Romaniacs îndrăznește să inoveze: motociclete electrice și „adventure“

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 23.08.2025 - 10:38
Foto: Red Bull Romaniacs
Foto: Red Bull Romaniacs
Manuel Lettenbichler, câștigătorul Romaniacs 2025
Manuel Lettenbichler, câștigătorul Romaniacs 2025
Eddie Karlson
Eddie Karlson
Andreea Goga, prima femeie care termină Romaniacs la clasa Adventure
Andreea Goga, prima femeie care termină Romaniacs la clasa Adventure

Din 2004 încoace, o competiție din România face cunoscută țara la nivel global, fix în segmentul oamenilor care sunt clienții turismului de aventură. Anul acesta a și introdus oficial două clase pentru motocicletele „adventure”, și două pentru cele electrice.

SHARE

În total, concurenți din 63 de țări au participat la cea de a 22-a ediție a celui mai dificil raliu de hard enduro din lume, desfășurat la final de iulie, în zona Sibiu – Râmnicu Vâlcea, și cu vizibilitate, la tv, în peste 170 de țări.

Fără să fie nevoie de o investiție în infrastructură, ci folosindu-se de ce există deja, Romaniacs a reușit, în cele 22 de ediții, să promoveze România în rândul pasionaților de outdoor și a celor care fac turism de aventură, cum nu a făcut-o niciun brand de țară ori altă acțiune de marketing.

Tipul acesta de oameni mai închid din ochi că parcurg distanțe scurte în timp foarte lung, pentru că nu există alternativa autostrăzilor, că la cazare nu ai condițiile optime sau varietatea de servicii din țările cu experiență în turism.

Ei sunt oamenii care vin pentru natură, pentru a descoperi istoria unor locuri despre care au auzit doar datorită asocierii cu poveștile cu vampiri, și pentru că își doresc să termine cel mai dificil raliu hard enduro din lume. Pentru că asta este în fapt Red Bull Romaniacs, o competiție cu un prolog și patru zile de off-road, care la fel ca Raliul Dakar are la start un amalgam de piloți profesioniști, semiprofesioniști și amatori. 

Este fascinant cum Romaniacs a reușit deja de ani buni să atragă oameni din peste 50 de țări să călătorească în România pentru a concura la raliu. Anul acesta au fost din 63 de țări, inclusiv din zone de de pe Glob de unde poți face și peste 24h pentru a ajunge în Sibiu. 

Părerea unui grup de australieni la prima vizită în România

Chiar la începutul raliului, am vorbit cu un grup de australieni aflați în premieră, în 2025, în România. Doi dintre ei erau părinții unuia dintre debutanți, respectiv a lui Cooper Miller, și au menționat că vor sta în total trei săptămâni în România.

Au venit mai devreme, pentru ca fiul lor împreună cu un alt concurent, Jacob McClarty, să se poată antrena. Între antrenamente și pregătirile pentru raliu apucaseră să vadă o parte din Sibiu și împrejurim și s-au declarat impresionați de ce au găsit în acest colț de Europă.

Majoritatea concurenților și însoțitorilor care vin din afara continentului stau minimum două săptămâni în România, iar, în medie, un concurent sau asistent tehnic din Europa petrece minim o săptămână. Doar prin sistemul de cazare al raliului (concurenții pot opta, pentru ei și asistenți, pentru un pachet care include cină și cazare, sau se pot caza pe cont propriu), trec în medie 800 de persoane.

Dacă facem un calcul pentru 800 de persoane, cazate șase nopti și un preț mediu de cazare de 200 lei/noapte, rezultă ca Romaniacs aduce către hotelieri 960.000 lei (192.000 euro). La această cifră se adaugă sumele generate de turiștii care vin în orașele de desfășurare ale raliului și cele din consumul de alimente, plata parcărilor, mesele la restaurant, etc.

În timpul raliului, echipa de organizare depășește 500 de persoane, aici intrând angajați și voluntari, și pentru că sunt pasionați, în echipă găsim de la oameni din Noua Zeelandă și Canada, până la cei din Austria, Germania, Franța și, bineînțeles, România. 

Printre varietatea de concurenți l-am întâlnit, la Prolog, și pe iranianul Daryoosh Ghorbani. 

Primul iranian pe podiumul celui mai dificil raliu hard enduro din lume

Raliul începe cu un show urban în centrul Sibiului, mai precis pe Bdul Coposu, la ale cărui finale asistă în medie 10.000 de spectatori. Rolul lui este de a aduce sportul mai aproape de oameni și de a vedea ce abilități au și dezvoltă practicanții lui, dar și de a stabili ordinea de start pentru prima zi de off-road.

Daryoosh avea o bucurie contagioasă, pentru că a terminat cu al doilea timp prologul la clasa Bronze, și a devenit primul iranian care ajunge pe un podium la cel mai dificil raliu hard enduro din lume.

