sâmbătă 18 octombrie
EUR 5.0889 USD 4.3489
Abonează-te
Newsweek România

La ce viteză ești în siguranță cu motorul? Expert: Trebuie să poți opri în spațiul liber din față

Data publicării: 26.09.2025 • 15:20
Să nu mergi niciodată mai tare decât 50% din maximul tău - Foto: Facebook / RIDER Academy
Să nu mergi niciodată mai tare decât 50% din maximul tău - Foto: Facebook / RIDER Academy
Să nu mergi niciodată mai tare decât 50% din maximul tău - Foto: Facebook / RIDER Academy
Să nu mergi niciodată mai tare decât 50% din maximul tău - Foto: Facebook / RIDER Academy

Experții în tehnici de condus și conducere defensivă explică cu ce viteză ar trebui să meargă motocicliștii pentru a fi în siguranță pe motor. „Viteza este relativă (…) Trebuie să poți opri în spațiul liber pe care îl vezi în față”, spun aceștia.

Motocicletele și alte autovehicule pe două roți devin din ce în ce mai populare și în România, iar mulți proaspeți posesori de permis de conducere categoria A se întreabă cu ce viteză ar trebui să meargă pentru a se simți în siguranță în șa. 

La ce viteză ești în siguranță cu motorul? Expert: Trebuie să poți opri în spațiul liber din față

„Cam cât este viteza sigură pentru mers pe motocicletă?”, „Cu ce viteză să iau virajele ca să fiu în siguranță?”,  „60 - 70 km/h e bine?”. Sunt unele dintre principalele întrebări la care motocicliștii cu puțină experiență vor să afle răspunsul. 

„Viteza este relativă. Viteza cu care te deplasezi în siguranță depinde de condiții (asfalt, temperatură, vizibilitate), de motocicletă (performanțe, pneuri) și, mai ales, de abilitățile și concentrarea celui de la ghidon.

Viteza în sine, ca valoare afișată pe vitezometru, nici nu ar trebui să te preocupe prea mult. (decât ca să-ți păstrezi permisul).

O regulă de bază și un răspuns scurt și simplu la întrebarea „Cu ce viteză ar trebui să merg ca să fiu în siguranță?” este:

„Cu o viteză care să-ți permită să oprești în spațiul liber pe care îl vezi în fața ta.”

Asta înseamnă că pe măsură ce vezi mai puțin din drum (un viraj strâns, în orb, de exemplu), să mergi din ce în ce mai încet, ca să poți opri dacă apare un pericol imediat „după colț”.

Citește și: Romaniacs îndrăznește să inoveze: motociclete electrice și „adventure“

Iar în loc să te uiți constant la vitezometru ca să vezi dacă mergi cu 42 sau 58,35 km/h, ar trebui să „simți viteza”.

Adică, dacă te apropii de un viraj sau de o zonă delicată/potențial periculoasă cu o viteză care te neliniștește, încetinește. Indiferent ce indică vitezometrul în momentul respectiv!

Neliniștea aceea pe care o simți în anumite situații, sentimentul acela de „Băi, parcă merg cam tare!” este inconștientul tău care îți spune „La viteza asta, dacă apare o problemă sau se strânge virajul, nu cred că avem abilitatea să rezolvăm problema!”, explică experții în tehnici de condus și conducere defensivă de la Rider Academy.

Să nu mergi niciodată mai tare decât 50% din maximul tău - Foto: Facebook / RIDER Academy

Foto: Viteza cu care te deplasezi în siguranță depinde de condițiile de drum, de motocicletă și, mai ales, de abilitățile și concentrarea celui de la ghidon

Citește și: Motocicliștii vor putea utiliza banda dedicată transportului în comun și vor avea parcări gratuite

Să nu mergi niciodată mai tare decât 50% din maximul tău

„Viteza e relativă. Ce e rapid pentru mine e lent pentru altul. E vorba și de felul în care fiecare abordează motociclismul: unii preferă un ritm mai rapid, alții vor să se plimbe relaxat.

Indiferent ce alegi, cel mai important este să mergi cu o viteză la care să ai mereu o marjă de siguranță, în caz că apare ceva neprevăzut.

Recomandarea noastră ar fi să nu mergi niciodată mai tare decât 50% din maximul tău, ca să fii în siguranță. Și să fii mereu concentrat, atent, să anticipezi pericolele și să nu-ți fie „lene” să încetinești atunci când situația o impune”, subliniază experții Rider Academy. 

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră