfonul“ care ascultă ploaia

Mai mult, „microfoanele“ pot estima cantitatea de apă de pe carosabil în funcție de zgomotul făcut de apa aruncată de cauciuc în contraaripă. De ce nu s-au folosit specialiștii de senzorul de ploaie pentru ștergătoare? Simplu.

Senzorul de ploaie este optic și reacționează doar la apariția picăturilor pe parbriz. Iar șoseaua poate rămâne udă mult timp după oprirea ploii.

Dacă sistemul detectează că la o anumită viteză apa de pe drum este suficientă pentru a se ajunge la acvaplanare, acesta anunță șoferul să treacă 911-le în „Wet Mode“, printr-un mesaj afișat de instrumentarul de bord.

În caz afirmativ, sistemul „înmoaie“ reacția pedalei de accelerație, limitează cuplul motorului, modifică comportamentul sistemului de control al stabilității (PSM) și al sistemului de control al tracțiunii (PTM), în sensul ca acestea să intervină mai repede decât în mod obișnuit, menține mașina într-o treaptă de viteză superioară (în cazul transmisiei automate PDK cu 9 trepte) și „vorbește“ cu diferențialul cu alunecare limitată să se blocheze mai greu.

Dacă Porsche-ul 911 dispune de tracțiune integrală, sistemul transmite mai mult cuplu către puntea față, pentru maximum de stabilitate.

Totodată, în „Wet Mode“, eleronul activ spate se poziționează pentru a conferi maximum de apăsare pe puntea spate. 

„Copilotul electronic“ este o dotare standard pentru noul 911 și poate fi folosit și pe drumurile acopeite cu zăpadă, pentru maximum de manevrabilitate și siguranță.

Cea de-a opta generație Porsche 911 este animată de un motor boxer turbo, cu șase cilindri, care dezvoltă 450 de cai putere.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.