Ajutat de Graham Jarvis (omul care a revoluționat hard enduro, venirea lui în 2008 din trial permițând ca traseele să devină din ce în ce mai tehnice), Daryoosh locuiește și se antrenează în Iran, și reușește să participe la competițiile importante din circuitul mondial de hard-enduro. La finalul raliului, a trecut linia de sosire cu al 12-lea timp la clasa Bronze și își dorește să revină în România, să progreseze suficient astfel încât să treacă la Silver, următoarea clasă ca nivel de dificultate. 

Afluență de rideri români

Ne-am obișnuit să vedem oameni din alte sporturi că trec la hard-enduro și ajungerea la finișul Red Bull Romaniacs devine o țintă extrem de importantă, însă anul acesta, datorită introducerii noilor clase, a fost o adevărată afluență și din rândul românilor.

Raliul are cinci clase dedicate motocicletelor de enduro, Gold fiind clasa cu cel mai nebunesc traseu, au riderii aceia niște urcări și coborâri pe care este aproape imposibil să le parcurgi și la pas, iar din acest an au fost introduse și două pentru motocicletele mari din gama adventure și două pentru motocicletele electrice.

S-a ajuns la un total de nouă clase, diversificarea venind și pentru a sprijini dezvoltarea pieței și a oferi celor care au motociclete mari și/sau electrice posibilitatea de a concura într-o competiție care îmbină anduranța, cu tehnica din enduro și trial.

Printre românii care au văzut în Romaniacs o provocare la clasa Adventure s-au numărat și doi piloți cu care ne-am obișnuit la volan, este vorba despre Alex Mirea și Julian Răduță. 

De la volan pe motor și viceversa

Alex Mirea este campion național la viteză în coastă în sezonul 2021 și fost pilot în competițiile de anduranță, concurând și în Ligier European Series, și a promis că revine să și termine raliul, anul acesta fiind forțat să se retragă din cauza unei accidentări.

În timp ce Julian Răduță are titluri naționale la motocros, dar în ultimii ani este pe podiumurile din Campionatului Național de Viteză în Coastă. La clasa Adventure Ultimate, Juli a terminat raliul pe locul 5, victoria revenindu-i mult mai experimentatului Pol Tarres (Andora), și a fost incredibil cum după sute de kilometri duri în șa, la nici 24 de ore după raliu, s-a urcat la volan și a terminat pe podium Trofeul Sinaia, etapă din campionatul de coastă.

Un dublu câștigător al Raliului Dakar și campion mondial de rally-raid, la Romaniacs 2025

Sam Sunderland, dublu câștigător al Raliului Dakar și campion mondial de rally-raid, a făcut o lungă pauză competițională, retrăgându-se din competițiile moto în primăvara lui 2024, însă a revenit la Romaniacs.

 

Britanicul a câștigat clasa Adventure Lite în șaua unui Triumph Tiger 800, hotărând să participe la clasa mai ușoară pentru că în septembrie are pe listă stabilirea unui nou record mondial. Sunderland își dorește să facă în 19 zile ocolul Pământului pe motocicletă.

La aceeași clasă a participat și Andrea Goga, românca care a devenit prima femeie ce reușește să termine Romaniacs la o clasă dedicată motocicletelor adventure. 

S-a clasat pe 8, iar asta i-a deschis apetitul să revină în competiție și cu motocicletă de enduro.

Lettenbichler, campion mondial în Extrem Enduro Rally

Bavarezul Manuel Lettenbichler și-a făcut un cadou de nuntă foarte muncit, câștigând clasa Gold pentru a șasea oară. Pilotul KTM este acum doar la o victorie distanță de a egala recodrul absolut stabilit de Graham Jarvis.

Britanicul a câștigat raliul de șapte ori, cea mai recentă victorie fiind obținută în 2023, când avea 47 de ani. Jarvis a dovedit că vârsta este doar un număr și în acest an, pentru că la 50 de ani s-a clasat pe locul cinci devansând rideri care i-ar fi putut fi copii. 

Manuel Lettenbichler, câștigătorul Romaniacs 2025

Victoria de la Red Bull Romaniacs 2025 i-a adus lui Manuel Lettenbichler și titlul de campion mondial în Extrem Enduro Rally, după ce în iunie, în Austria, a cucerit titlul de Campion Mondial în Enduro Extrem.

Anul viitor Romanics este programat în perioada 28 iulie – 1 august, iar organizatorii au deja semnale că vor fi iarăși la start concurenți din peste 50 de țări.

O cursă pentru amatori și profesioniști

O competiție din zona de motorsport organizată și dezvoltată în România a stat la baza dezvoltării ramurii sportive hard-enduro și a fondării Campionatului Mondial. În iulie, Romaniacs a ajuns la cea de a 22-a.

