Harley-Davidson LiveWire: Blasfemie sau viziune?

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.11.2018 - 07:17

Pocnituri din tobe, motoare mari, de peste șapte sute de centimetri cubi, trepidații și zgomot aproape imposibil de confundat.

SHARE

Fondată în anul 1903, Harley-Davidson este una dintre cele mai cunoscute și îndrăgite mărci de bijuterii pe două roți. Este un fel de Porsche al motocicletelor, un brand care a evoluat păstrându-și ADN-ul nealterat. Până acum! 

La fel cum Porsche a păstrat nealterată esența lui 911 timp de 70 de ani, dar a simțit că inclusiv viitorul automobilelor sport cu pedigree va fi electric, dezvoltând conceptul Mission E și, apoi, Taycan, primul Porsche de stradă 100% electric, Harley-Davidson a prezentat la Salonul de Motociclete EICMA 2018 de la Milano modelul Harley-Davidson LiveWire. Primul Harley al cărui unic zgomot este dat de bătăile inimii celui de la ghidon reprezintă un pas curajos al constructorului american considerat „vinovat“ de apariția chopper-elor. Puriștii și nu numai vor cataloga motocicleta electrică drept o blasfemie. Însă doar timpul va demonstra dacă cei de Harley au fost sau nu vizionari. 

Cu o arhitectură „naked“ și un design ce combină liniile Harley-urilor tradiționale cu cele ale liniei sportive Buell, care a ieșit din fabricație acum vreo zece ani, LiveWire este încarnarea conceptului cu același nume prezentat de Harley în 2014. 

Chiar dacă motocicleta își va face apariția în showroom-uri anul viitor, deocamdată însă, nu se cunosc prea multe detalii tehnice. Este clar că LiveWire nu va avea ambreiaj, nici cutie de viteze, iar puterea va fi dezvoltată de un motor electric fără perii, cu magneți permanenți, ca la Tesla Model 3 sau Chevrolet Bolt, de exemplu. Pentru ca motocicleta să nu fie complet silențioasă, Harley a anunțat că motorul a fost proiectat să scoată un sunet, a cărui intensitate crește odată cu viteza. 

Energia va fi furnizată de o baterie litiu-ion ascunsă în locul propulsorului tradițional, într-o carcasă din aluminiu, iar o a doua baterie litiu-ion, dar de 12 volți, va alimenta luminile, instrumentarul de  bord și claxonul. Încărcarea se va putea face la stații Level 1, Level 2, Level 3, DC Fast Charge (SAE J1772) sau de tip IEC Type 2 în afara Statelor Unite. 

Harley anunță o agilitate sporită pentru LiveWire. Motorul electric oferă instantaneu maximum de cuplu, frânele monobloc, cu discuri duble de 300 de  milimetri, sunt semnate de Brembo, iar sistemul ABS nu lipsește de pe lista de dotări standard, în timp ce furca față Showa este complet ajustabilă. Mai mult, primul Harley electric oferă șapte moduri de condus (trei standard, „touring“, „urban“ și „endure“, ca la Ducati, și patru obținute prin ajustarea unor funcții, precum răspunsul accelerației și control al tracțiunii, de către rider). 

Și, ca la multe automobile, instrumentarul clasic a fost înlocuit cu un touchscreen conectat la un sistem multimedia. LiveWire este primul dintr-o serie de modele electrice Harley. Până în 2022, constructorul american plănuiește un portofoliul complet de motociclete curentate. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te