Un multiplu campion mondial de snowboard născut în Insbruck a ajuns acum mai bine de 20 de ani în România să viziteze locurile unde trăiau bunicii soției și s-a îndrăgostit de Transilvania. Pasiunea lui Martin și Sigi Freinademetz pentru enduro și descoperit locuri noi i-a făcut să se gândească la crearea unei curse care să îmbine enduro cu elemente din rally-raidul.

L-au coptat în acest demers pe sibianul Andy Fazekas și au gândit împreună formatul: prima zi Prologul, un show urban care are rolul de a stabili ordinea de start pentru cele patru zile de off-road și un finiș spectaculos. 

În timp ce discutau despre format și nume cu principalul partener, șeful departamentului motorsport de la Red Bull a venit cu sugestia Romaniacs, iar în 2004 s-a dat startul primei ediții a competiției, care a devenit cel mai dificil raliu hard-enduro din lume.

Romaniacs a fost gândit încă de la început ca un raliu pentru amatori și profesioniști deopotrivă, existând diferite clase diferențiate prin dificultatea traseelor.

Dacă în primul an au existat doar două clase Pro și Expert Team (traseul mai ușor), în prezent gradul de dificultate a fost ridicat atât de mult datorită abilităților piloților profesioniști și semiprofesioniști încât s-a ajuns la o cursă cu cinci clase: Gold, Silver, Bronze, Iron și Atom. 

Popularitatea cursei a crescut tocmai datorită acestei variații care păstrează totuși caracteristicile celui mai dur raliu hard-enduro din lume: anduranță, foarte mulți kilometri, provocări în care să îți testezi într-adevăr abilitățile, coborâri și urcări extrem de abrupte, peisaje spectaculoase și ospitalitate.

Anual vin în Sibiu sute de enduriști pentru care terminarea Romaniacs este principala țintă, iar posibilitatea de a concura în aceleași condiții cu elita mondială, face ca experiența să fie cu atât mai râvnită.

INTERVIU Eddie Karlson, în premieră cu o motocicletă electrică la Romaniacs

Newsweek: Ești specializat în superenduro și ai experiență în trial, cum a fost pe obstacolele construite în Sibiu, pentru Prolog, cu o motocicletă electrică?

Eddie Karlson: A fost un traseu fain, și m-am bucurat să aud publicul strigând și încurajându-ne. A fost o finală spectaculoasă la clasa Silver. Am decis să concurăm la Silver pentru a arăta că este posibil să faci asta cu o motocicletă electrică pe un traseu mai greu decât cel ales pentru clasele electrice. 

Ai încheiat raliul cu o urcare exemplară pe panta aproape verticală de pe dealul Gușteriței, finișul tradițional al Romaniacs. Felicitări pentru câștigarea clasei Silver, cum s-a comportat Stark Varg EX?

Mi-am asumat niște riscuri mari în ultima zi, a fost totul foarte tehnic. Îmi plac provocările și îmi place hard enduro, a fost extraordinar să pot câștiga cu o motocicletă electrică. Vom vorbi la fabrică să vedem dacă ar fi posibil să încercăm clasa Gold în viitor. Este greu când ai un concept nou, însă am arătat că se poate. A fost greu și pentru că am schimbat între 6 și 9 baterii pe zi, și fiind în cursă pierzi timp.

INTERVIU Andreea Goga, prima femeie care termină Romaniacs la clasa Adventure

Newsweek: Ai devenit prima femeie care termină Romaniacs la clasa Adventure. Cum a fost experiența din 2025 comparativ cu 2011, când ai concurat cu motocicleta de enduro și în echipă?

Andrea Goga: Mă bucur foarte tare și îmi este greu să îmi găsesc cuvintele. A fost extraordinar că am reușit să termin toate cele patru zile de off-road. Sunt Red Bull Romaniacs finisher și este extraordinar! Comparativ cu data trecută, mi s-a părut mai greu acum. În 2011, am fost și mai pregătită pentru că am început să mă antrenez cu șase luni înainte, acum m-am hotărât destul de târziu și nu am avut prea multe ore pe motocicleta de adventure înainte de raliu.

Ce faci în viața de zi cu zi?

Hard enduro și motociclismul în general au devenit un stil de viață pentru că, împreună cu iubitul meu, am și un mic bussiness dezvoltat în acest domeniu.

Sunt antrenor de enduro, mă ocup de parte din managementul lui Kornel Ott, care la 16 ani este cel mai promițător rider de hard-enduro din Europa Centrală și de est, a câștigat în 2024 Campionatul de Hard-Enduro al României și are potențial să câștige Red Bull Romaniacs la clasa Silver, mă ocup cu organizarea echipei de asistență tehnică pe care o deplasăm la diverse curse de hard enduro, și mă antrenez cât pot de mult.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te